Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Beginners fiets

LB89
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2022 13:57

LB89 21 feb 2022 14:01

Goededag,

Graag wil ik aankomend seizoen gaan starten met wielrennen. Allereerst zal er een racefiets aangeschaft moeten. Helaas zie ik door de bomen het bos niet meer en weet ik niet zo goed waar ik op moet letten. Kan iemand mijn wat tips/aanbevelingen geven? Mijn budget is rond de 1000,-.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2370
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 21 feb 2022 14:45

Waar woon je? Ik zou eens binnenstappen bij een van de grotere fietsenzaken in de regio. Mantel heeft veel merken en diverse vestigingen. Ook 12GoBiking in Moordrecht vind ik een aanrader. Veel keus bij beide.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1364
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 21 feb 2022 14:49

Een nieuwe of een 2de hands?
Voor een nieuwe: zoek een fietsenmaker in de buurt die wat basismetingen doet (binnenbeenlengte en lengte zijn het minimum) en je fiets zo goed mogelijk op maat zet (koop je fiets in ieder geval niet bij een fietsenmaker die "op het zicht" ziet dat je perfect op een toonzaalmodel past. Extra alarmbellen als die fiets dan ook nog eens in de korting staat). Normaal zit dat opmeten bij een serieuzere zaak bij in de prijs. Rond de 1000euro is redelijk krap voor een goede instapper, maar met wat geluk vind je een overjarig model met Tiagra en dat is echt degelijk voor een starter.
Je kan je ook zelf opmeten en dan via internet (bv. canyon/decathlon) een model kopen, dat is wat goedkoper maar ook wat meer gokken of je (ongeveer) goed zit.
Bij een nieuwe fiets moet je je vooral nog een keer afvragen of je je budget niet wat optrekt en in 1 keer iets koopt dat je niet volgend jaar gaat willen vervangen (waarmee ik niet bedoel dat je richting de 2500euro of meer moet).
Ik had als instapper een alu kader, tiagra met schijfremmen (en bijgevolg ook goedkope wielen etc). Wanneer ik nu heel eerlijk evalueer, dan kan ik best wel stellen dat een alu met tiagra echt ruim voldoende is voor de gemiddelde recreant (mezelf incl.).

Voor een 2de hands: ken je iemand met kennis van fietsen? Als je niemand kent die mee kan gaan kijken, dan zou ik 2de hands afraden.

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 368
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 21 feb 2022 18:09

Een Canyon endurance tiagra disc, wel alles bij elkaar zo'n 1500 euro. Dat is dan inclusief verzenden en pedalen.

Je kan ook een velgremmen fiets nemen. Dan kom je bij Sensa uit op een Sensa Romagna SLE (105 afgemonteerd, 1199 euro) of een Sensa Romagna Tiagra (1175 euro).

Met velgremmen heb je in verhouding met dit budget een betere afmontage.

Bedenk wel dat helm, kleding etc er nog allemaal bij moet.

Bovenstaande is op basis van nieuw en adviesprijs.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 21 feb 2022 18:48

Bij Wim de Vos nu een Masi met shimano 105 voor 999,-

Als je die na een jaar of 2 weer verkoopt schrijf je nauwelijks af..

Plaats reactie