Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Canyon Aeroad CF SL 8 disc vs 8 disc di2

Vince!
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 23 nov 2014 21:24

Vince! 02 feb 2022 15:39

Vraagje aan de kenners onder jullie naar jullie idee/visie omtrent bovenstaande fietsen.
De di2 versie van de Aeroad moet 1.900 euro meer kosten dan de non di2 versie.
Wat krijg je voor die 1.900euro ; het di2 schakelsysteem en de upgrade van de Reynolds- naar de DtSwiss wielen.
Gevolg van de di2 is een opgeruimde cockpit.
Is dit de meerprijs waard ? Hoe verhouden de Reynolds wielen zich tov. de DtSwiss wielen ?
Ik lees graag jullie mening hieromtrent.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 02 feb 2022 15:59

Je haalt 2 frames door elkaar. Je hebt de CF SL 8 (met alleen de normale en oude Ultegra groep en geen Di2) & CF SLX 8 (met de nieuwe Di2 en geen normale oude Ultegra.

Verschil tussen de CF SL en CF SLX is een fractioneel lichter carbon. Op een Aerofiets eigenlijk niet zo relevant. Ik dacht ook de de SLX een vernieuwd frame heeft, waar de SL al even meegaat.

De nieuwe Ultegra groep is er alleen nog maar in Di2 en is fors duurder dan de oude Ultegra groep op de CF SL versie zit. Daar zit het grootse prijsverschil. De wielen zijn wat mij betreft redelijk gelijk.

Voor mij heeft Di2 niet zoveel meerwaarde, in de zin dat ik daar het prijsverschil niet voor zou willen betalen. Maar dat is persoonlijk. Het schakelt fantastisch. De CF SL 8 is eigenlijk nog relatief een goede aanbieding.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 02 feb 2022 16:43

De SL-versie is wel degelijk even nieuw als de SLX en CFR versie hoor, alleen inderdaad wat zwaarder en zonder interne kabelgeleiding in de cockpit.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 feb 2022 17:45

Vince! schreef: 02 feb 2022 15:39 ....... 1.900 euro meer kosten ..........
Is dit de meerprijs waard ? ...............
Moet je jezelf pijn doen voor die 1900 Euro extra?
Indien ja, dan niet doen.
Indien nee, Dan moet jij vooral doen waar je zelf blij van wordt, daar kan geen geld tegenop.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Vince!
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 23 nov 2014 21:24

Vince! 03 feb 2022 09:45

marsman schreef: 02 feb 2022 15:59
Verschil tussen de CF SL en CF SLX is een fractioneel lichter carbon. Op een Aerofiets eigenlijk niet zo relevant. Ik dacht ook de de SLX een vernieuwd frame heeft, waar de SL al even meegaat.

De nieuwe Ultegra groep is er alleen nog maar in Di2 en is fors duurder dan de oude Ultegra groep op de CF SL versie zit. Daar zit het grootse prijsverschil. De wielen zijn wat mij betreft redelijk gelijk.

- Reynolds wielen zouden zelfs iets lichter zijn dan de dt-swiss tegenhanger.
- Vermoedelijk zal bij de release van de nieuwe modellen de non Di2 dan niet meer leverbaar zijn ?

tjoerd
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 jul 2016 15:08

tjoerd 03 feb 2022 13:40

Klopt Vince!, ik denk dat deze afweging bij nieuwe voorraad niet meer relevant is doordat Ultegra enkel in Di2 leverbaar zal zijn op de Aeroad. Over je vraag:
  • In principe is de SLX, bij alle modellen, iets lichter en stijver dan de SL. Of de meeste fietsers daar iets van zullen merken is natuurlijk een tweede
  • Voor zover ik heb gelezen zijn de DT Swiss wielen vaak iets beter, maar ook dat kan een gevoelskwestie zijn
  • Dan kom je uiteindelijk dus vooral uit bij de afweging van de cleane looks en kleine gewichtsbesparing vs. kosten
Hopelijk zijn ze snel weer op voorraad en kan je de afweging gaan maken!

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 03 feb 2022 18:58

De SLX stuurt voelbaar iets directer. En elektrisch schakelen is heerlijk (there is no way back :mrgreen: ). Los van het gewicht, DT Swiss is op dit moment wel zo'n beetje de top en de naven zijn zeer duurzaam en makkelijk te onderhouden.
Maar als jij buikpijn krijgt van 1900 Euro, niet doen; de verschillen zijn subtiel en de SL is meer waar voor je geld.
Afbeelding

Vince!
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 23 nov 2014 21:24

Vince! 14 feb 2022 14:19

tjoerd schreef: 03 feb 2022 13:40 Klopt Vince!, ik denk dat deze afweging bij nieuwe voorraad niet meer relevant is doordat Ultegra enkel in Di2 leverbaar zal zijn op de Aeroad.
Modellen die kort geleden te bestellen waren, was dan toch een mechanische 11 speed Ultegra, vreemd ?

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 14 feb 2022 21:05

Het enige verschil tussen SL en Slx is normaal gesproken dat de SLX 100 gram lichter is en 1000 euro duurder is. De overige meetwaarden zijn hetzelfde. Bij een identieke wielset en afmontage zijn ook de rij-eigenschappen identiek. Nu zou het kunnen dat de Aeroad SL nog het oude frame betreft. Daar kom ik niet helemaal uit. Dan zijn de verschillen wellicht groter. De nieuwe Aeroad schijnt aerodynamischer te zijn.
Ik zou bij de Aeroad (en elk aero frame) wel altijd gaan voor di2. De interne kabelrouting in zo’n aero frame is listig en gaat al snel gepaard met frictie. Di2 scheelt je een hoop ergernis en gedoe. Ik ken 2 mensen met een (oudere Aeroad) met mechanisch schakelen en ze hebben er regelmatig problemen mee.

rien
Forum-lid
Berichten: 507
Lid geworden op: 12 jan 2005 22:48

rien 15 feb 2022 10:54

Frames zijn gelijk, beide met de veel besproken zadelpen. Verschil zit in het stuur en daarmee ook de voorvork.
De SL heeft de kabels extern van stuur naar frame. De SLX heeft een nieuw stuur met interne kabels en slechts 15 mm stack verstel mogelijkheid.

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 15 feb 2022 11:08

Nog een belangrijk verschil. De shifters van de non-Di2 versie zijn significant groter dan van de Di2 variant. Voor mij was dat de investering meer dan waard*.


* Ik vind de non-Di2 shifters ook gewoon lelijk :)

Plaats reactie