Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hartproblemen info

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 13 feb 2022 16:10

Ik heb zojuist maar weer eens afspraak gemaakt bij de sportarts voor een sportmedische keuring. Dat is alweer 4 jaar geleden.
De trieste aanleiding is het bericht dat een kennis gisteren met een hartstilstand van zijn fiets viel.

Vraag voor dit forum. Zijn er eigenlijk (subtiele) signalen die een hartstilstand ahw aankondigen. Google biedt slechts heel algemene vage info.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 13 feb 2022 16:28

Soms wel, soms niet.

Je kan alleen maar proberen om wat gezond te leven om de risico's te verminderen en elke paar jaar eens naar de cardioloog.

Als die muilkorf niet meer nodig is, zou ik ook nog eens terug moeten voor een inspanningstest bij de cardioloog (alweer veel te lang geleden)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 13 feb 2022 17:08

Geen idee waarom je zou moeten wachten totdat de mondkapjes niet meer hoeven.
@Harry, vaak is het een plotselinge samenkomst van omstandigheden. Soms kan er achteraf gezegd worden " dan was het dus toen en toen al niet goed". Bij mij in de familie aan moeders kant is het een familiaire afwijking. Het ziet er naar uit dat het bij ons aan het uitdoven is. Maar zoals mijn cardiologe zei "garantie tot aan de deur".

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 13 feb 2022 18:17

Ik heb een paar jaar geleden mezelf laten onderzoeken bij het cardiologisch centrum in Utrecht. In verband met familiaire belasting. Uitkomst was dat “op dat moment” alles in orde was. Maar net als Jans zegt; garantie tot de deur….

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 13 feb 2022 18:24

Vergeet momenteel niet het verhoogde risico op hartfalen door Corona. Zowel een infectie zelf als de vaccinaties zorgen tijdelijk voor een verhoogd risico.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 13 feb 2022 20:46

Dat is inderdaad wel een ding om rekening mee te houden. Vooral het Pfizer vaccin kan in zeer zeldzame gevallen een hartspier ontsteking veroorzaken (die overigens na verloop van tijd weer over gaat en blijkbaar geen duurzame gevolgen heeft)

Die zeldzame ontstekingen komen hoofdzakelijk voor bij jonge mensen.
Do or don’t, there is no try

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 13 feb 2022 21:15

Bere-interessant artikel over relatie hartproblemen en (duur-)sporten waarbij een sport-cardioloog is geraadpleegd: https://www.fiets.nl/2018/06/29/hartkla ... n-fietsen/

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 13 feb 2022 21:35

HarryuitHilversum schreef: 13 feb 2022 16:10 Ik heb zojuist maar weer eens afspraak gemaakt bij de sportarts voor een sportmedische keuring. Dat is alweer 4 jaar geleden.
De trieste aanleiding is het bericht dat een kennis gisteren met een hartstilstand van zijn fiets viel.

Vraag voor dit forum. Zijn er eigenlijk (subtiele) signalen die een hartstilstand ahw aankondigen. Google biedt slechts heel algemene vage info.
Hopelijk heeft je vriend het wel overleefd.
Herkennen van hartfalen zijn er zeker wel.Zie link van de Nederlandse Hartstichting.
https://www.hartstichting.nl/hart-en-va ... nnen?tab=1
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 13 feb 2022 22:46

Denk dat ik dit ook maar eens moet doen laatste tijd weer meer hartkloppingen. Kan natuurlijk ook aan mijn leeftijd liggen toen zei mijn huisarts dat het door de overgang komt. Maar die is nu voorbij lijkt mij.
Ghost Nivolet 6LC

Neruub
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jun 2020 20:24

Neruub 14 feb 2022 19:28

Ik heb het nog nooit gedaan, misschien wel handig.
Maar aan de andere kant denk ik, mocht er iets mis, wat dan, kan je dan niet meer fietsen? Dat zou ook echt heftig zijn.

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 14 feb 2022 19:53

nijkie schreef: 13 feb 2022 21:35 Hopelijk heeft je vriend het wel overleefd.
Herkennen van hartfalen zijn er zeker wel.Zie link van de Nederlandse Hartstichting.
https://www.hartstichting.nl/hart-en-va ... nnen?tab=1
Volgens mij is er een wezenlijk verschil tussen een plotselinge hartstilstand en een hartinfarct, waar het in het artikel over gaat. Lees het volgende maar eens https://www.hartstichting.nl/hart-en-va ... -hartfalen. Een infarct kan wel een stilstand veroorzaken.
HarryuitHilversum schreef: 13 feb 2022 16:10 Vraag voor dit forum. Zijn er eigenlijk (subtiele) signalen die een hartstilstand ahw aankondigen. Google biedt slechts heel algemene vage info.
Er kunnen signalen zijn, bv die van het door nijkie aangehaalde infarct. Maar quote "Een hartstilstand kan ook komen door andere hartproblemen. Bijvoorbeeld door een hartspierziekte, een ontsteking van het hart, hartfalen of (erfelijke) hartritmestoornissen. Af en toe komt een hartstilstand voor bij een gezond hart. Dan gaat het meestal om een ongeluk, zoals verdrinking, onderkoeling of een elektriciteitsongeval. " unquote.
Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 15 feb 2022 09:01

En jammer dat er nog betrekkelijk weinig mensen zijn die correct kunnen reanimeren. De belangrijkste hulp, bij een hartstilstand, komt in de eerste minuten.

Plaats reactie