Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Extreme verzuring na covid besmetting

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 feb 2022 23:26

@wasbeer Jammer dat je andersdenkende wetenschappers en artsen dom noemt. Vanuit welke wetenschap durf je dat te beweren?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 25 feb 2022 01:11

wasbeer2006 schreef: 24 feb 2022 23:16
Nu moet je wel goed lezen! 1000% adh is gewoon de hoeveelheid in een dosering vitamine d, niets schadelijks aan.
...
Jammer dat er veel op hol slaan na 1 woord en dan niet meer lezen wat er staat.

... Als je een beetje onderlegd en ingelezen bent weet je dat heel veel Nederlanders te korten hebben aan diverse vitamines. Wat blijkt uit diverse door jouw gedragen wetenschappers.
Als iemand iets adverteert als "1000% adh", dan is dat vooral om het product veel duurder te verkopen aan een goedgelovige. Een correct fabrikant zegt gewoon hoeveel microgram vitamine in een tablet zit . Welke fabrikant adverteert zo?

Aaah de vitamine lobby ;-). We hebben in België dokter lecompte gehad die ging 1000 jaar worden met vitamines ;-).

Ik ben wel benieuwd naar een wetenschappelijk artikel dat zegt dat veel Nederlanders tekorten hebben aan vitamines. Buiten idd vitamine d in de winter, lijkt me dat uitzonderlijk.
wasbeer2006 schreef: 24 feb 2022 23:16 Waarom geef je het de volgende 10 patiënten niet, baad het niet dan schaad het niet....... .
Zo werkt idd een wetenschappelijk onderzoek. Geef een groep patiënten een product en een andere niet... je denkt dus dat dat niet gebeurt? Je lijkt te geloven dat er een complot is om de mensheid kennis te verstoppen over hoe goed vitamines zijn?

Voor de duidelijkheid;
Er is idd een verdienmodel om mensen zoveel mogelijk vitamines te laten slikken, ook al is het niet nodig...

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 25 feb 2022 07:34

Misschien is dit iets voor het domme vragen topic maar wat wordt er bedoeld met 1000% adh?
Met mijn bescheiden denkvermogen vermoed ik dat dat dan 1000 maal de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is.
In het aangegeven geval van vitamine D is dat dan 1000 maal 20 microgram = 20 milligram.
Laatst gewijzigd door Theo V op 25 feb 2022 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 25 feb 2022 07:44

10x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 25 feb 2022 08:39

raven14 schreef: 25 feb 2022 07:4410x
Juist, maar 1000% klinkt zoveel interessanter.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 25 feb 2022 08:48

En dat is ook de hoeveelheid van vitamine D3 supplementen. Dus deze 10 keer is niet zo gek.

Vanuit de natuurgeneeskunde zijn er wel degelijk oplossingen die de reguliere geneeskunde niet (er)kent. Sommige oplossingen zijn kwakzalverij en andere bewezen effectief.

Maar ik zou niet zomaar iets gaan proberen omdat iemand hier in dit forum die je niet kent dat roept. Tenminste als het gaat om je gezondheid. Bij de aanschaf van een binnenbandje komt het iets minder kritisch.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 feb 2022 10:05

Jans schreef: 24 feb 2022 23:26 @wasbeer Jammer dat je andersdenkende wetenschappers en artsen dom noemt. Vanuit welke wetenschap durf je dat te beweren?
Wacht even. Het is altijd lastig op papier....... Misschien staat het er zo, maar laat ik het dan zorgvuldiger uitleggen.

Ik vind anders denken zeker niet dom, sterker nog juist andersom! Ik vind ieder zijn mening interessant en het waard er serieus over na te denken. Ik vind het dom/makkelijk als je niet naast wat je weet en geleerd hebt, ook open staat voor andere methode/inbreng. En dat zie ik te vaak bij artsen, maar ook hier op een forum. Eigenlijk in de hele samenleving.

Het gaat mij erom dat velen wetenschap verwarren met juistheid! Ik vind wetenschap de maximale kennis en stand van dit moment met de beschikbare middelen en methode. En dat is denk ik zeker in medische wereld soms maar een best guess.
Met meestal alle beste bedoelingen daar niet van!

Neem MS, daar is zoveel onderzoek naar gedaan, maar we weten niet waarom het in bepaalde specifieke delen van de wereld gewoon niet voorkomt en andere wel. Hoe kan je dan een heel goed of perfecte medicatie of behandeling ontwikkelen?
Dan is het in mijn ogen het beste wat je hebt, hoe goed dat is. Geen idee, dat weten we niet

Ik ben van mening dat een arts/dokter ook maar iemand die iets uit een boek heeft geleerd. Wat je soms ook nog wel met eigen gedachte anders kan interpreteren. Na een cursus houtbewerken ben je nog geen goede houtbewerker, de een wordt dat nooit, de ander was het al zonder opleiding. Daar gaat het me om, neem niet zomaar iets aan en dat doen er zoveel.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 25 feb 2022 10:07

Theo V schreef: 25 feb 2022 07:34 Misschien is dit iets voor het domme vragen topic maar wat wordt er bedoeld met 1000% adh?
Met mijn bescheiden denkvermogen vermoed ik dat dat dan 1000 maal de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is.
In het aangegeven geval van vitamine D is dat dan 1000 maal 20 microgram = 20 milligram.
raven14 schreef: 25 feb 2022 07:4410x
Tuurlijk, nu ik er beter over nadenk snap ik het. :winkthumb:

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1217
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 25 feb 2022 10:13

Vitamines gaan alleen iets doen als je een tekort hebt. Als je geen tekort hebt gaat extra suppletie je zeker niet nog beter maken.
Nu is het zo dat de meeste mensen hier in de winter nogal lage vit D waarden hebben.

Betekent dat dat je je lijf maar moet bombarderen met vit D ?
Waarschijnlijk is té ook weer geen goed idee, maar 's winters regelmatig een D supplement zal zeker geen kwaad kunnen.

Sommige vitamines, zoals B12 en C worden gewoon uitgeplast als je teveel binnenkrijgt.
A en D zijn niet wateroplosbaar, dus van een teveel ga je niet zomaar afraken en kan dus ook gezondheidsproblemen veroorzaken.

Voor vit D is de bovengrens voor dagelijkse inname 100 microgram.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 25 feb 2022 10:22

bakboord1 schreef: 25 feb 2022 08:48
Vanuit de natuurgeneeskunde zijn er wel degelijk oplossingen die de reguliere geneeskunde niet (er)kent. Sommige oplossingen zijn kwakzalverij en andere bewezen effectief.
En de bewezen zaken zijn dan weer gewoon reguliere geneeskunde ;-).
Even gekeken naar die aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vitamine D.
Dat is blijkbaar een soep waar geen eensgezindheid over is. Nederlandse autoriteiten benoemen geen adh, in België lijken ze het te benoemen om maar iets te benoemen. Andere landen, andere info.
Waarnaar de adh van een fabrikant verwijst is dus raden. Dat lijkt meer kwakzalverij. Over verschillende landen is de adh verschillend.
Maar maximum hoeveelheden waarbij schade ontstaat zijn er zeker. Het is dus geen verhaal van baadt het niet, schaadt het niet. Zoiets is schadelijk advies. Voor sommige vitames is veel niet erg; maar dat is dus niet altijd.

Een goed leesbaar document;
https://www.health.belgium.be/sites/def ... aanbev.pdf

Er is een document van de Nederlandse gezondheidsraad dat ik vond, maar daarvoor heb je een specifieke pdf lezer nodig. Daarom geen link ;-).

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 feb 2022 10:29

walter- schreef: 25 feb 2022 01:11
Als iemand iets adverteert als "1000% adh", dan is dat vooral om het product veel duurder te verkopen aan een goedgelovige. Een correct fabrikant zegt gewoon hoeveel microgram vitamine in een tablet zit . Welke fabrikant adverteert zo?
Kruidvat, GSK, Bayer, biovotaal, op elke potje staat de ADH. Misschien verplicht, weet ik niet.
De microgrammen staan er uiteraard ook bij. Dat lijkt me minder van belang voor de consument. 1 gram vitamines is iets anders dan 1 gram suiker.
wasbeer2006 schreef: 24 feb 2022 23:16 Waarom geef je het de volgende 10 patiënten niet, baad het niet dan schaad het niet....... .
Zo werkt idd een wetenschappelijk onderzoek. Geef een groep patiënten een product en een andere niet... je denkt dus dat dat niet gebeurt? Je lijkt te geloven dat er een complot is om de mensheid kennis te verstoppen over hoe goed vitamines zijn?

Voor de duidelijkheid;
Er is idd een verdienmodel om mensen zoveel mogelijk vitamines te laten slikken, ook al is het niet nodig...
[/quote]

Natuurlijk eens. Maar er is ook een verdien model om statines etc voor te schrijven. Die lobby is niet anders als die voor een blikje Red Bull of wasmiddel.

Nou een complot is wat overdreven, maar dat grote farmaceuten niet gebaad zijn bij het juiste advies wel. Ik zou willen dat ik ook die onwetendheid had van een hoop mensen. Maar helaas heb ik 15 jaar naast iemand in de farma gezeten, die gestopt is omdat ze het niet meer met haar normen en waarde kon verenigen.

Let wel de farma doet zeker goede dingen en er mag geld verdient worden, ook ten koste van levens. Dat is nou eenmaal ons systeem. Maar als letterlijk medicatie X niet op de markt komt, die aantoonbaar beter werkt omdat partij Y een rij dure advocaten en bizarre lobby praktijken uithaalt, dan zat ik gewoon naast de die realiteit.........

Ik noem even een oog medicatie, ruim 700 euro per maand PP. De ene vergoed het wel de andere niet. Het ene ziekenhuis heeft het wel en de andere ook niet. Schat dat er in Nederland minimaal 2000 mensen een zicht van circa 10 a 20% hebben terwijl dit 80% tot 90% kan zijn met die medicatie. Kostprijs inclusief overhead, )ik zet het er maar even bij!!!) 113 euro per ampul. De patiënten weten het gewoon niet!
Dan is er een prive kliniek bestaande uit vier oogartsen die hier miljonair mee zijn geworden. Jij vind dat normaal? geen "complot"

Nog meer voorbeelden?? Huisartsen die X voorschrijven omdat ze daar geld en vakanties, auto's, caravan etc voor krijgen. Dat is iets minder de laatste 10 jaar en daar is gelukkig controle op! Maar het gebeurt nog steeds.

Complot zal wel anders beschreven staan, noem hoe je het wilt. Het gebeurt dagelijks onder je ogen. Dan kijk je weg prima. Ik zou willen dat ik het kon, zou mijn leven en stuk makkelijker van worden.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 25 feb 2022 11:17

Ik heb niet alles van wasbeer2006 gelezen, maar de farmaceutische industrie heeft nog steeds grote invloed op het medicijn gebruik. Je hoeft maar bij de huisarts te komen met klachten en er wordt gekeken naar medicatie, terwijl er niet wordt gekeken hoe iemand zijn voedingspatroon, sport en stress factoren (verhouding werk/prive etc) eruit ziet. Overal maar gelijk een pilletje voor.

Daarbij is het gewoon zo dat als je echt een goede griep hebt, met week op bed, koorts en spierpijn etc je conditie echt wel een enorme knoei krijgt en het wel 3 maanden kan duren om dat weer op peil te krijgen.

Plaats reactie