Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainingsschema

Vertommen
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 feb 2022 15:35

Vertommen 11 feb 2022 15:43

Hoi allemaal,

Ik ben een gemiddeld ervaren fietser en heb al wat kilometers achter de rug, echter heb ik het gewoon altijd recreatief gedaan. Nu wil ik wat serieuzer beginnen en zat ik te kijken naar trainingsschema's. Wat voor een trainingsschema's gebruiken jullie? En met welk doel trainen jullie dan?

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 12 feb 2022 10:16

Ik ben met een trainingsschema gaan werken vanaf het moment dat ik besloot aan de Trois ballons mee te gaan doen. Mijn doel was tijdens die tocht het maximale uit me zelf te halen. Omdat ik geen expert ben heb ik me door een trainer laten begeleiden. Hij maakt de schema's voor me.

Na de Trois ballons ben ik door blijven trainen omdat ik mijn grote droom (de marmotte alpes) wilde rijden. Na twee jaar niet door gaan in verband met corona, lijkt het dit jaar eindelijk te gaan lukken. Dat is het grote doel voor dit jaar. Samen met mijn trainer werk ik hier naar toe en hij stemt het programma hier op af.

De diverse trainingsprogramma's (join, trainingpeaks etc) bieden ook de mogelijkheid om een doel te stellen en hier voor te trainen. Daar heb ik geen ervaring mee. Op dit forum is er volgens mij veel informatie te vinden.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 12 feb 2022 10:43

Mijn eerste trainingsschema was op gemaakt door de Notheboom in Brecht, simpel 3 (of 4, lang geleden :D ) weken schema, dan een week rust en dan terug 3 (of 4) weken ongeveer hetzelfde schema. Gebaseerd op hartslag.
Dat heeft heel erg veel gedaan voor mijn vorm, tot op een bepaald moment ik op een plateau kwam (schijnt normaal te zijn)

Dan zelf wat geprutst aan de schema's (met wat internet kennis), gaf een beetje verbetering, maar niet veel.

Dan wat trainen op vermogen (met het boek van Hunter Allen, Training and Racing with a Power Meter) dat gaf een serieuze verbetering. Ook weer tot op een bepaalde hoogte.

Nu volg ik het schema van Systm (was Sufferfest), telkens een ander (erg veel keuze) en dat geeft me steeds weer nieuwe prikkels en werkt (voor mij) enorm goed.

Mijn FTP (en AC, MAP en NM) is nu hoger dan afgelopen zomer en daar gaat nog wat bij komen want ik taper nooit (ik wil heel het jaar goede vorm hebben, niet 1 weekend pieken dus). Ik heb daar vertrouwen in omdat het vorig jaar ook ze gewerkt heeft (februari beste waarden ooit en tegen de zomer nog 1-2% beter)
Realistisch gezien zal er op mijn 42ste levensjaar niet echt veel meer bijkomen maar 1-2% extra is altijd beter dan 1-2% verliezen.

@asmeets: Als Les 3 Ballons goed ging, zal dat voor de Marmotte ook zo zijn, die is niet echt zwaarder vond ik (ik heb ze beiden al gedaan)

Voor 3B heb ik al 2 keer goud gereden, voor de Marmotte kwam ik vorige keer 8 minuten te kort, ik moet dus nog steeds eens terug om die 8 minuten te zoeken :D
Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 12 feb 2022 13:49

Mooi dat je serieuzer wilt gaan wielrennen.
Je zou de volgorde het beste kunnen omdraaien. Dus eerst een doel formuleren en aan de hand daarvan een trainingspak maken.

Het maakt nogal wat uit of je criteriums wilt gaan winnen of Parijs-Brest-Parijs onder de 80 uur wilt gaan doen.

pino
Forum-lid
Berichten: 3374
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 12 feb 2022 14:14

Inderdaad, wat wil je?
Als je een club in de buurt hebt die clubwedstrijdjes op een afgesloten parcours houdt, is daarbij aansluiten een optie.
Eerst ben je bij de tweede bocht gelost, volgende keer bij de tweede….
Progressie stukken sneller als je harder wilt gaan rijden dan welk trainingsschema ook.
Niet zijken maar reiden !

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 12 feb 2022 18:57

Wil je serieuzer trainen, dan zijn er een paar opties, maar die beginnen allemaal met het bepalen van je doel. (zoals hierboven ook reeds staat)
Optie 1 is aansluiten bij een club.
Optie 2 is een algemeen schema van internet plukken.
Optie 3 is een trainer / coach in de arm nemen om een gepersonaliseerd schema op te stellen
Optie 4 is jezelf inlezen in de trainingsmaterie en je eigen schema opstellen.

Persoonlijk ben ik begonnen met een algemeen schema van internet, maar dat werkt totaal niet voor mij. Daarna zelf aan het inlezen geslagen en aan de hand daarvan doe ik nu mijn trainingen.

Plaats reactie