Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Ötztaler Radmarathon 2022

LethalP
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 04 mei 2022 12:45

Toch even wat promotie voor Sölden maken gezien er nogal stellig wordt vermeld dat het niet zoveel voorstelt:

Dat Sölden weinig voorstelt onderschrijf ik niet.
Als uitvalsbasis voor een pure (race)fietsvakantie inderdaad niet, omdat je vooral heen- en weertjes kan fietsen.
Maar er is in de zomer in het Otztal meer dan genoeg te doen, een gecombineerde fietsvakantie met partner is daar harstikke leuk:
- Downhillen
- Wandelen
- MTB routes
- Liften in overvloed
- Grote spa
- 007 museum
- Heerlijk eten
- Voldoende leuke klimmen

Gebruikersavatar
Pat-G
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 feb 2014 10:25
Locatie: Valkenburg (ZL)

Gebruikersavatar Pat-G 04 mei 2022 13:28

LethalP schreef: 04 mei 2022 12:45 Toch even wat promotie voor Sölden maken gezien er nogal stellig wordt vermeld dat het niet zoveel voorstelt:

Dat Sölden weinig voorstelt onderschrijf ik niet.
Als uitvalsbasis voor een pure (race)fietsvakantie inderdaad niet, omdat je vooral heen- en weertjes kan fietsen.
Maar er is in de zomer in het Otztal meer dan genoeg te doen, een gecombineerde fietsvakantie met partner is daar harstikke leuk:
- Downhillen
- Wandelen
- MTB routes
- Liften in overvloed
- Grote spa
- 007 museum
- Heerlijk eten
- Voldoende leuke klimmen
Ok ok , ik geef het toe dat ik er alleen maar voor de Ötztaler ben geweest. Mijn vrouw en dochters krijg ik de bergen niet in voor een vakantie :-)
Was wel vorig jaar geschrokken van de liftprijzen, 2019 kon je nog voor niks met die Ötztalkaart. Vorig jaar jammer genoeg niet meer. Was iets van 30€+ om met de lift tot helemaal boven (007 museum) te gaan.

Gebruikersavatar
Pat-G
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 feb 2014 10:25
Locatie: Valkenburg (ZL)

Gebruikersavatar Pat-G 12 mei 2022 15:07

En ja hoor, vanaf 2023 zal de Ötztaler in juli plaatsvinden.
Het 2e weekend van juli.
Voor mij persoonlijk minder goed ivm de schoolvakanties.

https://www.tour-magazin.de/event/jeder ... 3-im-juli/

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 mei 2022 16:07

Het zat erin. Er zijn een paar dalen die helemaal niet profiteren van de ORM, maar er (door het autovrije parcours) wel heel veel last van hebben. Die deelregio's hebben zich verenigd en vorige zomer geklaagd. Het feit dat dit meteen de kop in gedrukt werd (de datum voor 2022 was snel rond), deed ons al vermoeden dat er beloftes gedaan waren voor 2023. En dat blijkt nu idd te kloppen.

Hetzelfde is ooit gebeurd met de Maratona. De oorspronkelijke route was veel langer en hebben ze ingekort (o.a. Passo Duran eruit) vanwege min of meer dezelfde reden.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 19 jul 2022 16:13

Pat-G schreef: 12 mei 2022 15:07 En ja hoor, vanaf 2023 zal de Ötztaler in juli plaatsvinden.
Het 2e weekend van juli.
Voor mij persoonlijk minder goed ivm de schoolvakanties.

https://www.tour-magazin.de/event/jeder ... 3-im-juli/
De Ötztaler Radmarathon is qua datum gewisseld met de Kitzbüheler Radmarathon. De volgende KRM is nu op 27 augustus 2023. Deze cyclo is qua parcours absoluut te vergelijken met de ORM. Iets minder hoogtemeters, maar wel een fabelachtige slotklim naar de Kitzbüheler Horn. Johnny Hoogerland won dit jaar. Absoluut een aanrader.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 20 jul 2022 01:33

Herman_N schreef: 19 jul 2022 16:13 De Ötztaler Radmarathon is qua datum gewisseld met de Kitzbüheler Radmarathon. De volgende KRM is nu op 27 augustus 2023. Deze cyclo is qua parcours absoluut te vergelijken met de ORM. Iets minder hoogtemeters, maar wel een fabelachtige slotklim naar de Kitzbüheler Horn. Johnny Hoogerland won dit jaar. Absoluut een aanrader.
Wel spijtig bij de KRM dat de finishlijn op de Kitzbüheler Horn al bij 't Alpenhaus (1670m) getrokken is, en dus niet bovenop de échte Horn-top (1980m). Is toch een beetje onaf, zo zonder de laatste 2,2 km à 14% (max 23%). ;)

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 20 jul 2022 11:21

buzz schreef: 20 jul 2022 01:33
Herman_N schreef: 19 jul 2022 16:13 De Ötztaler Radmarathon is qua datum gewisseld met de Kitzbüheler Radmarathon. De volgende KRM is nu op 27 augustus 2023. Deze cyclo is qua parcours absoluut te vergelijken met de ORM. Iets minder hoogtemeters, maar wel een fabelachtige slotklim naar de Kitzbüheler Horn. Johnny Hoogerland won dit jaar. Absoluut een aanrader.
Wel spijtig bij de KRM dat de finishlijn op de Kitzbüheler Horn al bij 't Alpenhaus (1670m) getrokken is, en dus niet bovenop de échte Horn-top (1980m). Is toch een beetje onaf, zo zonder de laatste 2,2 km à 14% (max 23%). ;)
Dat is leuk gezegd, maar vanuit het oogpunt van een organisatie is een finish op de top totale waanzin. Ten eerste is die laatste 2,2 km een minuscuul klein paadje waar nauwelijks 2 fietsers naast elkaar kunnen rijden. Daarnaast is er absoluut geen ruimte op de top om een finish neer te leggen en mensen op te vangen. Bovendien, hoe kom je dan weer beneden? Via hetzelfde paadje is veel te gevaarlijk.
Dat laatste weggetje is leuk voor de klimpuristen om zelf eens te doen, maar als cyclofinish slaat het nergens op. De finish bij het Alpenhaus is al gek genoeg.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 20 jul 2022 16:03

@Herman: Ben ik wel met je eens, hoor. Vandaar ook m'n smiley. En inderdaad, bovenal leuk voor klimpuristen om dat laatste traject naar de Horn-top mee te pakken. (Heb 'm inmiddels 2x afgevinkt. Plus nog 'n keertje hardlopend tijdens de Kitzbüheler Horn-lauf, waarbij alle deelnemers na de finish op de top (1980m) met de skilift retour werden gebracht naar het dal. Ook leuk. :winkthumb:)

Gebruikersavatar
Pat-G
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 feb 2014 10:25
Locatie: Valkenburg (ZL)

Gebruikersavatar Pat-G 18 aug 2022 11:40

En hier de laatste updates rondom het parcours.
https://www.oetztaler-radmarathon.com/d ... ungen.html

Wordt een kleine 7km langer en een paar honderd extra hoogtemeters

Succes allemaal die hem volgende week gaan rijden! Veel plezier! :winkthumb:

marcmarc
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 11 okt 2007 14:20

marcmarc 18 aug 2022 13:23

Oei...vooral die omleiding in de afdaling van de Kühtai lijkt me erg vervelend.
In plaats van lekker rustig naar beneden cruisen richting Innsbruck is het nu ineens rechts af slaan en nog 180 extra hoogtemeters maken !

Gebruikersavatar
Pat-G
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 feb 2014 10:25
Locatie: Valkenburg (ZL)

Gebruikersavatar Pat-G 19 aug 2022 08:38

marcmarc schreef: 18 aug 2022 13:23 Oei...vooral die omleiding in de afdaling van de Kühtai lijkt me erg vervelend.
In plaats van lekker rustig naar beneden cruisen richting Innsbruck is het nu ineens rechts af slaan en nog 180 extra hoogtemeters maken !
En op de Brenner gaan we een gedeelte het fietspad op. De omleiding op de Brenner is wel geneutraliseerd heb ik begrepen.
Teven krijgen alle finishers 15 minuten "Guthaben". Dus er word 15 minuten van je tijd afgetrokken. Beetje raar.

Plaats reactie