Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hartslag duurtraining bij LAGE Rust-HR

Mcnuggets
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 aug 2020 10:00

Mcnuggets 04 mar 2022 17:20

Ik heb een ftp van 273 en een max heart rate van 180 bpm. Mijn trainer 2 jaar geleden liet mij duurtrainingen
van 4 uur fietsen op een hartslag van 128 bpm (ca 70% van MAX). Ik merk eigenlijk dat ik flink moe ben na
duurtrainingen, alsof ik ze allemaal op tempo uitvoer.

Inmiddels heb ik een vermogensmeter op de fiets en zie ik dat ik 200 watt trap bij de hartslag 128.
Dat is ca 70% van ftp.

Mijn rust HR is 40 bpm, vrij laag dus.
Wat denken jullie, moet ik mijn hartslagzones naar beneden aanpassen en dus op een lagere HR/Watt duurtrainingen uitvoeren?

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1106
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 04 mar 2022 17:27

Misschien is de intensiteit wel goed maar doe je qua duur teveel ineens ? Een duurtraining van 4u is toch al behoorlijk, zeker als je (te) snel de uren opbouwt.

Mcnuggets
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 aug 2020 10:00

Mcnuggets 04 mar 2022 17:30

Op zich doe ik deze trainingen al 1,5 jaar, gemiddeld 1 lange duurrit en 2 trainingen doordeweeks. Nu ca 350 TSS per week.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 7064
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 04 mar 2022 17:41

Wat is het doel?
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Mcnuggets
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 aug 2020 10:00

Mcnuggets 04 mar 2022 18:04

Het doel is beter worden. Nu ftp 273 bij 76 kilo gewicht. Doel 285 bij 72 kilo en een gran fondo eind juni (150km, 4500hm)

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 3711
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 04 mar 2022 18:28

Waarom met een powermeter nog gaan pacen op hartslag? Zijn zoveel variabelen die invloed hebben op je hartslag.

Peter243
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 18 mei 2012 21:44

Peter243 04 mar 2022 19:58

Laat maar een SMA doen. Een sportarts kan dan ook wat uitleg geven over trainingen en zones. Daarbij kun je ook overtraind raken.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 7064
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 04 mar 2022 20:11

Mcnuggets schreef: 04 mar 2022 18:04 Het doel is beter worden. Nu ftp 273 bij 76 kilo gewicht. Doel 285 bij 72 kilo en een gran fondo eind juni (150km, 4500hm)
Van 3,59 naar 3,95 w/kg is best wel pittig in een korte tijd.
Bij deze GF zal je niet veel in het Rood gaan gezien de 4500hm op 150km.
Naar een sma gaan kan altijd maar hier op het forum zit ook prima kennis.
Afwisseling in training wordt vaak genoemd.
Ik vermoed als je naar 72kg gaat met een ftp van 270 dat je een mooie tijd gaat rijden.
Succes met de voorbereidingen en de cyclo.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

bever
Forum-lid
Berichten: 1890
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 04 mar 2022 20:32

interessant topic. Ik wil van 3 naar 3,5 met het zelfde doel als TS, een bepaalde GF in Frankrijk eind juni. Ik ben al 4,5 kg afgevallen 8-)

Mcnuggets
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 aug 2020 10:00

Mcnuggets 05 mar 2022 07:05

Thanks voor de reacties zover. Een kennis van mij heeft een FTP van 300 en voert zijn duurtrainingen (persoonlijke coach) uit op
195 watt NP, dat komt neer op 65% van FTP.

Volgens mij heb ik in het verleden ook al eens een duurtraining binnen uitgevoerd (FTP destijds 260), waarbij de coach de target op 169 had
staan (ook 65%).

Kortom, ik ga de volgende duurtraining uitvoeren op 0,65*273 = 180 watt en kijken hoe ik me dan na 4-5 fietsen voel, en welke hartslag daarbij hoort.

De combi vermogen-hartslag is namelijk wel van belang denk ik, rekening houdend natuurlijk dat je hartslag kan varieren.

Voor wat betreft het doel; richting juni naar 72 kilo is inderdaad makkelijker dan nog eens 12 watt FTP erbij. Ik ga nog een 12 weken programma starten en heb een paar mooie evenementen richting juni, maar als het inderdaad uitkomt op 270/72 ben ik tevreden.

marksi
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 05 mar 2022 09:27

Volgens mij ben je zelf ook al tot een goede conclusie gekomen. Ik denk ook dat je voor lange duurritten hoog zat qua vermogen. Zeker omdat de voordelen van die lange duurrit ook behaald worden met wat lager in je d1 zone zitten. En dus nu meer ruimte om frisser je intervallen te doen door de week. Daar ga je namelijk echt het verschil mee maken als je een ftp stijging wil.

Ander punt: neem je voldoende voedsel mee op deze duurritten. Hoe beter gevoed en gedronken hoe minder zwaar het voelt en hoe makkelijker je herstelt

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 3711
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 05 mar 2022 09:38

Eens met marksi. Rond de 65% is gewoon prima voor een lange duurrit. Je moet op zo'n tempo fietsen dat je nog net een volledig gesprek kunt voeren zonder steeds tussen de zinnen door naar adem te moeten snakken. Dat zit je net onder je LT1 (aerobe drempel). Goed eten is ook belangrijk, het heeft geen nut om alleen op water te fietsen als je daardoor het vermogen niet kunt vasthouden.

Plaats reactie