Alles over vakanties op én met de fiets

Gravel routes rond Varese (It)

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 20 feb 2022 16:24

Woefdram schreef: 20 feb 2022 16:21
fiedoo schreef: 20 feb 2022 14:49naar locarno voor de klim naar lago di naret.
Schitterende klim door als ik me niet vergis Valle Maggia. Kan daar in de zomer nogal druk zijn met Italiaanse toeristen, vooral op het beginstuk.
We doen normaal gezien enkel de laatste 30 kms, het rustige stuk dus. Veel fietsplezier daar.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 01 mei 2022 08:00

@woefdram (en anderen) : nog info over de omgeving van het lago maggiore?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7824
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 03 mei 2022 14:24

Je moet misschien eens kijken naar wandelroutes. Ik heb vroeger wel wandelingen daar gemaakt van het ene spookdorp naar het andere.
Er zijn dus heel veel “gravel-achtige” paden waarover vroeger de boeren vrouwen van dorp naar dorp kuierden om melk, worsten, hammen e.d te ruilen voor andere zaken.
Ergo: redelijk begaanbare paden met niet al te krankzinnige percentages en geplaveid met stenen en steenslag. (Misschien iets meer mtb dan gravel paden maar toch…)

Er worden in die regio nog steeds dit soort wandelingen georganiseerd dus de routes moeten ook goed te vinden zijn.
Do or don’t, there is no try

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 03 mei 2022 14:55

Even een paar mogelijkheden op een rij (racer):
- rondje Lago Maggiore, ca 150km en er zijn afsnijmogelijkheden met een van de pontverbindingen
- rondje Varese; er loopt een vrijliggend fietspad van Luino ZO-waarts parallel aan de provinciale weg, dan een rustige klim over Brinzio naar Varese; terug NW en dan niet naar Laveno maar bij Cittiglio de bergen in, Passo del Cuvignone etc tot aan Brissago en dan binnendoor terug naar Luino, ca 80km.
- Rondje Alpe Neggia (Indemini)
- Rondje Lugano
- Rondje Ghisallo, hiervoor zul je mss eerst naar Como oid willen rijden met de auto
- Rifugio Venini, mss ook eerst een stukje met de auto; een hele goede lunchplek en met de racer te doen zolang je niet voorbij de Rifugio wilt

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 03 mei 2022 23:53

Woefdram schreef: 03 mei 2022 14:55 Even een paar mogelijkheden op een rij (racer):
- rondje Lago Maggiore, ca 150km en er zijn afsnijmogelijkheden met een van de pontverbindingen
- rondje Varese; er loopt een vrijliggend fietspad van Luino ZO-waarts parallel aan de provinciale weg, dan een rustige klim over Brinzio naar Varese; terug NW en dan niet naar Laveno maar bij Cittiglio de bergen in, Passo del Cuvignone etc tot aan Brissago en dan binnendoor terug naar Luino, ca 80km.
- Rondje Alpe Neggia (Indemini)
- Rondje Lugano
- Rondje Ghisallo, hiervoor zul je mss eerst naar Como oid willen rijden met de auto
- Rifugio Venini, mss ook eerst een stukje met de auto; een hele goede lunchplek en met de racer te doen zolang je niet voorbij de Rifugio wilt
Zijn de wegen rondom het meer doenbaar met de fiets ( verkeer)? Heb je soms uitgepijlde routes van de rit naar Varese vanaf luino? Alvast bedankt!
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 04 mei 2022 08:19

Routes rond het Lago Maggiore zijn weliswaar goed te doen maar druk in het seizoen, er zijn meestal geen andere wegen, vooral daar waar er steile oevers zijn, iedereen moet over dezelfde weg. Het beste maak je vooraf wat routes op Komoot oid aan, daar staan ook de vrijliggende fietspaden op en er is in de bergen sowieso een zeer beperkt aantal wegen. Nog 1 toevoeging, langs het Como meer op de SS340 ergens ter hoogte van Colonno zijn wegwerkzaamheden en is de weg rond het meer volledig afgesloten over een paar km, ik dacht dat de planning was om klaar te zijn voor de zomer, maar als je daar ook naartoe wilt, zou ik dat even checken.

Plaats reactie