Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hartslag duurtraining bij LAGE Rust-HR

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 05 mar 2022 11:47

Absoluut een keer je zones laten bepalen door een SMA centrum. Al is het voor een keer. Gewoon om bijvoorbeeld te weten of je zones afwijkend zijn of inderdaad zodanig overeenkomen dat je daar de heuristische procentregels op los kunt laten. Er is zoveel variatie binnen de populatie. Die regels zijn maar grove heuristieken. In mijn geval klopt er geen reet van die regels.

Als je je aerobe omslagpunt (hartslag / vermogen) weet, weet je exact hoe hard je nog kunt gaan op alleen vetverbranding.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 05 mar 2022 13:48

NuitKor schreef: 04 mar 2022 18:28 Waarom met een powermeter nog gaan pacen op hartslag? Zijn zoveel variabelen die invloed hebben op je hartslag.
In het trainingsdocument van Nils van der Poel:

Short term HR development, variation considered below is approximately 10bpm:
● Lower than normal during training: Indication of a tiered body or bad warm up.
● Higher than normal during training: Indicates good shape or sickness.
● Higher than normal during rest/sleep: Indicates sickness or high stress levels in
general

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12637
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 mar 2022 16:08

Zo ervaar ik het ook wel.
1 ding iets anders, een hogere hartslag ben ik vaak wel goed of ziek, maar die eerste wel bij minimaal 90%ftp, daaronder niet.
Bij lage inspanning en goede vorm is die bij mij vaak laag.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5063
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 05 mar 2022 17:57

Klein_Verzet schreef: 05 mar 2022 13:48
NuitKor schreef: 04 mar 2022 18:28 Waarom met een powermeter nog gaan pacen op hartslag? Zijn zoveel variabelen die invloed hebben op je hartslag.
In het trainingsdocument van Nils van der Poel:

Short term HR development, variation considered below is approximately 10bpm:
● Lower than normal during training: Indication of a tiered body or bad warm up.
● Higher than normal during training: Indicates good shape or sickness.
● Higher than normal during rest/sleep: Indicates sickness or high stress levels in
general
Ik ervaar dat precies zo als Niels vd Poel zegt. Maar dat is wat anders dan er op pacen. Je moet je hf in de gaten houden om bovenstaande inschatting te maken, er op pacen is wat anders.

Plaats reactie