Alles over vakanties op én met de fiets

Begin april, calpe, gran canaria of mallorca?

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 29 jan 2022 15:19

In de eerste week van april wil ik graag met drie vrienden een weekje trainen in wat warmere oorden.

Voor mij wordt het de eerst keer dat ik in het voorjaar weg ga. Eentje is al 2x in mallorca geweest (februari).

Gran canaria heeft eigenlijk mijn voorkeur. Lijkt me ook gewoon mooi om eens geweest te zijn. Ik lees alleen dat het wel serieus klimmen is. Twee man zitten boven de 85kg die houden meer van klimmen van rond de 5%. Een aantal keer wat steiler is geen probleem maar niet heel de tijd.

Mallorca werd het dan maar. Echter zie ik dat je in april best wel wat kans hebt op regen.

Daarom nog even gekeken naar Calpe. Het is er warmer en minder kans op regen.

Is er hier wellicht nog iemand die ons kan helpen met de keuze?

Wat vast staat:
- we vliegen
- we huren fietsen
- hotel of appartement maakt niet zoveel uit

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 29 jan 2022 15:42

Met mijn fietsgroep hebben we jaarlijks deze discussie en eindigen dan altijd weer in Calpe... voor dit jaar ook al weer in die periode geboekt!
Als het niveau van de groep exact gelijk is maakt het niks uit, maar zo niet dan vergroot Gran Canaria verschillen in klimcapaciteit enorm uit en is dan echt niet leuk. Mallorca al wat gemakkelijker om samen te fietsen als je de juiste routes kiest. Maar Calpe is het meest vergevingsgezind en het meest ingesteld op wielrenners. Daarmee niet gezegd dat het het mooiste is. Kwestie van smaak natuurlijk maar persoonlijk vond ik Mallorca wel wat mooier (op gran canaria niet geweest, wel op Tenerife). Calpe voor mij wel het meest relaxed omdat ik het er goed ken en de faciliteiten super zijn.

Grtz
Laatst gewijzigd door Erik1.0 op 29 jan 2022 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 29 jan 2022 17:15

Bedankt Eric!

Dan wordt het gewoon Calpe. Blijft er nog wat moois te wensen de komende jaren 🙂

Henkie284
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 17 jun 2017 13:13

Henkie284 30 jan 2022 15:40

Ik ben nooit op Mallorca geweest. Van die andere twee zou ik voor niet-klimmers Calpe adviseren of misschien wat dichter bij Alicante of Valencia. Daar is het wat vlakker.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 30 jan 2022 16:51

Inmiddels zijn we nog maar met zijn drieën omdat er eentje is afgehaakt.

De andere twee willen maar 6 dagen gaan (kinderen en gezin). Ik vind dat zelf wat te kort en overweeg om 3 weken te gaan. In de laatste week wil ik gewoon gaan werken maar na mijn werk en in het weekend nog wat mooie tochtjes maken.

Is het goed te doen om met het openbaar vervoer van Allicante naar Calpe te gaan? Voor 3 weken een auto huren is niet echt een optie. Zou mooi zijn als ik een appartementje of studio kan huren waar ook gewoon een stadfiets beschikbaar is om naar een restaurant te gaan of supermarkt.

Maakt het nog veel uit waar in Calpe je zit? Alle tips zijn welkom!

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 30 jan 2022 17:28

Poeh, dit verandert veel. 3 weken:
- zeker eigen fiets meenemen (3 weken huren is denkt ik toch duurder dan de kosten om je fiets mee te nemen).
- auto zou ik wel voor die periode huren. Met goed zoeken moet dit te doen zijn voor 25-50 euro per week.
- openbaar vervoer kan zeker ook, er gaat een trein tussen die kustplaatsen en ook bussen.
- In Calpe zelf zijn prima kleine appartementjes te huur, beetje goed zoeken. Dan is vervolgens alles op loopafstand. Overigens is Altea wel wat sfeervoller dan Calpe, dus is dan ook een prima optie als je langer blijft.

Grtz

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 30 jan 2022 17:30

Ga zelf jaarlijks naar Calpe met vier mannen en doen dan ook vaak 6 dagen. Vroege vlucht heen en avondvlucht terug dus effectief ook echt zes fietsdagen. Fietshuur bij https://www.vuelta-turistica.com/. Qua locatie bevalt het ons om noordelijk van het centrum te zitten langs de kustweg naar Moraira (Les Bassetes, La Fustera). Woning huren we via https://www.abahanavillas.com/en/, hebben een enorm aanbod. Wij huren wel een autootje maar volgens mij is er een prima busverbinding.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5054
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 30 jan 2022 18:13

gaisdergerman schreef: 30 jan 2022 16:51 Inmiddels zijn we nog maar met zijn drieën omdat er eentje is afgehaakt.

De andere twee willen maar 6 dagen gaan (kinderen en gezin). Ik vind dat zelf wat te kort en overweeg om 3 weken te gaan. In de laatste week wil ik gewoon gaan werken maar na mijn werk en in het weekend nog wat mooie tochtjes maken.

Is het goed te doen om met het openbaar vervoer van Allicante naar Calpe te gaan? Voor 3 weken een auto huren is niet echt een optie. Zou mooi zijn als ik een appartementje of studio kan huren waar ook gewoon een stadfiets beschikbaar is om naar een restaurant te gaan of supermarkt.

Maakt het nog veel uit waar in Calpe je zit? Alle tips zijn welkom!
Net een week in hartje Calp gezeten. Via Airbnb iets gevonden voor 185 euro per week. Appartement met 2 slaapkamers en 2 badkamers. Je hebt daar geen normale fiets nodig want alles is op loopafstand. Taxi van vliegveld naar Calp kost 100 euro enkele reis. Auto huren hebben we via ANWB gedaan voor 185 euro voor een week. Zou vast goedkoper kunnen, maar werkgever vergoede de autokosten (maatje moest er ook zijn voor wat interviews bij wielerploegen). Zou inderdaad eigen fiets meenemen, maar dat doe ik ook al voor 1 week.

Als je wil werken, zou ik wel adviseren te kijken naar een appartement met glasvezel internet, anders is het maar afwachten hoe stabiel en snel de verbinding is. Mocht je de link naar mijn appartement willen, dan dm je maar even.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27523
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 31 jan 2022 08:29

@Erik1.0

Huurauto's zijn door de coronapandemie extreem duur geworden. Verhuurbedrijven hebben hun vloot massaal verkocht omdat er veel vraag was naar auto's vanuit particulieren en weinig vraag naar vakanties. Toen dat laatste weer aantrok, was er sprake van een chiptekort waardoor de levertijden enorm zijn. Het gevolg is dat huurauto's véél duurder zijn geworden.

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 31 jan 2022 09:57

Inderdaad. Ben nu zelf ook bezig met het plannen van een fietsweek en schat in dat de huurauto’s minstens 3 tot 4 keer duurder zijn dan normaal. Als je geen fietskoffer meeneemt en alle benodigdheden op loopafstand zijn van je accommodatie, zou ik opteren voor een taxi vanaf het vliegveld. Zelfs mét fietskoffer is dat waarschijnlijk economischer, maar als meerdere mensen in het gezelschap er één bij zich hebben kan het wel ingewikkeld/kostbaar worden.
t.a.f.k.a.e.h.

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 31 jan 2022 11:26

havana schreef: 31 jan 2022 08:29 @Erik1.0

Huurauto's zijn door de coronapandemie extreem duur geworden. Verhuurbedrijven hebben hun vloot massaal verkocht omdat er veel vraag was naar auto's vanuit particulieren en weinig vraag naar vakanties. Toen dat laatste weer aantrok, was er sprake van een chiptekort waardoor de levertijden enorm zijn. Het gevolg is dat huurauto's véél duurder zijn geworden.
Poeh, ik zie het ja… valt tegen. Paar jaar geleden hadden we nog wel eens een auto voor €5,- per week (!). Toen snapte ik niet hoe zoiets überhaupt mogelijk was, maar wel prima natuurlijk… toch ga ik wel weer huren; het gemak om van het vliegveld naar je appartement te komen, voor grote boodschappen en onverwachte zaken geven dan de doorslag.

Grtz

bluv107
Forum-lid
Berichten: 1796
Lid geworden op: 13 aug 2008 15:33
Locatie: Nieuw Oosteinde

bluv107 31 jan 2022 15:33

Ga zelf sinds een jaar of 6 naar Ronda, daar zit Ger de Heus met zijn bedrijf Sunhill Cycling. Afgelopen jaar ivm Covid eens niet rond Pasen, maar begin oktober 6 dagen wezen fietsen. Normaal eind maart, begin april al puik fietsweer - regelmatig in zomertenue, soms iets warmers mee - en een perfecte organisatie. Ger heeft een vloot prima Trek-fietsen en regelt alles: accommodatie, bevoorrading onderweg en je krijgt een paar gidsen mee voor onderweg. Afgelopen keer vanuit Ronda een rondrit richting Granada gemaakt, inclusief de Pico Veleta.

Afbeelding

Afbeelding
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton

Plaats reactie