Alles over vakanties op én met de fiets

uitvalsbasis Colle del Nivolet

alef
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 feb 2020 21:33

alef 03 feb 2022 23:00

Overigens zou ik het stuk van Cuorgne naar Locana overslaan en pas in Locana beginnen, tenzij je van wat drukkere wegen houdt.

tinn
Forum-lid
Berichten: 983
Lid geworden op: 01 aug 2006 15:51

tinn 03 feb 2022 23:52

Eigenlijk is de voet van de Nivolet geen ideale uitvalsbasis. Saai gebied en zoals Alef hierboven al aangeeft zijn de eerste 20 km van de Nivolet saai. Maar daarna is het volop genieten. Wel een lange en steile tunnel net na Noasca. Ik heb het destijds niet uitgezocht maar je schijnt er aan de zuidzijde ook langs te kunnen fietsen. Lijkt mij mooier. Het is de nr 1 in mijn klim top 10. Mede door de sneeuwmuren van 3 meter waar ik tussen door moest. Maar het landschap is heel fraai en het is er erg rustig.
Je kunt kiezen voor verblijf in het Aosta dal. Daar is veel moois te beklimmen (nauwelijks rondjes want de zijdalen, die prachtig zijn, lopen allemaal dood). Een topper daar is natuurlijk de Grote Sint Bernard. Gaaf ding! Maar ook Colle San Carlo en Kleine Sint Bernard. Ik heb daar vandaan destijds de Nivolet te voet gedaan. Aan het einde van het dal Valsavarenche (Le Pont) kun je te voet naar de top. Dat kon ooit met de MTB maar je moet wel over heel veel stuurmanskunst en power beschikken om dat heden ten dage nog te kunnen doen. Om de Nivolet dan per racefiets te doen kun je een dagtrip (ruim uur met de auto) naar Locana doen. Daar opstappen om de laatste 40 km van de Nivolet te fietsen.
Een andere optie is Susa. Ook daar veel moois in de zijdalen. Sommeiler (MTB), Finestre (racefiets maar liever gravelbike/MTB) en Monte Jafferau bijvoorbeeld. Eén van mijn mooiste fietservaringen was het rondje Susa, Finestre, Assietta Kamstrasse, Sestriere, Oulx, Susa. Wel met de MTB. Ook vanaf Susa is het ruim een uur auto rijden naar de voet van de Nivolet.
Je gaat je daar niet vervelen. 😀

Mijn verslag van destijds: https://mmkool.wordpress.com/2009/07/01 ... tje-geluk/
Leef! Fiets!

alef
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 feb 2020 21:33

alef 04 feb 2022 07:12

Goed info!

En deze niet te vergeten, Will's site is sowieso een enorme aanrader voor de Alpen.

https://www.cycling-challenge.com/colle-del-nivolet/

martinos
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 aug 2005 13:40

martinos 05 apr 2022 17:53

De Nivolet is zeker een aanrader, vooral het tweede deel van de klim is prachtig. Je kunt inderdaad ook makkelijk om de tunnel heen, is speciaal voor de Giro aangelegd. Wees wel voorbereid op alle weersomstandigheden, dus warme handschoenen en goed jack mee voor de afdaling, want het kan goed koud zijn en het weer slaat makkelijk om. Afgelopen september gefietst vanuit Frassinetto. Dat ligt op iets meer dan 1000 meter en is een leuke niet al te lastige klim/afdaling van 10 km. Mooie B&B ( Camere Villa Lunardini) met vriendelijke mensen en een prachtig uitzicht. Van daaruit is het ruim 20 km fietsen naar de "officiële" start bij de grote parkeerplaats in Locana (waarvan dus 10 km afdaling). In Piani net voorbij Sparone zit ook een leuke B&B van een bijzonder vriendelijke temperamentvolle Italiaan (mocht je geen zin hebben om die extra klim te rijden). Deze B&B ligt alleen wat minder mooi, maar wel gunstiger als je alleen de Nivolet wil doen.

Ik zou één of twee dagen boeken voor alleen de Nivolet en verder inderdaad in het Aosta dal gaan fietsen zoals tinn hierboven beschrijft. Daar heb je meer opties (naast de opties die tinn noemt ook nog de Monte Cervino (Matterhorn vanaf de Italiaanse kant) of de Pila (geen bijzondere klim, maar wel schitterend uitzicht op alle 4000+ toppen bij mooi weer. Het weer in het Aosta dal is ook wat zekerder dan aan de kant van Locana (minder kans op neerslag), maar je kunt inderdaad niet echt rondjes fietsen.

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 06 apr 2022 09:03

NuitKor schreef: 03 feb 2022 20:21 Coll dell'Agnello
Colle della Fauniera
Deze twee (en de Colle di Lombarda) afgelopen zomer gedaan, dikke aanraders. Als eerste de Fauniera meegepakt in de route van de Mediofondo Fausto Coppi. Dat standbeeld van Marco Pantani op de top was een aangename verassing.
De dag daarna was de Colle di Lombarda aan de beurt en de derde opeenvolgende dag de Agnello beklommen. Die laatste vond ik wel serieus taai, maar dat was dan ook de derde opeenvolgende dag klimmen. Misschien hielp dat ook niet zo mee.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 06 apr 2022 09:11

Agnello vanaf Italie lijkt me een monster. Vanaf Frankrijk een stuk prettiger.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
rico8
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 jan 2009 21:09
Locatie: Arnhem

Gebruikersavatar rico8 19 aug 2022 16:25

Voor onze 9e fietsweek in de 3e week van september staan de Nivolet en Finestre eindelijk op de "do-lijst" .
We hebben alvast een hotelletje geboekt in Susa en proberen in 5 dagen (dus 5 ritten) de Col l'Echelle, Colle del Lis, Colle della Dieta, Col du Granon, Col de Montgenèvre, de Nivolet, de Finestre, Mont Cenis en de Iseran " af te vinken"... " Strava zegt dat er een weg ligt, dus dan kan het", roepen wij dan altijd ;-)
De routeberekening komt op 550 km en 14.600 hoogtemeters voor die week (maar op de garmin zit een "uit-knopje" en dan ben je zo weer thuis...)

Twee jaar gelden vanuit Cuneo de hierboven genoemde cols "bedwongen" (Sampeyre, Fauniera, Lombarde/Maddalena, Col de Tende, Bonette, Turini/Braus, Agnello) en het voordeel van deze regio's vind ik het stabiele weer in september en de rustige, hoewel vaak niet al te beste wegen. Het vinden van accommodatie/hotel is vaak wel lastig als je alle ritten de auto wilt laten staan.
Maar donders, wat een mooie omgeving (net als de Mercantour met de Col. d'Allos, Cayolle, Col des Champs etc. aan de andere kant van de kam overigens.)

Ook dit jaar met de auto naar Locana voor de Nivolet, de rest van de week alles op 25 mm.
De voldoening duurt langer dan de pijn...

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 20 aug 2022 13:00

Logeren aan het Lago d orta lijkt mij wel wat. Je hebt er vrij mooie en pittige beklimmingen over rustige wegen, veel cultuur en waterplezier, en de col del nivolet is zeker vrij goed bereikbaar. Laat je in de buurt verrassen door een paar echt mooie zware maar onbekende cols, daar heb je dikwijls nog de mooiste herinnering aan.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

alef
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 feb 2020 21:33

alef 21 aug 2022 10:09

fiedoo schreef: 20 aug 2022 13:00 Logeren aan het Lago d orta lijkt mij wel wat. Je hebt er vrij mooie en pittige beklimmingen over rustige wegen, veel cultuur en waterplezier, en de col del nivolet is zeker vrij goed bereikbaar. Laat je in de buurt verrassen door een paar echt mooie zware maar onbekende cols, daar heb je dikwijls nog de mooiste herinnering aan.
Prachtig daar! Passo Della Colma, super mooi niet te heftig, richting Valsesia, om van daaruit richting Rimella een hele rustige vallei in te rijden. Ik zou het wel weten ;). Wel tof inderdaad rondom het meer, met best wat variëteit. Alleen het echte hooggebergte kun je niet vanaf de camping ben ik bang?

En vanaf de West kant van Lago d'Orta wel alleen nog best een eind rijden richting Locana, krap 2 uur gok ik?

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 01 jul 2023 14:16

Even deze een nieuw leven inblazen. Voor de tweede week van juli hebben we een weekje Corvara gepland, maar het weer lijkt daar slecht uit te pakken. We kijken nu naar Aosta als 2e optie, als uitvalbasis om te gravelen en road routes te rijden. Ik weet dat de meeste valleien dood lopen, dus rondjes zullen het niet worden. Maar ook de Nivolet is dan binnen bereik, weliswaar met een slinger in de auto.

Is Aosta een goede uitvalsbasis, zijn er aanbevelingen voor accomodaties?

Gebruikersavatar
rico8
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 jan 2009 21:09
Locatie: Arnhem

Gebruikersavatar rico8 01 jul 2023 14:53

Aosta kan, maar veelzijdiger en handiger ivm "rondjes rijden" is Susa. Vorig jaar september daar een waanzinnige fietsweek doorgebracht. ( Mont Cenis, Granon, l'Echelle, Iseran, Montgenèvre, Sestrière, della Dieta, Nivolet(1e uurtje met de auto), Finestre, del Lys...
De voldoening duurt langer dan de pijn...

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 17 jul 2023 09:17

En Susa werd het. We zijn net terug, dank voor de suggesties, we hebben een gave week gehad:
- (road) Mt Cenis; heen door het bos via Moncenisio, terug over de hoofdweg
- (road) Colle del Nivolet
- (road) rondje Mt Genevre - Briancon - Col de l'Échelle
- (gravel) Col de Sommeiller; heen via Rochemolles, terug via Decauville (oude treinbaan)
- (gravel) Colle delle Finestre
We zaten de week in Hotel Napoleon in Susa, een prima uitvalsplek, vooral gericht op fietsers en motorrijders met een afsluitbare stalling in de kelder, afspuitplek, pomp, reparatiestandaard etc.

Plaats reactie