Alles over vakanties op én met de fiets

Begin april, calpe, gran canaria of mallorca?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27534
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 31 jan 2022 15:39

Erik1.0 schreef: 31 jan 2022 11:26
havana schreef: 31 jan 2022 08:29 @Erik1.0

Huurauto's zijn door de coronapandemie extreem duur geworden. Verhuurbedrijven hebben hun vloot massaal verkocht omdat er veel vraag was naar auto's vanuit particulieren en weinig vraag naar vakanties. Toen dat laatste weer aantrok, was er sprake van een chiptekort waardoor de levertijden enorm zijn. Het gevolg is dat huurauto's véél duurder zijn geworden.
Poeh, ik zie het ja… valt tegen. Paar jaar geleden hadden we nog wel eens een auto voor €5,- per week (!). Toen snapte ik niet hoe zoiets überhaupt mogelijk was, maar wel prima natuurlijk… toch ga ik wel weer huren; het gemak om van het vliegveld naar je appartement te komen, voor grote boodschappen en onverwachte zaken geven dan de doorslag.

Grtz
Het verdienmodel van autoverhuurbedrijven is niet de auto's, maar de extra's. Verzekeringen en kinderzitjes. Ik heb zelf een losse, externe verzekering voor afkoop eigen risico. Daarvoor betaal ik geloof ik 50 euro per jaar en dan kan ik onbeperkt huurauto's huren. Kinderzitjes is ook al zo'n cashcow, daar durven ze soms wel 20 euro PER DAG voor te vragen. Toen mijn kinderen klein waren gebruikte ik gewoon opblaasbare van Bubblebum :lol:

guver
Forum-lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 okt 2011 11:16

guver 02 feb 2022 10:24

Je kunt heel gemakkelijk via internet een taxi boeken tegen redelijk tarief. Hebben wij de laatste keer ook gedaan. Was in 2019, ver voor corona, wij waren met een groep van 9 man.
Aanradertje (of killer); vanuit Calpe de Puig Llorenca beklimmen!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 02 feb 2022 10:52

guver schreef: 02 feb 2022 10:24 Je kunt heel gemakkelijk via internet een taxi boeken tegen redelijk tarief. Hebben wij de laatste keer ook gedaan. Was in 2019, ver voor corona, wij waren met een groep van 9 man.
Aanradertje (of killer); vanuit Calpe de Puig Llorenca beklimmen!
Daar won Dumuolin in de Vuelta.

https://youtu.be/iDlsMPduHsM

CDBE
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 dec 2018 21:09

CDBE 02 feb 2022 11:44

3 jaar geleden naar Alicante geweest en daar een auto, wel klein ding maar het rijd, gehuurd via een restaurant in El Gran Alacant, El Hatsikidee, het zijn nederlanders. Supervriendelijke mensen, ik denk dat wij toen 25€ per dag hebben betaald. Een fiets gehuurd in Calpe bij Vuelat Turistica.
Specialized Sl7 pro Sram Force

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5098
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 02 feb 2022 23:18

havana schreef: 31 jan 2022 08:29 @Erik1.0

Huurauto's zijn door de coronapandemie extreem duur geworden.
Toevallig net te kijken voor Malaga in maart, valt nog wel mee voor 100 euro heb ik ruime week een auto formaat ford focus.
Goedkoper/kleiner kan ook nog wel, maar dan wordt het beetje proppen met bagage/fietskoffer ben ik bang.

Iets duurder dan pre corona maar niet extreem.
Direct via hertz was wel heel duur.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 03 feb 2022 09:02

Auto huren? Kijk eens op DoYouSpain.
prj

swannie
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 okt 2016 14:39

swannie 08 feb 2022 12:41

Heb een vraag over Calpe.
Wij gaan half maart een week naar ginder met Kortweg, onze fietsen gaan met de vrachtwagen naar ginder en wij met het vliegtuig achterna.
Mijn huidige fiets (sl6) is nog eentje met dura ace velgremmen icm carbon velgen, mechanisch geschakeld. Mijn nieuwe fiets (SL7) is in wording, de wielen zijn er, het frame ook, de Sram groep: daarvan proberen we de levertijd te bekomen.
Ik twijfel nu: stressen om m'n nieuwe fiets tijdig klaar te krijgen (en dus ook naar de bikefitter etc), MAAR, elektronisch geschakeld, hydraulische remmen... tov alles mechanisch + vertrouwde fiets.
In Calpe is het wel wat klimmen, maar vooral de afdalingen met mn carbon velgen, kan iemand me hier vertellen aan wat ik me ginder moet verwachten? Ik had vroeger een setje Fulcrums met alu remrand voor de bergen maar met het zicht op m'n nieuwe fiets heb ik die niet meer...
Te doen ginder met velgremmen? Echt lange afdalingen a la alpen zijn er daar niet, of vergis ik me?

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 08 feb 2022 13:58

Geen lange afdalingen inderdaad en ook qua wind vond ik het erg meevallen, maar dat laatste kan een momentopname zijn geweest. Ik zou om die reden hoog carbon met velgremmen niet schuwen. Het is uiteraard wel de vraag hoe comfortabel je je überhaupt voelt in afdalingen, ook als het bijvoorbeeld gedurende de rit begint te regenen (hoewel dat risico in die regio niet bijzonder groot is).

Maar gestress met het klaar krijgen van een nieuwe fiets en het risico op blessures door een andere afstelling zouden voor mij redenen zijn om de 'oude' fiets te kiezen. Ik zou sowieso nooit een week serieus klimmen met een afstelling waar ik nog niet volledig aan gewend ben.
t.a.f.k.a.e.h.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 08 feb 2022 14:04

Ik zou ook minstens een paar ritten van meer dan 100km met de nieuwe gereden willen hebben voordat ie mee zou gaan. Nog los van de positie op de fiets, kan het altijd zijn dat er ergens nog iets mis is (zakkend zadel, derailleur niet 100% juist afgesteld,...). Dat soort dingen wil je niet op vakantie.
Afbeelding

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3365
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 08 feb 2022 14:06

swannie schreef: 08 feb 2022 12:41 Heb een vraag over Calpe.
Wij gaan half maart een week naar ginder met Kortweg, onze fietsen gaan met de vrachtwagen naar ginder en wij met het vliegtuig achterna.
Mijn huidige fiets (sl6) is nog eentje met dura ace velgremmen icm carbon velgen, mechanisch geschakeld. Mijn nieuwe fiets (SL7) is in wording, de wielen zijn er, het frame ook, de Sram groep: daarvan proberen we de levertijd te bekomen.
Ik twijfel nu: stressen om m'n nieuwe fiets tijdig klaar te krijgen (en dus ook naar de bikefitter etc), MAAR, elektronisch geschakeld, hydraulische remmen... tov alles mechanisch + vertrouwde fiets.
In Calpe is het wel wat klimmen, maar vooral de afdalingen met mn carbon velgen, kan iemand me hier vertellen aan wat ik me ginder moet verwachten? Ik had vroeger een setje Fulcrums met alu remrand voor de bergen maar met het zicht op m'n nieuwe fiets heb ik die niet meer...
Te doen ginder met velgremmen? Echt lange afdalingen a la alpen zijn er daar niet, of vergis ik me?
Ik ben er ook met Kortweg geweest. Geen probleem met velgremmen op hoge carbon wielen. Maar dat heb ik ook niet in het hooggebergte.

De wind was er minder sterk dan in Mojacar toen ik er was.

Veel plezier daar. Ik vond de routes die ze ons voorschotelden erg leuk, een paar lange klimmen maar het gaat vooral de hele dag op en af.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7955
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 08 feb 2022 21:00

Het lan er wel stevig waaien hoor! Meestal vanuit het binnenland. Maar duurt ook niet meer dan een dagje. In tegenstelling tot de Costa Brava (Gerona) daar heb je in het voorjaar de Tramuntana en die is erg standvastig
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

i-mac

i-mac 08 feb 2022 21:39

Ik huur altijd bij sunnycars. En daar had ik nog nooit problemen mee. Ze hebben zelf geen auto's, maar als je bij hen een wagen huurt, wordt je doorgestuurd naar één van de vele spelers op de markt. Aangezien het bij hen alitjd all-in is, moet je je geen zorgen maken over wat dan ook.

In Calpe ben ik nog nooit geweest, maar vele fietsvrienden van me wel. En allemaal zijn ze enthousiast. Mallorca spreekt me wel aan als fiets regio. Je hebt er een beetje vanalles (vlak, klimmen, aan zee of in het binnenland. En de wegen vallen best mee. Ik ben er ooit een week geweest, maar heb toen niet gefietst. Maar ik ga er zeker eens terug op fietsvakantie.

Plaats reactie