Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano 105 Di2

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 08 jul 2022 15:46

Ernie C. schreef: 08 jul 2022 13:32 20 jaar geleden kocht je een c segment auto die in 7 seconden naar de 100 gaat voor iets meer dan 30.000€.

Onze Nissan Leaf doet hetzelfde, kostte hetzelfde en is voorzien van alle opties die je anno 2022 kunt bedenken. Het was wel een goede aanbieding en de subsidie heb ik nog niet eens meegeteld. Maar zelfs zonder aanbiedingen gaat het om hooguit 20% verschil.

Een carbon fiets met gelijke groep kost het dubbele tot het drievoudige vergeleken met toen en in vergelijking met een auto zijn de technische verbeteringen eigenlijk maar minimaal.

De enige conclusie kan zijn dat de fietser een gigantisch oor wordt aangehaald.
Ik moet je helemaal gelijk geven (behalve dat je volgens mij een oor aangenaaid wordt).
Een een racefiets betreft zelfs een hobby en heb je nooit nodig, wat voor velen helaas voor een auto nog wel geldt.

Maar zoals met zo veel sportartikelen (ik noem een Duitser van 130 kg x 1,70 m op de duurste ski's en skischoenen, goretex skipak, shiny ski- en zonnebril die meer het terras en bier zien dan sneeuw) zijn er ook hier te veel 'liefhebbers' die niet in de gaten (willen) hebben dat ze genaaid worden en hun uitgaven rechtvaardigen - al is het maar om op te vallen op het terras waar de appeltaart met slagroom naar binnen geschoven wordt en het bier en de bitterballen na afloop.
Ieder is daar natuurlijk vrij in maar beseft niet dat de markt volledig verpest wordt en serieuze sporters die niet zo belachelijk veel geld kunnen of willen uitgeven daar de dupe van worden. Wat mij betreft een volledige kopersstaking van twee jaar. Alleen nog maar slijtagespul.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 jul 2022 16:20

Ernie C. schreef: 08 jul 2022 13:32 20 jaar geleden kocht je een c segment auto die in 7 seconden naar de 100 gaat voor iets meer dan 30.000€.

Onze Nissan Leaf doet hetzelfde, kostte hetzelfde en is voorzien van alle opties die je anno 2022 kunt bedenken. Het was wel een goede aanbieding en de subsidie heb ik nog niet eens meegeteld.
Tsja, bij fietsen precies hetzelfde:
20 jaar geleden kocht je een prachtige italiaanse fiets voor 5K met alle mooie lichte hebbedingetjes en een SuperRecord groep.
Nu koop je voor 5K als je een beetje geluk hebt een internet duitser met 105 of hooguit Ultegra.
Net als bij de autos functioneert het prima, doet wat het moet doen, maar het is saaiheid en emotieloosheid ten top.

Verder eens met de kopersstaking, ik doe al 2 jaar mee. Voor deze onzinnige woekerprijzen ga ik geen fiets kopen. Zal ooit wel er overheen stappen, maar het gemak waarmee >10K fietsen worden verkocht is stuitend.
Less is bore

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 08 jul 2022 17:48

martinbo schreef: 08 jul 2022 15:46

Maar zoals met zo veel sportartikelen (ik noem een Duitser van 130 kg x 1,70 m op de duurste ski's en skischoenen, goretex skipak, shiny ski- en zonnebril die meer het terras en bier zien dan sneeuw) zijn er ook hier te veel 'liefhebbers' die niet in de gaten (willen) hebben dat ze genaaid worden en hun uitgaven rechtvaardigen - al is het maar om op te vallen op het terras waar de appeltaart met slagroom naar binnen geschoven wordt en het bier en de bitterballen na afloop.
Ieder is daar natuurlijk vrij in maar beseft niet dat de markt volledig verpest wordt en serieuze sporters die niet zo belachelijk veel geld kunnen of willen uitgeven daar de dupe van worden. Wat mij betreft een volledige kopersstaking van twee jaar. Alleen nog maar slijtagespul.
Ik vind uw reactie eigenlijk vooral flink doorspekt met afgunst en nijd. Niemand verplicht u om mee te doen met het fietssnobisme, hé. Koop u een fiets van een minder merk van 3/4k, dat rijdt even snel hoor. Een Radon Spire disc 10.0 met Ultegra Di2 12 speed voor 3.600 euro's, topfiets hoor. We leven in een kapitalistisch systeem waar vraag en aanbod een bepalende factor zijn in prijsevoluties. Het fietstoerisme is het laatste decennium uit z'n voegen gebarst. Mensen zijn dikwijls bereid veel uit te geven voor hun hobby en daar is niets mis mee en daar is niemand de dupe van, integendeel zelfs. En als dat nu een dikzak op een terras is die zich vol kapt met bier en bitterballen met naast hem z'n blinkende S-Works Tarmac SL7 van 15k. Who cares man? Leven en laten leven. ;)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 jul 2022 18:10

Who cares? De planeet. De duurzaamheid van de producten is al lang geen prioriteit in de wielersport. Dus een beetje minder consumeren zou best nuttig zijn. Sorry maar een radon is echt zonde van je geld. Dan koop ik wel tweedehands.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 08 jul 2022 18:34

thestudent schreef: 08 jul 2022 18:10 Who cares? De planeet. De duurzaamheid van de producten is al lang geen prioriteit in de wielersport. Dus een beetje minder consumeren zou best nuttig zijn. Sorry maar een radon is echt zonde van je geld. Dan koop ik wel tweedehands.
Koop u een hutje op een berg en kweek uw eigen groentjes en diertjes. Met andere woorden, zorg ervoor dat je volledig zelf bedruipend bent. En als je dat voor mekaar hebt, dan mag je hier met nog eens veel poeha je stelling komen poneren. Maar nu zwijg je beter nog met zulke wereldverbeteraar dingetjes. ;)

Oh ja, nog even terzijde, ik rijd een radon MTB. Beste die ik ooit gehad heb! :winkthumb:

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 jul 2022 18:39

Lol niemand is een heilige en ik ook niet. Het wordt je namelijk onmogelijk gemaakt om niet te veel te consumeren. Ik consumeer ook te veel. Maar veel mensen zullen hun fiets veel eerder vervangen hebben omdat al hun fietsmaten ineens een schijfremracer hadden. GCN en andere sociale media speelt hier ook een nog sterkere rol in. En die fiets is wel 'oh zo veel beter' dan degene die ze ervoor hadden. Het is simpel om iemand weg te zetten als een jaloerse hippie. Maar dat ben ik zeker niet. Met een beetje fiets moet je in mijn ogen wel een jaar of 10 vooruit kunnen. Dat betekent helemaal niet dat je nooit een nieuwe mag kopen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 08 jul 2022 18:47

daniel1975 schreef: 08 jul 2022 16:20
Ernie C. schreef: 08 jul 2022 13:32 20 jaar geleden kocht je een c segment auto die in 7 seconden naar de 100 gaat voor iets meer dan 30.000€.

Onze Nissan Leaf doet hetzelfde, kostte hetzelfde en is voorzien van alle opties die je anno 2022 kunt bedenken. Het was wel een goede aanbieding en de subsidie heb ik nog niet eens meegeteld.
Tsja, bij fietsen precies hetzelfde:
20 jaar geleden kocht je een prachtige italiaanse fiets voor 5K met alle mooie lichte hebbedingetjes en een SuperRecord groep.
Nu koop je voor 5K als je een beetje geluk hebt een internet duitser met 105 of hooguit Ultegra.
Net als bij de autos functioneert het prima, doet wat het moet doen, maar het is saaiheid en emotieloosheid ten top.

Verder eens met de kopersstaking, ik doe al 2 jaar mee. Voor deze onzinnige woekerprijzen ga ik geen fiets kopen. Zal ooit wel er overheen stappen, maar het gemak waarmee >10K fietsen worden verkocht is stuitend.
20 jaar geleden waren die 5K guldens, nu zijn het euro's :shock:

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 08 jul 2022 18:54

senior schreef: 08 jul 2022 18:47
daniel1975 schreef: 08 jul 2022 16:20
Ernie C. schreef: 08 jul 2022 13:32 20 jaar geleden kocht je een c segment auto die in 7 seconden naar de 100 gaat voor iets meer dan 30.000€.

Onze Nissan Leaf doet hetzelfde, kostte hetzelfde en is voorzien van alle opties die je anno 2022 kunt bedenken. Het was wel een goede aanbieding en de subsidie heb ik nog niet eens meegeteld.
Tsja, bij fietsen precies hetzelfde:
20 jaar geleden kocht je een prachtige italiaanse fiets voor 5K met alle mooie lichte hebbedingetjes en een SuperRecord groep.
Nu koop je voor 5K als je een beetje geluk hebt een internet duitser met 105 of hooguit Ultegra.
Net als bij de autos functioneert het prima, doet wat het moet doen, maar het is saaiheid en emotieloosheid ten top.

Verder eens met de kopersstaking, ik doe al 2 jaar mee. Voor deze onzinnige woekerprijzen ga ik geen fiets kopen. Zal ooit wel er overheen stappen, maar het gemak waarmee >10K fietsen worden verkocht is stuitend.
20 jaar geleden waren die 5K guldens, nu zijn het euro's :shock:
@senior, de tijd gaat sneller dan men denkt, n.l. op 1 januari 1999 werd de euro ingevoerd en drie jaar later als wettig betaalmiddel, dus . . . . ;)
Laatst gewijzigd door Orlok op 08 jul 2022 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 08 jul 2022 18:55

thestudent schreef: 08 jul 2022 18:39 Lol niemand is een heilige en ik ook niet. Het wordt je namelijk onmogelijk gemaakt om niet te veel te consumeren. Ik consumeer ook te veel. Maar veel mensen zullen hun fiets veel eerder vervangen hebben omdat al hun fietsmaten ineens een schijfremracer hadden. GCN en andere sociale media speelt hier ook een nog sterkere rol in. En die fiets is wel 'oh zo veel beter' dan degene die ze ervoor hadden. Het is simpel om iemand weg te zetten als een jaloerse hippie. Maar dat ben ik zeker niet. Met een beetje fiets moet je in mijn ogen wel een jaar of 10 vooruit kunnen. Dat betekent helemaal niet dat je nooit een nieuwe mag kopen.
Tuurlijk vervangen mensen heel dikwijls hun fiets omdat ze gewoon een nieuwe willen hebben. Niks mis mee, denk ik dan. Als we met z'n allen al onze fietsen compleet gaan oprijden, dan is dat op termijn een slechte zaak voor velen die tewerkgesteld zijn in de fietssector. Sterk consumeren maakt nu eenmaal deel uit van ons kapitalistisch en materialistisch systeem en zorgt ervoor dat een economie draaiende blijft. Nu, ik zal alvast niet gaan beweren dat m'n 'schijfremmer' beter bolt hoor: viewtopic.php?p=1532150#p1532150

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 jul 2022 19:42

Dat weet ik niet. 20 jaar geleden deed je een jaar of 10 a 15 met een tv. Als ik zie wat er om me heen a 4 a 5 jaar al een nieuwe koopt is dat bizar.
Ja en mijn huidige tv is absoluut de goedkoopste ooit per cm2. Maarja zo lust ik er nog wel een paar.

inlineskater
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 jan 2009 17:36

inlineskater 08 jul 2022 20:03

Niet mee willen in de prijsgekte en wat minder willen consumeren was voor mij ook precies de reden om een fiets op te bouwen met nette gebruikte onderdelen.
Aluminium Specialized Allez Frame, Dura aca 9100 groepset en een setje DT Swiss pr 1400 wielen.
Voor €1500 klaar en slechts 7.5 kg, die kilo verschil met de topracer moet ik dan zelf maar afvallen.

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 08 jul 2022 20:14

Ernie C. schreef: 08 jul 2022 13:32 20 jaar geleden kocht je een c segment auto die in 7 seconden naar de 100 gaat voor iets meer dan 30.000€.
Wij Nederlanders worden genaaid. Een snelle hothatch kost in België en Duitsland een stuk minder met dank aan de BPM in Nederland.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Plaats reactie