Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hartproblemen info

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 12 mei 2022 22:19

@TL, het gaat hier om een genetische aandoening. Dat los je niet uitsluitend op met levensstijl. Het helpt natuurlijk wel maar uiteindelijk zal er toch medicatie moeten komen.
Do or don’t, there is no try

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 mei 2022 09:21

Vicenza schreef: 12 mei 2022 16:40
Injecties tegen een verhoogd cholesterol zijn erg goed werkzaam, en hebben wel héél weinig bijwerkingen. Helaas zijn ze ook héél duur, en daarom krijg je ze niet zomaar vergoed in Nederland (terecht). Ik weet niet welke bijwerkingen van de statines je hebt Wasbeer?

Je kan op u-prevent.com samen met je arts met enkele parameters je risico in de komende 10 jaar inschatten, en ook het effect van behandeling modelleren. Het blijft echter altijd een kansberekening op basis van grote onderzoeken, en geeft geen garantie voor jou.

NB voordat mensen er opmerkingen over maken: ik heb nog nooit geld gekregen van een farmaceutisch bedrijf
Ja ik heb nu een hele fijne huisarts, die echt heel erg haar best doet om een goede weg te vinden. Niks dan lof!
Na dit traject mag er inderdaad zoals jij aangeeft pas naar de injecties worden gegrepen vanuit kosten oogpunt en dat snap ik ook wel.

Bijwerkingen die ik vooral heb zijn echt onrust en minder vrolijk. Maar vooral bij de combo bloedverdunner en statine of ik dan Ator, Rosu of sim gebruik maakt allemaal niet zoveel uit.

Gebruik ik een van de twee medicaties heb ik nauwelijks last, soms misschien iets, maarja dat vind ik geen probleem.
Dus daar kijken we nu ook naar, misschien dan maar 1 van de 2?

De cholestrol is aan de hoge kant (7.3) maar weer veel lager dan de rest van mijn familie die zitten op 11 a 12, ook mijn jongere nichtjes.

De verdenking van tia, ik kwam slecht twee minuten niet uit mijn woorden, voor de rest kon ik alles, motoriek was gewoon normaal. En de onderzoeken konden ze niets vinden. (natuurlijk snap ik de verdenking)

Je kan ook zo redeneren cholesterol is aanwijsbaar hoog, neem dan daar medicatie voor en niet de bloedverdunner.

Ik ga ook eens op die site kijken bedankt!

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 13 mei 2022 13:47

Je algemeen cholesterolwaarde valt nogal mee. Belangrijker is hoe de HDL en LDL waardes zich verhouden.

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 13 mei 2022 18:49

Dat heb ik ook begrepen, met name het LDL cholesterol schijnt een belangrijke parameter te zijn

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5212
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 13 mei 2022 20:06

Het gaat om de verhouding tussen beide. Die moet goed zijn.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Peter243
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 18 mei 2012 21:44

Peter243 14 mei 2022 21:01

Alle parameters zijn van belang en 7,3 is te hoog.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 mei 2022 16:05

En dat is nou mij hele vraag!

Waarom is dat te hoog en wat is het gevaar.
Geen dichtgeslipte aders lig, die zijn heel mooi schoon.

Dus wat krijg ik hiervan? Ik snap dat het voor sommige groepen we te hoog is, maar daar ligt mijn vraag. Waarom dezelfde behandeling voor iemand die niet de symptomen heeft?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8288
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 15 mei 2022 16:17

Alles volgens protocol. Ik zou zelf heel goed nadenken of je het risico van de bijwerkingen voor lief wilt nemen.
De farmaceuten hebben het steeds weer voor elkaar gekregen dat het cholesterolgehalte naar beneden bijgesteld werd. Hele volksstammen slikken statines " voor de zekerheid". Ik ben er mee gestopt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 mei 2022 16:30

Ja dat heb ik dus ook, ben 44, zo lang die zooi slikken.

Waarom zou het menselijk lichaam het zo vaak fout doen......... vraag ik me dan ook af.

guzzi
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 feb 2018 21:22

guzzi 03 jun 2023 22:17

Tijdens het mtb`en kreeg ik pijn op de borst. Dat het iets met mijn hart te maken zou hebben had ik niet verwacht. Sport al jaren. Wandel dagelijks met hond. Let goed op met eten (voedingscentrum) en heb een bmi van rond de 21. 60 jaar inmiddels.
Wel wat familiair belast met hoog cholesterol maar niet extreem hoog.
Bleek dus toch een vernauwing te zijn waarvoor ik laatst behandeld ben dmv een Robotic Midcap (minimaal invasief) operatie.
En dat terwijl ik heel de zomer normaal gefietst heb met af en toe een pr op strava.(2022) In augustus nog in Spa geweest bij de enduro-tracks en 7 keer naar boven gefietst met 30+ graden.(ruim 900 hm) In oktober had ik voor het eerst klachten.
Kortom het kan zomaar ineens optreden ongeacht je levensstijl.

Plaats reactie