Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Canyon Ultimate opvolger: gewicht of aero?

Jpiddink
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2022 09:25

Jpiddink 16 feb 2022 09:54

Hallo allen,

ook ik ben op zoek naar een nieuwe fiets, en twijfel waar ik goed aan doe. De uitgangssituatie:
- ik ben 2 meter lang, 88 kg met een binnenbeen van 101 cm.
- fietsen doe ik sinds 3 jaar, begonnen op een titanium leenfiets en al snel mijn huidige Canyon Ultimate CF Pro (maat 62) uit 2010 gekocht, volledig SRAM Force afgemonteerd. Kaal gewicht gecheckt op de weegschaal (en trappers etc ervan afgehaald): 7,4 kg.
- hoewel ik een kwetsbare onderrug heb, is die sinds het fietsen juist beter geworden. De actieve geometrie past mij dus wel.
- fietsen doe ik nu vooral in vlak terrein en op de Veluwe en eens per jaar in Limburg, maar ik wil op termijn ook wel eens de bergen in gaan. Een gemiddelde van iets boven de 30km/h op een rondje van 60-70 km haal ik in mijn eentje wel, eens of hooguit 2x per week.
- mijn stadsfiets (Azor Cargo) gebruik ik veel en weegt 30 kg, dus spiermassa is het probleem niet :D

Nu ben ik al een tijdje aan het oriënteren op een nieuwe fiets en de aero-frames vallen me op. Met een budget van rond de €2500 kijk ik naar fietsen als een Cube Agree C62, Trek Émonda SL of Specialized Tarmac SL6. Disc brakes vind ik er mooi uitzien maar zijn geen must: als het glad is heb ik liever dat mijn remblokjes falen dan dat mijn rubber op straat gaat glijden.

In de winkel heb ik een Cube Agree C62 (kleinere maat) even kunnen optillen en dat viel me vies tegen: veel zwaarder dan mijn huidige fiets. Terug op internet las ik diverse claims, o.a. van Specialized, dat je in het laagland veel meer effect hebt van aero features dan van een lichte fiets.

Vandaar mijn vraag: Heeft er iemand hier ervaring met het overstappen van een klimfiets op een zwaardere, meer aero fiets? Merk je dat (hier in Nederland) positief of negatief, en/of kan ik beter naar een lichte fiets blijven kijken? Dat lijkt me namelijk heel moeilijk beoordelen tijdens een proefrit, dan voel je toch vooral 'dit is anders dan ik gewend ben'.

En zijn er andere dingen die ik volgens jou mee moet nemen in mijn zoektocht?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 16 feb 2022 10:24

Koop, vooral met jouw lengte, de fiets die je echt past.
Want zo'n enorme keuze is er in de echt grote fietsen niet.
Weet dat lichte wielen voor het aanzetten belangrijker zijn dan een lichte fiets en eens je op snelheid bent doet zelfs dat er niet meer toe.
I know myself like no one else
Nothing to defend

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 16 feb 2022 10:28

Sinds de opkomst van schijfremmen zijn racefietsen zwaarder geworden. je huidige fiets is 7.4 kg, je gaat al snel een kleine kilo zwaarder uitkomen voor een fiets met schijfremmen in de prijsklasse wat je beoogt.
Is dat erg ? Je gaat daar echt niks van merken.
Zo is het ook met een aero fiets, die voegt waarschijnlijk nog wat extra gewicht toe. Ga je nog steeds helemaal niks van merken in Nederland (en daarbuiten hoogstwaarschijnlijk ook niet). Het aero voordeel van een frame is ook vooral theoretisch, zeker aan 30km/u, je eigen positie gaat veel meer doen.

Het zal tegenwoordig moeilijker zijn om nog een nieuwe racefiets met velgremmen te scoren dan een met schijven. Veel merken doen niet meer aan velgremmen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 feb 2022 10:30

Zowel aero als gewicht gaat meer over bragging rights dan over snelheid, zeker voor een wielertoerist die rond de 30km/h rijdt.

Zeker met die lengte zou ik vooral kijken wat goed past. Bij niet alle merken zal de grootste maat toereikend zijn.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 16 feb 2022 10:51

Mijn ervaring met lichte fietsen en zware fietsen is dat zwaartekracht nog steeds bestaat. Echt waar. Het verschil tussen een fiets van 7 en 8 kg is moeilijk waarneembaar. Het verschil tussen 7 en 12 is heel goed merkbaar. Ook op het vlakke! Ik zou het dus wel weten. Lichtgewicht gaat altijd boven marketing poeha.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 16 feb 2022 11:04

lastig inderdaad,
je kan je afvragen hoeveel marketing in ieder onderwerp zit, in de gewicht-hype van toen en nu in aero-hype.
en dan nog met alle comfort features tussendoor.
ze zullen allemaal een beetje gelijk hebben:
aero fiets is top, en het helpt ook als je aan je lichaams postitie op de fiets werkt.
lichte fiets is top, en het helpt ook als je zelf iets minder weegt of zonder bidons op pad gaat >_<
comfort fiets is top, maar wanneer het glad gesteken asfalt betreft, dan is een knalharde fiets bijna net zo comfortabel.

zoek dan dus vooral de fiets die je aanspreekt,
die agree is wel erg smakelijk, bedenk wel dat interne kabels met krappe kabel bochten en mechanisch schakelen.... ik weet het niet hoe lang dat goed gaat.
en als het een "zware" fiets is of voelt, kan een juiste wielset je goed op weg helpen.

dat schijfrem fietsen iets zwaarder zijn, dat zal wel zijn. Dat je canyon best licht is is ook een gegeven met een maat 62.....amai.
de agree staat omschreven als 8.5kg, dat is nog niet zo slecht voor deze prijs, toch?

chris80
Forum-lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 16 feb 2022 11:26

Ik ben overgestapt van een iets lichtere klimfiets naar een iets zwaarde aero fiets (verschil is nu 1 kilo, zal iets minder worden als ik er straks nieuwe wielen onder heb).

Ik merk werkelijk geen enkel verschil. Echt helemaal niks.

Verder fietsen wij ook heel vergelijkbaar. Ik ben rond de 85 kilo, fiets ook regelmatig op de veluwe, ga af en toe naar Limburg en 1x per jaar het hooggebergte in. Ook gemiddelde snelheid ligt gelijk. Alleen fiets ik zo tussen de 30 a 33km/uur.

Wat hierboven al een paar keer staat, koop vooral een fiets die je past en mooi vindt, daar haal je meer plezier uit dan die paar honderd gram of iets meer aero.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 16 feb 2022 11:57

Ben van een Scott Foil Team Issue met velgremmen, 6,6kg naar een Scott Foil disc, 7,4kg gegaan.
Op het vlakke merk je daar niets van, tijdens afdalen in de bergen merk je dat de schijfremversie in het balhoofd iets stabieler aanvoelt vanwege het wat hogere gewicht van de vork en balhoofd.
Verder waren de benen de beperkende factor tijdens klimmen, niet de fiets.... ;) 8-)

Neem maar aan dat die Cube Agree nog wel een stukje zwaarder is dan die 8,5kg, dat is nl zonder pedalen en bidonhouders en de fabrikanten jokken nogal eens over dat gewicht. :o

chris80
Forum-lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 16 feb 2022 12:05

scottpch schreef: 16 feb 2022 11:57
Verder waren de benen de beperkende factor tijdens klimmen, niet de fiets.... ;) 8-)
Haha ja daar heb nou ook altijd last van 😂

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 16 feb 2022 12:27

Ik ben zelf ook lang (1.98) en rij ook op een Ultimate. Ik zou graag de overstap maken naar een aero fiets maar:
- de meeste merken maken die niet voor lange mensen (60- 61 stack is vaak de Max)
- ook de drop en reach is voor mij een probleem. Ik rij op xl Ultimate (62 ongeveer) en ik kan er maar 1 klein spacertje tussenuit halen. Ga ik lager zitten, krijg ik een probleem met mijn heuphoek.
- veel langer zitten dan nu lukt ook niet.
De Aeroad valt daarom af. De grootste maat zou in principe passen, met kortere ‘stuurpen’ Canyon biedt echter momenteel niet de optie de aerocockpit te ruilen voor een korter model.
De enige Aerofiets die aan mijn wensen voldoet en waar ik ook op pas is de Trek Madone.

k33z
Forum-lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 16 feb 2022 13:39

Heuphoek probleem eventueel oplossen met kortere cranks?

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 368
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 16 feb 2022 13:48

Diegene die het lekkerste en beste zit.
Oog wil natuurlijk ook wel wat.

Sensa heeft volgens mij ook nog wel grote maten... miss is dat wat.

Plaats reactie