Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Welke hi-end velgrem frames zijn er nog?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 mar 2022 10:03

Afbeelding

Dit is huidige de Diamante met velgremmen.

En de huidige Venta:
Afbeelding

Dat zijn de velgrem fietsen van Basso momenteel.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5874
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 13 mar 2022 10:16

misschien een domme vraag in deze, wanneer is iets high-end?

- als het heel erg duur is?
- als het super lichtgewicht is?
- als het super stijf is? of toch meer comfortabel?
- als het in huis ontwikkeld is? En waarom zou het dan geen high-end zijn als het in een ander huis is ontwikkeld is?
- als er hele mooie stickers opstaan?
- als het super strak is gelakt?

wanneer is high-end eigenlijk high-end?
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 13 mar 2022 10:29

Ik begin die Basso diamante steeds mooier te vinden. Op zich al wel een wat ouder ontwerp, maar t blijft een mooi ding.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5874
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 13 mar 2022 10:31

havana schreef: 13 mar 2022 09:49 Geen open mould.

Onze eigen Rob74 rijdt ermee, volgens mij naar tevredenheid!
Yep,..... dit was precies de fiets die ik wilde hebben:
Afbeelding
Nog een euro pijn van gehad. Fietst heerlijk licht, precies mijn beoogde geometrie (beetje racy, geen endurance). En de mogelijkheid om in iedere kleur te bestellen.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3341
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 13 mar 2022 10:36

thestudent schreef: 13 mar 2022 10:29 Ik begin die Basso diamante steeds mooier te vinden. Op zich al wel een wat ouder ontwerp, maar t blijft een mooi ding.
Yep, ook mijn favoriet van alles 'off-the-shelf' wat hier al is langsgekomen.... Alleen is het ook niet echt een upgrade vs de top velgrem frames die er in het verleden al waren.

Ik kwam al een tijdje geleden voor mezelf tot de conclusie dat ik het voor afzienbare tijd bij mijn oude fietsen-park houd, en af en toe eens eentje van een nieuw kleurtje voorzie voor het gevoel van 'nieuw'.

(De volgende die in het rijtje wacht voor een respray is mijn Cervelo S5, ik ben er alleen nog niet uit wat het kleurenschema wordt)
Afbeelding

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 13 mar 2022 11:24

rob74 schreef: 13 mar 2022 10:16 misschien een domme vraag in deze, wanneer is iets high-end?

- als het heel erg duur is?
- als het super lichtgewicht is?
- als het super stijf is? of toch meer comfortabel?
- als het in huis ontwikkeld is? En waarom zou het dan geen high-end zijn als het in een ander huis is ontwikkeld is?
- als er hele mooie stickers opstaan?
- als het super strak is gelakt?

wanneer is high-end eigenlijk high-end?
Heel leuke vraag, en ook heel gevaarlijk :) Gevaarlijk omdat cognitieve dissonantie een rol speelt, het kan niet bestaan dat een fiets van 10.000 Euro een slechte fiets is.

Ik zou nog de vraag willen toevoegen: als er een profteam mee rijdt. Maar die vraag is met Ridley al beantwoord, de Noah rijdt als een duikboot :) Ik gok dat het inhoudt dat hij te traag of niet stuurt.

Het forum bestaat natuurlijk uit individuen, en voor ieder kan high-end een andere betekenis hebben. En het gaat hier vaak over de plaatjes en hoe goed of slecht het er uit ziet. Maar de consensus lijkt op het forum te zijn dat het gaat om het rijgedrag. Eigenschappen als stuurgedrag, comfort, lijn volgen.
Waar het dan interessant wordt is als een Sensa beter rijdt dan een Pinarello, kan dat en mag dat? Sensa is ook maar een merk uit de klei getrokken (of het veen).
En zijn Duitse fietsen nog altijd van die harde krengen? En is een Giant TCR wel high-end?

Ik zou best willen dat het vaker gaat over rijgedrag op het forum, maar het is vaak lastig vergelijken. Andere wielen en banden geeft ook al ander rijgedrag. Vaak hebben mensen een enkele racefiets, dat maakt het vergelijken lastig. En niet iedereen is goed in onderscheid maken. En zo kom je al snel bij de bingokaart uit.

Nog een vraag: als hij alle nieuwe snufjes van nu heeft? Maar daar gaat dit topic dan juist niet over met velgrem.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 mar 2022 21:31

High end is in ieder geval de hogere kant van het gamma. De Venta is de instapper bij Basso en niet eens zo slecht geprijsd, zeker voor een frame dat in Italië wordt gemaakt.
Bij Ridley mag je van mij de Noah Fast en Helium SLX best high end noemen. Daar zijn ze duur genoeg voor.

Bij staal en titanium heb je natuurlijk ook (voornamelijk) erg dure fietsen maar dat vind toch een beetje een eigen categorie.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 mar 2022 22:38

Hi(gh) - end is voor mij een frame waarbij de fabrikant, door middel van eigen ontwikkeling, zijn best heeft gedaan een zo goed mogelijk product af te leveren. Een product waarbij je als consument/materiaalliefhebber je vingers aflikt.
Dat hoeft niet per se het duurste van het duurste te zijn, maar erg goedkoop zal het ook niet zijn.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 mar 2022 10:00

Zelf ontwikkeld is wel een redelijk grijs gebied in de fietsindustrie.
Er zijn bedrijfjes die alleen de ontwerpen doen voor andere bedrijven. Vaak doen de Chinese/Taiwanese/Italiaanse fabrikanten een deel van dat werk.
Een custom fabrikant plakt ook elders ontworpen en geproduceerde buizen aan elkaar. De kwaliteit daarvan bepaald voor een groot gedeelte die van het eindproduct.
Een eigen R&D afdeling waar een frame van a tot z wordt ontworpen is eigenlijk alleen weggelegd voor echt grote spelers of heel dure fietsen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 14 mar 2022 10:15

Eigen ontwikkeling kan wat mij betreft ook prima met behulp van een derde partij zijn;

Er zijn zoveel bedrijven die zelf de expertise of capaciteit niet hebben om een product volledig in eigen huis te ontwikkelen; of er op dat moment nou extra mensen ingehuurd worden, of het werk wordt aan een externe partij uitbesteed (al dan niet een toeleverancier), aan het eind van de rit blijft het in mijn ogen het zelf ontwikkelde product van het bedrijf dat het idee de wereld in geholpen heeft.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 mar 2022 10:56

Er is wel een verschil tussen niet volledig en volledig niet. Bij veel fabrikanten neigt het eerder naar het laatste.
Voor de afmontage is ook al niet veel fantasie nodig. In hoeverre kan je dan nog van ontwikkeling spreken als het grotendeels inkoop en marketing is?
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 14 mar 2022 11:19

Zo'n club als Origine heeft blijkbaar al eigen engineers in dienst (had ik eigenlijk niet verwacht);
Maar zelfs als je dat als kleine fabrikant niet hebt en desnoods met behulp van een toeleverancier je pennentekeningetje in een daadwerkelijk product omzet, dan blijft het toch gewoon je eigen concept?

Als het zelfs dat niet is, dan kom je bij een open mould uit met een eigen sticker en folder.

Gechargeerd; bij die grote fabrikant loop ook maar een productmanager met een plaatje van de concurrent de engineeringsafdeling op "dit moeten wij ook hebben!" ;)
Laatst gewijzigd door RKN op 14 mar 2022 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie