Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Vraag Garmin Connect en uploaden gpx via iphone

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 26 feb 2022 12:22

Ik ben op vakantie met iPad en iPhone en nu wil ik een gpx route op mijn Garmin 1030+ zetten. De file gedownload van een website vanuit de Safari webbrowser. Nu kan ik 'm al niet vanuit de Connect app uploaden, ik zie daar geen import mogelijkheid. Maar wel via de webversie van Connect (Training, Koersen, Importeer). Alleen blijkt die .gpx file als html file in de download storage van mijn iPhone te staan, ondanks dat de filenaam op .gpx eindigt en als ik 'm open via een andere app het toch echt de .gpx file is. En kan dus niet geimporteerd worden in (web) Connect.

Van een andere website ook nog een gedownload, die blijkt dan als xml file in de download storage te staan. Hernoemen van de file lukt niet, althans, de naam is letterlijk al <routenaam>.gpx

Iemand enig idee hoe je wel zo'n .gpx file in Connect kan uploaden?

Chefske
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 26 feb 2022 12:31

Op mijn Android toestel druk ik simpelweg op het gedownloade .gpx bestand en dan krijg ik de keuze om dit met Garmin Connect te openen. Heb je dat al geprobeerd?
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 26 feb 2022 12:34

Helaas, dan opent die 'm automatisch in een text viewer (de <route>.gpx.xml) of in TopoGPS (de <route>.gpx.html).

i-mac

i-mac 26 feb 2022 12:47

Hier kan je gpx ritten maken, en dan importeren op je 1030 (met de IQ app)

https://dynamic.watch/

https://apps.garmin.com/be-nl/developer ... 85a49/apps

Chefske
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 26 feb 2022 12:50

Dit lijkt ook met een iPhone opgenomen: https://www.youtube.com/watch?v=FMeEf6Bs7w8
Hier wordt een .gpx ook in een text viewer geopend, maar dan kun je met de deel-knop rechtsboven alsnog naar Garmin Connect.

Edit: ergens anders lees ik dat je hiervoor Garmin Connect van te voren moet openen en dus op de achtergrond moet draaien.
En op andere draadjes lees ik dat het ook helpt om andere apps te verwijderen die ook .gpx kunnen lezen.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 26 feb 2022 13:00

Het ligt aan de aanleverende site: op mtbroutes.nl* krijg ik een <route>.gpx.html als ik de route download, op een andere site weer <route>.gpx.xml en op weer een andere <route>.gpx. Die laatste kan ik gewoon importeren in Connect.

*) als ik de zip-versie download en dan de inhoud kopieer dan heeft de route wel alleen de .gpx extensie.

Wat 'n gedoe.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 26 feb 2022 13:34

Vreemd, gpx downloaden via mtbroutes.nl gaat bij mij wel goed. Gewoon als gpx file.

<route>.gpx.html is volgens mij het tijdelijk bestand waarnaar wordt gedownload. Als de download succesvol wordt afgerond wordt dat bestand omgezet in de uiteindelijke <route>.gpx file. Heb je een slechte verbinding? Kan me dan ook voorstellen dat een gecomprimeerd zip bestand wellicht wel volledig en goed zal downloaden.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 26 feb 2022 15:17

Als je een gpx file hebt dan openen met Garmin connect door links onder op je iPhone open vierkantje te drukken even een naam geven dan de 3 … verzenden naar toestel.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 26 feb 2022 16:37

JazzHands schreef: 26 feb 2022 13:34 Vreemd, gpx downloaden via mtbroutes.nl gaat bij mij wel goed. Gewoon als gpx file.

<route>.gpx.html is volgens mij het tijdelijk bestand waarnaar wordt gedownload. Als de download succesvol wordt afgerond wordt dat bestand omgezet in de uiteindelijke <route>.gpx file. Heb je een slechte verbinding? Kan me dan ook voorstellen dat een gecomprimeerd zip bestand wellicht wel volledig en goed zal downloaden.
Gedownload op een iPhone/iPad? Ik heb eerder thuis op de laptop nooit problemen, altijd netjes een echte .gpx file. Verbinding is goed, ook meerder malen gedownload, telkens hetzelfde.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 26 feb 2022 17:21

nespresso schreef: 26 feb 2022 16:37
JazzHands schreef: 26 feb 2022 13:34 Vreemd, gpx downloaden via mtbroutes.nl gaat bij mij wel goed. Gewoon als gpx file.

<route>.gpx.html is volgens mij het tijdelijk bestand waarnaar wordt gedownload. Als de download succesvol wordt afgerond wordt dat bestand omgezet in de uiteindelijke <route>.gpx file. Heb je een slechte verbinding? Kan me dan ook voorstellen dat een gecomprimeerd zip bestand wellicht wel volledig en goed zal downloaden.
Gedownload op een iPhone/iPad? Ik heb eerder thuis op de laptop nooit problemen, altijd netjes een echte .gpx file. Verbinding is goed, ook meerder malen gedownload, telkens hetzelfde.
Ja, net even geprobeerd met zowel iPhone als iPad. Prima download. Vreemd. Ik draai iOS 15.x en iPadOS 15.x

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 26 feb 2022 23:07

Zet de gpx bestanden in de cloud en je kan er altijd bij mits data verbinding.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 27 feb 2022 06:01

Werkt prima op iphone en ipad. Gpx downloaden. Bestand aanklikken en dan op button exporteren (vierkantje met pijl) drukken. Je hebt dan een icoon van garmin connect. Hierop klikken. Dan kun je in connect aangeven hoe je hem wil opslaan. Vanuit connect kun je dan weer naar je toestel verzenden.
o'7o

Plaats reactie