Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Verschil Garmin snelheidssensor versus gps-meting

maarten1
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 06 dec 2012 20:32

maarten1 09 feb 2022 19:56

Zou het een verschil uitmaken als de snelheid gemeten wordt met een snelheidssensor tegenover gps meting?

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1072
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 09 feb 2022 20:15

Over langere afstanden niet. Over hele korte afstanden een beetje. Is het relevant? Nee.
Enige is als je haarspeldbochten op een hogere snelheid neemt, dan wil je GPS wel eens 'doorschieten'

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2253
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 09 feb 2022 20:28

In het bos is er zeker verschil.

pino
Forum-lid
Berichten: 3380
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 09 feb 2022 20:47

Zeker met bochtjes in het bos.
Maar je gaat echt niet harder als je teller een hogere snelheid aangeeft dan zonder sensor.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5892
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 09 feb 2022 21:37

Mijn ervaring is dat gauw een kilometer per uur scheelt in gemiddelde snelheid. Je bent dus virtueel trager met alleen maar gps meting.
Live fast; die young. mijn blog

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 10 feb 2022 10:12

Mijn ervaring is dat met snelheidssensor nauwkeuriger wordt gemeten. Bij stoppen duurt het met gps vaak even voordat de autopauze ingaat.
Ook in het bos is de gps vaak minder nauwkeurig. Met regenachtig weer heb ik wel eens gehad dat mijn computer iets van 20km/u aangaf terwijl ik onder een redelijk dicht bladerdak fietste. Dat klopte echt helemaal niet. Daarna ben ik op aparte sensor overgegaan.
Registratie van Strava gaat ook via gps, dus vaak zie ik dat daar een afwijking van ca 0.5 km/u of iets meer op de gemiddelde snelheid zit na een rit. En ja de omtrek van m'n wiel is juist ingevoerd.

Ach ja, van de andere kant, wat maakt het ook eigenlijk uit...

marsman
Forum-lid
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 10 feb 2022 10:16

Volgens mij heeft DC Rainmaker hier ooit een epistel over geschreven, check zijn site maar even. Als het precies moet, dan idd een snelheidsmeter. Maar ik vind dat ding nogal lelijk, zeg maar..... Rij al jaren op GPS alleen.

Enige echte minpuntje is dat ik bij Stravasegmenten met een tunnel of dicht bladerdak wel eens issues heb. GPS valt dan weg, waardoor hij het segment niet altijd logt.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 feb 2022 10:44

Enige echte minpuntje is dat ik bij Stravasegmenten met een tunnel of dicht bladerdak wel eens issues heb. GPS valt dan weg, waardoor hij het segment niet altijd logt.
Dat verhelp je niet met een sensor. Strava negeert die data namelijk!

https://www.cycloworld.cc/nieuwsartikel ... trava/1482

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 feb 2022 19:33

Ik heb geen problemen met alleen gps, ook op de MTB niet en dat als vanaf de edge 705.
Bij sommige kan je glonass erbij aanzetten, maar ik merkte geen verschil.

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 14 feb 2022 09:50

havana schreef: 10 feb 2022 10:44
Enige echte minpuntje is dat ik bij Stravasegmenten met een tunnel of dicht bladerdak wel eens issues heb. GPS valt dan weg, waardoor hij het segment niet altijd logt.
Dat verhelp je niet met een sensor. Strava negeert die data namelijk!

https://www.cycloworld.cc/nieuwsartikel ... trava/1482
Dit klinkt mij vreemd in de oren, als ik met mijn snelheidssensor op de baan rijd, wordt gewoon het gemiddelde van de fietscomputer gepakt, de gps-gegevens zijn dan volkomen onbetrouwbaar. De stelling in het artikel op cycloworld kan dus niet kloppen. Wel zie ik kleine verschillen die te maken hebben met de totale beweegtijd, die wijkt op Strava wat af van de gegevens van mijn Garmin. Maar er wordt altijd gerekend met de afstand die is geregistreerd aan de hand van de snelheidssensor, en niet die van de gps-gegevens. Zelfde geldt wanneer ik op de losse rollen rijd, ik sta gewoon stil, maar er wordt netjes gerekend met de 'afstand' die de sensor berekent aan de hand van de snelheid.
Eenvoud kenmerkt het ware.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 feb 2022 10:18

In dat soort gevallen pakt Strava inderdaad de gegevens van de sensor (als die aanwezig is). Maar in alle andere gevallen is dat niet zo. Ik heb er een regeltje aan toegevoegd.

Er zijn echter wel uitzonderingen. Als je indoor fietst of bijvoorbeeld op een wielerbaan rijdt, dan ziet Strava automatisch dat de GPS-registratie niet betrouwbaar is. In die gevallen zal Strava wél de gegevens van de snelheidssensor gebruiken, mits deze aanwezig is uiteraard. Maar dit zijn uitzonderingen, bij een gewone rit op de weg of in het bos gebruikt Strava de gegevens van de sensor niet.
Hoe dit technisch werkt is als volgt. Zodra je een rit uploadt met GPS-data én sensordata, vergelijkt Strava die data. Als de boel voor 95% (fictief getal, ik ken het precies getal niet) gelijk is, gaat ie ervan uit dat de GPS registratie goed is en neemt ie de GPS data. Indien dit niet het geval is (wielerbaan of indoor trainen), dan pakt ie de sensor.

Overigens heb ik dit zelf niet verzonnen, ik heb mijn oor te luister gezegd bij Strava zelf.

Plaats reactie