Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wat drinken

Rick13
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 feb 2016 23:33

Rick13 17 feb 2022 16:46

Ik fiets nu ritten van 100 km of iets meer met alleen water. Ik wil de afstand zeker weer gaan opbouwen de komende tijd.
Ik lees dat het verstandig is om isotone sportdrank te gebruiken. Zijn jullie daar mee eens? En welke raden jullie aan?

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 17 feb 2022 17:02

Ik dronk vroeger alleen water, ook bij ritten van meer dan 200km. De laatste jaren kreeg ik echter wat sneller last van kramp en doe ik een isotone tablet in 1 bus.

Ik ben erg tevreden van Zero van High 5:
https://www.bike24.com/p245028.html

Die zonder cafeïne (mijn lichaam heeft de cafeïne niet graag)
Afbeelding

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 17 feb 2022 17:15

Als je naast dat water ook de broodnodige koolhydraten consumeert in de een of andere sportvoeding-vorm inneemt, zullen daar ook de nodige mineralen aan toegevoegd zijn.
Ben nu de sportdrank van de Decathlon aan het uitproberen. Beste gram KH per euro verhouding buiten boterhammen en krentebollen.
Niet zijken maar reiden !

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 17 feb 2022 19:49

Bij een activiteit langer dan 2 uur, dien je jezelf te voorzien van aanvullende voeding. Dit kan door een boterham of ander bekend voedsel, samen met water. Het kan ook met specifieke sportvoeding in allerlei verschillende varianten. Aan jou om te bepalen wat voor jou goed werkt.
Sportvoeding in zijn algemeen is wel ontwikkeld om sneller opgenomen te worden door je lichaam, zonder je maag darmstelsel te veel aan het werk te zetten (die energie kan je beter gebruiken voor het fietsen) maar sportvoeding is wel veel duurder dan een boterham met pindakaas en plat water.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 17 feb 2022 20:26

Je maag moet de sportvoeding ook kunnen verdragen. Ik heb daar altijd last mee, ik neem altijd Meli-koeken (honing) en/of suikerwafels mee (in de winter met chocolade, zo lekker dat je ze graag opeet ook wanneer je nog geen honger hebt)
Afbeelding

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 17 feb 2022 23:52

Sportdranken: enorm divers aanbod en de marketing teksten beloven de sporthemel, maar ...
- duurder is niet steeds beter.
- uitvoerig testen wat je goed verdraagt is noodzakelijk.

Zelf gebruik ik Isostar, mijn madam kan daar niet mee overweg. Zo zie je maar.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 18 feb 2022 06:22

Water met een scheutje ahorn siroop,
Je kan dit nog aanvullen met zoutjes,in de zomer of met warm water en thee in de winter.
Ik eet ernaast wel een sportreepje, dat wordt ook afgewisseld met normaler eten.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 feb 2022 06:52

Speciaalbier, of witte wijn.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 18 feb 2022 07:05

Mijn ervaring:
Op de wielrenfiets drink ik altijd sportdrank. Water werkt bij mij niet goed. Zelfs als ik genoeg koolhydraten naar binnen werk. Water en veel SnelleJelle werkt niet goed, sportdrank en iets minder SnelleJelle wel. Sportdrank kun je overigens ook goedkoop maken. Er is geen reden om merk spul te kopen. Ik koop pakken maltodextrine bij de groothandel en mik er suikerloze ranja bij voor de smaak. Op die manier is de sportdrank slechts een kwart van de prijs van grote merken.

Op fietsvakanties met bagage kan ik wel met alleen water af. Dat moet ook wel, want met een minimum aan bagage vallen twee potten sportdrank al snel af van de paklijst. Er is dan uiteraard wel een regelmatig bezoek nodig bij de Boulanger. De inspanning (hf) is tijdens deze tochten ook een stuk lager.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5219
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 18 feb 2022 08:10

rob74 schreef: 18 feb 2022 07:05 Sportdrank kun je overigens ook goedkoop maken. Er is geen reden om merk spul te kopen. Ik koop pakken maltodextrine bij de groothandel en mik er suikerloze ranja bij voor de smaak. Op die manier is de sportdrank slechts een kwart van de prijs van grote merken.
Dit vind ik interessant. Ik ben diabeet en bleef altijd ver weg van sportdranken door de hoge concentratie suikers. Maar ik merk de laatste jaren dat ik toch mijn waardes niet goed kan houden met koek en water (beetje limonade op langere afstanden). Mijn maag neemt in die periode niet genoeg op, met als gevolg hypo's. Nu heb ik op aanraden van iemand die werkt met een renner van het Novo Nordisk team een sportdrank, Torq, gekocht om te proberen (nog niet gedaan overigens). Maar jouw optie is misschien wel zo makkelijk.

Hoe meet je de hoeveelheid dan af? En zijn andere dingen zoals mineralen etc eigenlijk ook nodig? En waar koop je zoiets? (Groothandel is een breed begrip)
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 18 feb 2022 08:26

Onder de naam Fantomalt wordt maltodextrine veel verkocht voor ouderen en zuigelingen.
@JPAR : ik neem aan dat je een bloedsuikermonitor gebruikt?

Www.mysportscience.com voor de m.i. beste info optie het gebied van sportvoeding.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 18 feb 2022 09:11

Google even op 'maltodextrine kopen' en je ziet direct een aantal webshops. Ik koop een keer per jaar of zo een voorraad van 10 kg, en ik weet niet meer in welke webshop ik laatste keer heb besteld. Om uit te proberen of het wat is, kun je bij de drogist een pak fantomalt kopen (staat bij de baby voeding). Dat is pure maltodextrine zonder toevoegingen. Ik gebruik 50 gram op een bidon van 600 ml. Plus een scheut suikerloze ranja voor de smaak. Je kan ook nog zout of andere mineralen toevoegen, maar volgens is dat meer marketing dan noodzaak. Zout krijgen de meesten echt wel genoeg binnen en met gezonde voeding heb je ook geen extra mineralen nodig.
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie