Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano 105 Di2

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3341
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 29 jun 2022 22:29

Je kan het ook anders bekijken.

105 di2 maakt (Shimano) elektronisch schakelen terug betaalbaar(-der) na de Ultegra prijsstijgingen...
105 mechanische 11-speed blijft voorlopig gewoon bestaan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 29 jun 2022 22:35

raven14 schreef: 29 jun 2022 22:29 105 mechanische 11-speed blijft voorlopig gewoon bestaan.
Dan die maar hamsteren :mrgreen:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 29 jun 2022 22:43

raven14 schreef: 29 jun 2022 22:29 Je kan het ook anders bekijken.

105 di2 maakt (Shimano) elektronisch schakelen terug betaalbaar(-der) na de Ultegra prijsstijgingen...
105 mechanische 11-speed blijft voorlopig gewoon bestaan.
maar wel een pak duurder dan rival axs.
https://www.mantel.com/be/sram-rival-et ... c-groepset
€1299 voor rival
€1869 voor 105
Laatst gewijzigd door Kiekeboe op 29 jun 2022 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.

roelw
Forum-lid
Berichten: 478
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 29 jun 2022 22:47

Snuf schreef: 17 jun 2022 12:12
thestudent schreef: 17 jun 2022 09:28 … Nu zal het prijsverschil tussen 105di2 en ultegra di2 ook niet zo groot zijn.
En dat was nou juist de kracht van 105, een goede groep voor een heel aardige prijs. Als het inderdaad 12speed en wireless shifting wordt, lijkt mij het een beetje overkill in Shimano’s aanbod.

Maargoed, we missen misschien nog wat details. Eerst maar eens afwachten wat het daadwerkelijk gaat worden, inclusief de prijs 😉
Naar mijn mening wordt de vraag vooral gedreven door de fietsfabrikanten: Veel dure moulds van moderne carbonframes zijn voorzien op schijfremmen en electronisch schakelen.
Waar het verschil tussen mechanisch en electronisch schakelen enkele jaren geleden nog vooral bestond uit de verschillen in kabelpoorten zie je nu alleen nog fietsen met heel veel integratie die totaal niet meer geschikt zijn om mechanische kabels te verwerken omdat mechanische kabels in tegenstelling tot hydraulische leidingen en electronische draden (of zelfs helemaal geen draden) geen scherpe bochten kunnen maken.
Fietsfabrikanten kunnen hun frames nu met 3 niveau's groepsets aanbieden bij zowel Shimano als Sram.
Topfietsen zijn de laatste jaren ontzettend duur geworden (tot 15,000€) en zo wordt het gat in het aanbod dat er was tussen goede tot zeer goede fietsen (tot 5000€) en topfietsen beter opgevuld.
Racefietsen worden dan ook meer zoals wagens niet alleen een gebruiksvoorwerp maar ook een statussymbool waarmee je in de club en op toertochten kan uitpakken. En dat is heel jammer voor consumenten die value-for-money zoeken.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 jun 2022 22:49

scepticus schreef: 29 jun 2022 22:20 Bah bah bah.
https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... er-498482/
Ik ga buiscommandeurtjes bestellen.
Die heb ik op mijn 90s koga worldtraveller gezet. Zijn wel een beetje lomp, maar warempel ze schakelen. :lol: Kan je trouwens nog voor veel goedkoper vinden. 16 euro had ik ervoor betaald.

Het bovenstaande klopt natuurlijk wel. De fietsen kan je moeilijk nog met kabel groepen blijven afmonteren. En als je het doet, dan presteren die kabel groepen een stuk minder goed dan gehoopt. Dus moet je bijna wel aan electronisch schakelen als je een volledig geintegreerd stuur en balhoofd wil.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5812
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 30 jun 2022 04:19

@thestudent : wat het geïntrigeerde stuur betreft, het valt mee hoor. Bij mijn zoon z’n Scott Foil en Trek Madone schakelt de Shimano Ultegra niet slechter of minder precies dan bij mijn BMC met Ultegra Di2.

Het is gewoon een kwestie van goed afstellen, en goede kabels. Het doorwurmen van de kabels door het stuur/ balhoofd incl. de hydraulische remkabels is iets moeilijker dan de dunne Di2 draadjes.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 30 jun 2022 07:33

Ik heb een tijdje een Ridley noah met ultegra mechanisch gehad. En dat schakelde inderdaad wel, maar toch nooit zo lekker als t echt zou moeten kunnen.

Maargoed als de keuze er is tussen 105di2 en ultegra di2 zal t voor nu altijd al 105di2 zijn.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

hayes

hayes 30 jun 2022 07:39

Dit is geen vraag vanuit de markt.
Dit is de fietsindustrie die iets opdringt.
90% van de markt heeft hier geen behoefte aan.

En de prijzen, ze blijven stijgen. Benieuwd waar het kantelpunt ligt waar mensen gaan afhaken.
Voor mij persoonlijk is het bereikt. Bijna 2000 euro voor wat een midrange groep hoort te zijn.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 30 jun 2022 07:53

De grens is voor mij ook bereikt. Al kan je waarschijnlijk een fiets met 105di2 voor iets meer dan 3k kopen (cube ofzo) en is dat minder Al moeten daar dan vast nog weer betere wielen en banden bij. Tja financieel kan ik dat allemaal best betalen, maar er zijn meer dingen die ik wil doen naast fietsen. En een beetje buffer is ook wel handig.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 30 jun 2022 07:58

hayes schreef: 30 jun 2022 07:39 Dit is geen vraag vanuit de markt.
Dit is de fietsindustrie die iets opdringt.
90% van de markt heeft hier geen behoefte aan.

En de prijzen, ze blijven stijgen. Benieuwd waar het kantelpunt ligt waar mensen gaan afhaken.
Voor mij persoonlijk is het bereikt. Bijna 2000 euro voor wat een midrange groep hoort te zijn.
We zitten na(?) corona bijna allemaal met een te dikke portemonnee, we willen allemaal een fiets (wereldwijd), de fabrikanten zitten met (kunstmatige?) leveringsproblemen, creëren backwards incompatibiliteit. Zie hier de perfect storm.
En ondertussen moeten wij het thuisfront uitleggen dat die nieuwe fiets toch echt moet. Ik heb ondertussen de aanschaf van een nieuwe al twee jaar weten uit te stellen: dan maar een paar nieuwe velgen gekocht, balhoofd (afdichtingsringen waren niet meer los te koop :twisted: ) en gaan met die banaan.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3341
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 30 jun 2022 08:23

hayes schreef: 30 jun 2022 07:39 Dit is geen vraag vanuit de markt.
Dit is de fietsindustrie die iets opdringt.
90% van de markt heeft hier geen behoefte aan.

En de prijzen, ze blijven stijgen. Benieuwd waar het kantelpunt ligt waar mensen gaan afhaken.
Voor mij persoonlijk is het bereikt. Bijna 2000 euro voor wat een midrange groep hoort te zijn.
Wat is het probleem? Dacht je nu echt dat een Di2 instapgroep op prijsniveau van de vorige mechanische ging liggen? Neen, prijsniveau is nu wat de vorige Ultegra Di2 kostte, en dat voor een groep die 12 speed is, verbeterd is qua connectiviteit en integratie vs Di2 vorige generatie , en qua schakelen waarschijnlijk ook minstens het niveau van de ultegra 8070 haalt.

Je kan nog steeds de mechanische 105 aanschaffen.

Ik vind het persoonlijk marketingtechnisch van Shimano niet zo verstandig, ze hadden ditzelfde produkt gewoon Ultegra-S of Ultegra-C of zo moeten noemen, als een soort 'basic' Ultegra Di2, en het had een enthousiaste ontvangst gekregen.
Afbeelding

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 30 jun 2022 08:39

Ze hebben er wel een paar afzichtelijke shifters van gemaakt. De crank in de stijl van de andere groepen smoelt dan wel weer lekker.
Ride bikes, not tanks!

Plaats reactie