Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Koersbroek met heupbescherming?

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 15 feb 2022 14:39

................excuus, ik kan het eerste bericht niet verwijderen, dan maar even zo................
Laatst gewijzigd door luvene op 15 feb 2022 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 15 feb 2022 14:43

Hoi allemaal,

In 3 jaar tijd heb ik een bekkenfractuur opgelopen met beschadigde heupkom (zelfde als Robert Gesink destijds) , een sleutelbeenbreuk en op nieuwjaarsdag dit jaar heb ik mijn rechterheup gebroken. Ik laat sowieso nog een botdichtheidstest doen in het zoiekenhuis, maar denk niet dat het daaraan ligt hoop ik.............ik word een beetje angstig nu en ben het goed zat...... , echter fietsen is een belangrijk deel van mijn leven, bovendien heb ik een nieuwe fiets gekocht met schijfremmen en Di2 in Augustus vorig jaar...... Opgeven is geen optie! Ik ben nu in revalidatie en hoop medio maart begin april weer buiten te kunnen fietsen. Het gaat inmiddels weer goed, fiets alweer 2 weken op mijn fietstrainer binnen, het lopen met krukken gaat nog niet geheel pijnvrij maar is een kwestie van 1 tot 3 weken schat ik nu in. Ik zoek eigenlijk een koersbroek (INCLUSIEF goede ZEEM!) INCLUSIEF BESCHERMING voor vooral de heupen. Maar is dat wel afdoende, met andere woorden, heeft dat wel zin? Ik las wel iets van een Coolmax zitkussen maar is dat hetzelfde als een zeem zoals je die in "gewone" koersbroeken hebt? Indien ik zo'n beschermende broek koop en er zit geen zeem in, moet ik dan eerst mijn gewone koersbroek aantrekken met zeem en daarna een beschermende koersbroek erover heen of mogelijk wel andersom? Maar..... dat kan toch nooit lekker zitten? Het liefste heb ik dus een beschermende koersbroek waar al een goede zeem inzit. Zijn die er en zit dat een beetje comfortabel? En last, but not least, beschermt dat echt goed tegen breuken? Kunnen jullie mij helpen en mogelijk adviseren? Heel graag uw reactie.

Groet, Johan Wiersema.

pino
Forum-lid
Berichten: 3380
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 15 feb 2022 14:51

Na een flinke smak op een rollenskibaan (spelling?), gebruik ik daar een broek met heupbescherming van EVOC. Mogelijk zal ik die ook gebruiken op de tandem als ik daar wat heftiger dingen ga doen. Ding hoort wel gedragen te worden met een broek eroverheen. Het comfort is een stuk minder dan van de bibs die het liefst draag.
7E3DC8E8-C543-4DA6-8BF2-404619F195D6.jpeg
957D91BD-30F6-42EB-BC4F-0B0CC3D98028.jpeg
Niet zijken maar reiden !

pino
Forum-lid
Berichten: 3380
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 15 feb 2022 14:52

P.S. sindsdien geen heftige crash meer gehad en ik ga het ook niet vrijwillig uitproberen voor je.
Niet zijken maar reiden !

marsman
Forum-lid
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 15 feb 2022 14:57

Ik weet dat dit voor het MTB-en wel beschikbaar is. Zie bijv hier https://www.bikester.nl/kleding/accesso ... ie-shorts/

De meeste van deze broeken trek je inderdaad onder je normale bibshort aan. Ik heb nog niet eerder een koersbroek met zijprotectie gezien. Kwestie van proberen denk ik, weet niet of dit echt lekker gaat zitten. Zeker niet op een langere rit.

Ik weet ook niet of het echt gaat helpen bij een crash. Maar al is het maar voor de gemoedsrust.

Succes met het herstel Johan!
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 15 feb 2022 14:58

@Pino, dank je! Dus.........eerst zo'n broek aan en dan nog daar je koersbroek overheen? Kan toch nooit "lekker" zitten.... En in dat geval, moet ik dan niet naar een maat groter voor de koersbroek die over de beschermende broek heen komt....... Een beschermende broek inclusief zeem lijkt me toch echt een uitkomst.......hoop dat die er zijn en dat ze afdoende zijn......

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 15 feb 2022 15:02

@marsman ; dank je, denk ook niet dat dit lekker gaat zitten. Misschien is het een optie om zelf iets te maken in mijn bestaande koersbroeken? Dan denk ik bijvoorbeeld aan die luchtkussentjes of bubbeltjes plastic die je dan mogelijk ergens tussen je heupen en de koersbroek kunt frommelen of iets anders? Maar wat dan? Wat denk jij?

pino
Forum-lid
Berichten: 3380
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 15 feb 2022 15:02

Eens dat het niet lekker zit. Een MTB-broek erover is dan een “baggy”, hetgeen op een MTB wel stijlvol is, op de racefiets een NoGo. Op de racefiets rijd ik ook maar heel zelden in groepen om het risico op valpartijen te verkleinen. ( hoewel ik aardig tussen de wielen en achter een derny kan rijden).
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5880
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 15 feb 2022 15:13

Wat je ook zal doen, maar een bescherming tegen breuken zal het m.i. nooit zijn maar wel tegen schaafwonden etc. tenzij je natuurlijk een valconstructie kan maken die bijvoorbeeld een airbag opblaast. :roll:
Het handigste is om te blijven zitten en dus niet vallen.! ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 15 feb 2022 15:30

Hoi Orlok, zelf denk ik dat ook, tegen schaafwonden kan ik wel en ja....blijven zitten............ zo val ik niet in 30 jaar tijd en nu in drie jaar tijd 6x waarvan 3 met botbreuken...............al mijn botbreuk valpartijen hebben NIETS te maken met onvoorzichtigheid, puur pech. Ik ga het nog wel verder onderzoeken.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 15 feb 2022 17:03

Eigenlijk is het simpel. Vallen met de fiets betekent vaak narigheid. Ik denk dat beschermende kleding je niet gaat redden bij een harde val, in de zin dat je schaafwonden en evt breuken kan voorkomen. Je hebt ook wel serieus pech gehad met zoveel valpartijen en breuken.

Omdenken: had je al eens gedacht aan een binnentrainer? Bijvoorbeeld aan Wahoo kickr o.i.d.? Dat lijkt me super veilig, je kunt wat makkelijker een hersteltraining doen, wat werken aan het vertrouwen, etc.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 663
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 15 feb 2022 17:06

Je hebt ook dergelijke broeken voor het voetbal. Zijn slidingshorts met padding, voor keepers. Als je goed zoekt zijn die dingen voor een paar tientjes inclusief verzendkosten op te pikken.
Voor dat geld zou je best eens kunnen proberen hoe het zit maar zoals gezegd, het beschermt niet direct tegen breuken.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

Plaats reactie