Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hartproblemen info

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 11 mei 2022 11:00

wasbeer2006 schreef: 11 mei 2022 10:42 ... Maar ik krijg na diverse secound opinions nogsteeds geen antwoord waarom ik medicatie zou moeten slikken als mijn aderen helemaal schoon zijn...... ...
Een goede dokter gaat je zeggen: in die en die situatie (familie geschiedenis, gezondheidsparameters...), ga je met die preventieve behandeling zoveel minder kans hebben op die of die ziekte/complicaties. Even doorvragen waarop een dokter zich basseert.
En hoewel dokters adviezen veelal de algemene richtlijnen zijn, is er altijd een onderbouwing te vinden waarop die richtlijnen er zijn. Een goede dokter geeft die info als je patiënt doorvraagt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 mei 2022 11:11

Die heb ik ook wel gekregen. Op basis van familie en verleden.
Ook wat de waarde is die ze nu aanhouden.

Waar mij het vooral om gaat is, mijn aderen zijn heel mooi schoon en zien er veel beter uit dan gemiddeld voor mijn leeftijd.
Dat is vanaf mijn 30ste al vijf keer gemeten, zowel hart als hals en afgelopen jaar zelf MRI van het hoofd tm borst.

Dan luid mijn vraag waarom dan medicatie, cholesterol doet ook heel veel goede dingen.
Als ik aan de hoeveelheid ga zitten die ze voorschijven, wordt mijn leven echt minder leuk.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 mei 2022 11:18

wasbeer2006 schreef: 11 mei 2022 11:11 Die heb ik ook wel gekregen. Op basis van familie en verleden.
Ook wat de waarde is die ze nu aanhouden.

Waar mij het vooral om gaat is, mijn aderen zijn heel mooi schoon en zien er veel beter uit dan gemiddeld voor mijn leeftijd.
Dat is vanaf mijn 30ste al vijf keer gemeten, zowel hart als hals en afgelopen jaar zelf MRI van het hoofd tm borst.

Dan luid mijn vraag waarom dan medicatie, cholesterol doet ook heel veel goede dingen.
Als ik aan de hoeveelheid ga zitten die ze voorschijven, wordt mijn leven echt minder leuk.
Ik ben al heel lang geleden gestopt met cholesterolverlagers.
de eerste huisarts deed daar nogal vervelend over: 'weet je welk risico je neemt?" De tweede gaf na een korte discussie toe dat er wel heel veel mensen cholesterolverlagers moeten gebruiken om één overlijden te voorkomen. Voor mij is het big-business. (Ik weet dat er echt wel gevallen zijn, waarbij je ze misschien beter wel kunt gebruiken). Ik kreeg er vooral hele vervelende bijverschijnselen van.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 11 mei 2022 11:31

wasbeer2006 schreef: 11 mei 2022 11:11 ...

Dan luid mijn vraag waarom dan medicatie, cholesterol doet ook heel veel goede dingen.
...
Je bedoelt dat je cholesterol waarden nu zo laag zijn dat het ongezond is?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 mei 2022 12:27

walter- schreef: 11 mei 2022 11:31
wasbeer2006 schreef: 11 mei 2022 11:11 ...

Dan luid mijn vraag waarom dan medicatie, cholesterol doet ook heel veel goede dingen.
...
Je bedoelt dat je cholesterol waarden nu zo laag zijn dat het ongezond is?
Walter die cholesterolwaarden worden vooral aangepast op het gebruik van cholesterolverlagers. Stel je voor dat we die niet meer nodig zouden hebben. Wasbeer heeft zijn cholesterolwaarden al bekend gemaakt.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 11 mei 2022 12:35

@Wasbeer; eerder schreef je:
Ik heb vorige jaar een verdenking op een tia gehad. Binnen een week alle onderzoeken inclusief CT en MRI, hartfimpje.
Ze hadden namelijk tijd zat was het verhaal. (Niets gevonden maar wel aan de bloed verdunners vanwege familiair te hoog cholesterol en gevallen in de familie)
Misschien dat daar het advies vandaan komt om toch maar die medicatie te slikken?

Overigens las ik laatst een onderzoek naar cholesterol en daar kwam uit voort dat er twee factoren zijn die de meest positieve invloed hebben op je cholesterolgehalte, namelijk: gewicht verliezen bij te hoge BMI en bewegen, bewegen, bewegen! Het beste is dagelijks een wandeling op gewoon normaal tempo.

Ik ga er van uit dat het met jouw BMI wel in orde is en dat bewegen ook een regelmaat is voor je ;)
Do or don’t, there is no try

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 11 mei 2022 14:50

wasbeer2006 schreef: 16 feb 2022 17:11 +1 Ik heb die verhalen ook twee keer te horen gekregen.

Ik heb vorige jaar een verdenking op een tia gehad. Binnen een week alle onderzoeken inclusief CT en MRI, hartfimpje.
Ze hadden namelijk tijd zat was het verhaal. (Niets gevonden maar wel aan de bloed verdunners vanwege familiair te hoog cholesterol en gevallen in de familie)

Er wordt ons, al dan niet onbewust, een hoop niet verteld over corona. Het verhaal dat kinderen bv zieker worden de omnicrom is een soort publiek geheim. Het verhaal van Colnagofreak heb ik ook uit diverse hoeken gehoord.
Die signalen kwamen al voor de kerst uit de VS, maar hier hoor je er niemand over. In beide klassen van mijn kinderen heeft het grootste deel de afgelopen maand twee dagen op bed gelegen. Niet extreem ziek, maar dat ze niets hebben is gewoon niet waar.
mijn vader (70+) heeft afgelopen december ook een tia gehad. En ja, eerst drukdoenerij omdat men dacht aan corona, maar toen de corona test negatief terug kwam, hadden ze opeens echt alle tijd van de wereld om hem binnenste buiten te keren met allerlij onderzoeken. Buiten de corona afdelingen had men het idd rustiger dan normaal.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 mei 2022 11:59

@Enzzo, hetgeen wat ik nog wel vergeten ben te vermelden is dat ik familiar te hoog cholesterol heb. Ik ben even de naam kwijt hyper...... oid.
Wat ik ook doe mijn cholesterol wordt niet lager en niet hoger, behalve de verhoging jaarlijks.

Ik heb een keer bewust een maand heel slecht gegeten heel veel vet en gewoon teveel (december) geen tiende verschil.

Bewegen is voldoend naast een uur of 8 a 10 fietsen per week. Wandel ik gemiddeld ook een uur of 3 per week en met lichte ADH is stilzitten best een probleem :-)
BMI is aan de hoge kant, maar ik val niet lekker in die schaal, toen ik op mijn 20ste een vetpercetage van 6,5 had zat ik nog op 21. nu zes kilo verder op 23.x

Het voorschrijven van de medicatie komt uiteraard ook voor uit de verdenking van die tia, dat hebben ze ook aangeven. Laat helder zijn. Ik snap de artsen ook heel goed. Maar ik merk dat ik me echt veel slechter ga voelen van die medicatie. Ik heb alles behalve injecties al geprobeerd. Ook meerdere keren gestopt en weer begonnen en na twee a drie dagen beginnen de klachten steeds.

Het is zo moeilijk, als ik nu zou weten dat ik zonder medicatie over vijf jaar een herseninfarct krijg zou ik natuurlijk wat nemen. Maar in alle onderzoeken is er nog niets vastgesteld en alleen maar verdenkingen. Dat maakt het voor mij heel moeilijk een keuze te maken.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 mei 2022 12:41

BMI zegt wat mij betreft niet veel, 23,x is echt totaal niet aan de hoge kant.
Ik zit 25,x en zeker niet zwaar. Zou paar kg kwijt moeten voor de bergen, maar dat is omdat ik het wil. Als ik naar de 21 bmi zou gaan heb ik halve anorexia en ben ik heel ongezond.
Less is bore

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 12 mei 2022 13:05

Familiaire Hypercholesterolemie
Ik ken ook iemand die daaraan lijdt. Ook bij hem was het een hele tour om de juiste balans te vinden tussen medicatie en bijwerkingen. Hij begon met het zwaarste middel; stanines of zoiets maar dat was echt te heftig. Daarna een lange zoektocht naar wat wel werkte en acceptabele bijwerkingen gaf. Dat is ‘m uiteindelijk gelukt. Weet niet meer welk middel maar het is een vrij gangbare cholesterol verlager.

Hij het geluk een ervaren en goed meedenkende arts te treffen, een vrouw. Samen hebben ze uiteindelijk de juiste balans gevonden. Maarja zoals je al aangeeft kan het zomaar weer veranderen.
Sterkte!
Do or don’t, there is no try

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 12 mei 2022 16:40

Statines kunnen bijwerkingen hebben, elk geneesmiddel heeft dat. Ze hebben helaas een heel slechte naam gekregen, zodat als je op een verjaardag vertelt dat je een statine gebruikt de bijwerkingen je wel zo ongeveer aangepraat worden. Terwijl er best wat voor te zeggen valt om ze bij wijze van spreken door het kraanwater te doen. Voor de mensen die echt statine-gerelateerde klachten ervaren kunnen deze wel echt heel vervelend zijn. Meestal is het gelukkig mild, en dan kan je er soms nog wel wat aan doen.

Injecties tegen een verhoogd cholesterol zijn erg goed werkzaam, en hebben wel héél weinig bijwerkingen. Helaas zijn ze ook héél duur, en daarom krijg je ze niet zomaar vergoed in Nederland (terecht). Ik weet niet welke bijwerkingen van de statines je hebt Wasbeer?

Je kan op u-prevent.com samen met je arts met enkele parameters je risico in de komende 10 jaar inschatten, en ook het effect van behandeling modelleren. Het blijft echter altijd een kansberekening op basis van grote onderzoeken, en geeft geen garantie voor jou.

NB voordat mensen er opmerkingen over maken: ik heb nog nooit geld gekregen van een farmaceutisch bedrijf

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 12 mei 2022 18:44

daniel1975 schreef: 12 mei 2022 12:41 BMI zegt wat mij betreft niet veel, 23,x is echt totaal niet aan de hoge kant.
Ik zit 25,x en zeker niet zwaar. Zou paar kg kwijt moeten voor de bergen, maar dat is omdat ik het wil. Als ik naar de 21 bmi zou gaan heb ik halve anorexia en ben ik heel ongezond.
Dat BMI niets zegt, ben ik het helemaal mee eens. Maar dat mensen met een (te) hoge BMI de eerste zijn om dat te beweren, is ook een waarheid als een koe :lol: (ikzelf ook hoor :mrgreen: )

Gezond gewicht (voor mens en dier) wil eigenlijk zeggen dat je de ribben kan tellen. Ik zit zelf op 24, bij 1m88. Te dik: nee. Maar er kan toch nog makkelijk nog een kilo of 4 af om goed te zijn. (en een kilo of 10 voordat ik er mager ga uitzien)

Beetje ontopic: gewoon geregeld naar de cardioloog en kritisch luisteren (mij hebben ze 10 jaar geleden op de beta-blockers willen zetten voor iets wat uiteindelijk door meer sporten en minder eten ook opgelost is geraakt. Mensen verkiezen vaker een oplossing in een pil dan in wat moeite)
Afbeelding

Plaats reactie