Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Smart trainer software

b-j.hart
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jul 2021 18:36

b-j.hart 02 feb 2022 18:42

Hallo allemaal,

Sinds de winter van 2020-2021 heb ik een smart trainer aangeschaft (wahoo). Een ideale oplossing voor de avonduren in de winter, of voor een snelle HIT in de zomer. In de winter gebruik ik Zwift, aangezien ik het leuk vind om ook met vrienden te fietsen. Dit abonnement zet ik echter stop in de zomer, want het is aardig aan de prijs.
Nu vroeg ik me af: zijn er ook gratis of goedkope programma's waarmee je je workouts af kunt leggen. Ik merk dat ik de modus via mijn fietscomputer (element) niet heel fijn vind. De meeste modi werken slecht, alleen het fietsen op 'level' is wel oke, maar blokjes afwerken is dan lastig. Ik ben dus op zoek naar een heel basic programma om blokjes mee te trainen. ERG zou een pre zijn, maar ook andere opties zijn welkom. Hopelijk heeft iemand hier advies.

Geniet van de leuke tochten met het weer als vandaag!

Bart

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 02 feb 2022 18:49

Mag je niet een bepaalde tijd per maand gratis zwift gebruiken?
Zover ik weet mag dat bij Bkool wel. Ik meen 45 minuten ofzo, niet veel maar kan net voldoende zijn in de zomer.

FietsBie
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 aug 2015 18:05

FietsBie 02 feb 2022 19:17

Je kunt Golden Cheetah gebruiken, dat werkt prima en is gratis.
Het is even uitzoeken hoe het werkt, heel veel mogelijkheden waar ik niets mee doe.
Via Ergdb of even zoeken kun je erg-files downloaden en importeren in GC en daarmee de gewenste blokjes trappen in ERG-modus.

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 02 feb 2022 19:20

Onderstaand tref je twee linken aan naar software waar je dat goed mee kunt doen.

ErgVideo
Het programma kan je (na registratie) vrij / gratis gebruiken. Je mist dan alleen de real video's. Ik heb het een maand betaald geprobeerd, maar de video's daar heb ik niet zo veel mee. Er vindt ook geen vernieuwing meer plaats.

Mijn ERG trainingen doe ik met deze software. Ff wennen aan de gebruikersinterface, maar dan is het eigenlijk niet zo gek. Mooie selectietool voor het kiezen van de gewenste training (bijv VO2Max, FTP etc). Ondersteund ANT trainers.

Golden Cheetah is opensource. Hier kan je ook prima je ANT trainer door laten aansturen (ERG). Zeer veel trainingen beschikbaar. Er wordt gebruik gemaakt van TrainerDay / ERGdb. Alleen het zoeken van een training is wat lastiger.

https://ergvideo.com/
https://www.goldencheetah.org/

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 feb 2022 19:21

Echte Hollandse oplossing... even een mailadres aan maken en gewoon een proefabootje afsluiten op je platform naar keuze.

Met een site als deze heb je binnen 2s een tijdelijk mailadres...

https://temp-mail.org/nl/

Zelf heb ik gewoon een jaarabo op BigRing. Ik vind het prettig geprijsd en je kunt er .ZWO files mee afwerken.

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 02 feb 2022 20:24

Wahoo workout tracker (android app, ios weet ik niet) is gratis. En is ook erg basic, maar kan wel ERG en RES mode doen.
Toevallig ging het fout bij mijn laatste training, hij had niets opgeslagen.
Slecht voor m'n Intervals.icu grafieken...

App terug naar oude versie gezet, ik hoop dat het een buggy update betrof.

b-j.hart
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jul 2021 18:36

b-j.hart 02 feb 2022 21:19

Bedankt voor de snelle reacties mensen. Ik ga er eens een paar uitproberen en zal over een week of drie eens laten horen wat me het best bevalt

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 03 feb 2022 09:56

De Tacx app is ook gratis (zonder filmpjes dan wel) en daar kan je ook zelf workouts maken. Ik denk dat die ook wel werkt met een Wahoo-trainer.

Normaal heb je ook een aantal maanden abo voor Systm bij je trainer gekregen, dat is ook echt een aanrader.
Afbeelding

Plaats reactie