Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Extreme verzuring na covid besmetting

Woesst
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 sep 2020 19:10

Woesst 22 feb 2022 14:44

NicoNB schreef: 22 feb 2022 14:29

Ik ben nog niet wezen fietsen juist omdat ik rustig aan heb willen doen en weet dat als je te snel teveel wil je een behoorlijke terugval kunt krijgen. Met de longarts even over het fietsen gehad en die zei dat ik met mijn fietservaring prima zelf in staat moet zijn om weer conditie op te bouwen op een verantwoorde wijze. Ik ben mede door dit soort topics heel benieuwd hoe ik het op de fiets doe. Vorig jaar nauwelijks gefietst dus conditie heb ik niet, mooie nulmeting dus.
Veel "plezier" met aansterken. Ik hoop dat je weer snel lekker je rondjes kunt maken ;)
Sensa Giulia EVO

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 feb 2022 15:14

Veel succes met opbouwen, Nico!

Zelf viel het mij mee.

Ik testte maandag (inmiddels alweer 2 weken geleden) positief (klachten begonnen zondagochtend). Ma en di doorgekomen met paracetamol, woensdag was ik eigenlijk al 90% en donderdag al eens voorzichtig een uurtje op de Tacx gezeten. Miste nog wel 30W. Zaterdag buiten gefietst, heel rustig en nog altijd 30W kwijt.

Zondag buiten gereden, het gat was nog 15W. Die dinsdag daarna voor eerst weer intervals kunnen trainen op de Tacx. Miste nog wel power. Die donderdag was echter alles weer normaal...

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 22 feb 2022 21:52

Tsja, je wilt het niet horen, maar ik ben nog geen arts tegengekomen die afwijkende waarden bij mij heeft geconstateerd. Maar ondertussen kan ik al 16 maanden niet meer zo trainen als ik gewend ben. Elke keer als ik iets intensiever train dan een d2 training, kost het herstel mij 2 weken.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 feb 2022 22:27

Ik heb geen covid gehad voor zover ik weet, maar dit herken ik wel
Misschien toch iets gesluimerd ofzo, maar elke intensievere training kost veel herstel. Dit terwijl ik tot een week of 5-6 geleden mij heel fit voelde.
Steek het ook wel een beetje op het gebrek aan fatsoenlijk weer en zonuren, eens zien of dat een ander beeld gaat geven.
Less is bore

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 23 feb 2022 11:29

Of je wordt gewoon een dagje ouder... :mrgreen:
Do or don’t, there is no try

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 23 feb 2022 19:23

Leeftijd is ook maar een getal. En bovendien is ouder worden iets wat alleen anderen overkomt. :lol:

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 23 feb 2022 22:02

Ik kan niet goed lezen wat je schrijft senior, de letters zijn te klein. En mensen praten tegenwoordig ook steeds zachter
😅
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3085
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 23 feb 2022 22:07

"De fiets weet niet hoe oud je bent",
vrij naar Jan Lammers, autocoureur.

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 23 feb 2022 22:22

Enzzo schreef: 23 feb 2022 22:02 Ik kan niet goed lezen wat je schrijft senior, de letters zijn te klein. En mensen praten tegenwoordig ook steeds zachter
😅
:D

Gebruikersavatar
Brabander
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 30 mar 2012 18:15
Contact

Gebruikersavatar Brabander 23 feb 2022 22:34

ClassicBiker schreef: 28 jan 2022 11:48 Sinds een maand of 3 verzuren mij benen extreem tijdens het fietsen en haal ik bij lange na mijn niveau niet meer. Ik houd ook nog lang spierpijn na een fietsrit. De klachten zijn begonnen na een covid besmetting met lichte symptomen. Ik ben mei-juni 2021 al gevaccineerd. Hier heb ik geen last van gehad. Ik reed begin oktober de 105km Bart Brentjens Challenge, voor mijn doen op behoorlijk niveau. De dagen er na werd ik ziek en werd ik positief getest. Na 1 dag (lichte) koorts en 3 dagen verkoudheid was ik er vanaf en voelde ik mij weer prima. In het normale, dagelijkse leven heb ik nergens last van. Maar met fietsen (en skiën heb ik vorige week gemerkt) verzuren mijn bovenbenen extreem. Zijn er meer mensen met vergelijkbare ervaringen?
Mei 2021 kreeg ik Covid19. Ik ben dertiger en helaas was ik toen dus nog niet aan de beurt geweest voor een vaccinatie. Enorm ziek geweest voor 1,5 week. Daarna beetje bij beetje opgekrabbeld. Maar nu, 9 maanden later, merk ik nog steeds dat ik buiten adem ben bovenaan de trap. Ook met fietsen is 't vooral bij hoogteverschil en andere diepe inspanningen. Mede door 20+ jaar conditieopbouw met fietsen gaat 't op het vlakke wel prima.

De extreme verzuring die jij omschrijft herken ik dus niet. Maar traag herstel wel. Wat bij mij 't beste helpt is soigneren (goed slapen/eten), regelmatig rustige trainingen doen en na een opbouw weer eens de grens opzoeken (klimmen, interval). Jezelf daarna de tijd gunnen om te herstellen is dan lastig, maar wel belangrijk.

Hopelijk heb je er iets aan. Sterkte met je herstel!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 feb 2022 09:17

Drie weken geleden positief getest.

In de eerste week, licht keelpijn, verkouden en ogen alsof ik de hele dag bij een BBQ zat.
Ik voelde me prima, gewoon mijn ritjes op zwift gemaakt en een lagere hartslag dan normaal en het gevoel iets extra's te hebben.
Het leek wel of mijn systeem harder werkte en die positief uitviel.

De week erna was minder, hele vage klachten, vijf keer een trap op, vier keer ging goed, vijfde keer helemaal buiten adem. Voor het beeld de 14 treden in huis. Geen torenflat. Soms niet uit mijn worden komen en rustig moeten praten. Ineens een paar uur doodmoe en dan weer niets.
Soort hersen mist. af en toe ineens een stressgevoel rond mijn hard, zo andrealine gevoel in je tong en na een uurtje of wat weer weg en helemaal normaal.
Dat heeft tot afgelopen weekend geduurd, nu nagenoeg niets meer. Wel gefietst deze periode, maar rustiger en korter.

Maandag bij de huisarts geweest en ze heeft soortgelijke klachten gehad en ziet ook veel patiënten met deze klachten. Sommige heel lang en mild en sommige zoals ik kort maar wat heviger. Ik hoop dat het wegblijft het was echt wel een eng gevoel.

Er zijn heel veel mensen met vage klachten. Bij de meeste zijn ze na 2 tot 6 weken weg en bij andere blijft het langer.
Hou het in de gaten en bij lang dezelfde klachten laat je even controleren, laat bloedprikken.
Misschien extra goede suppelementen, Multivitamine, Magnesium (zeker bij spierklachten), vitaminen D (1000% adh minimaal), Vitamine B12, 1 gram C.
Er zit tegenwoordig steeds minder in onze voeding en in deze situaties kan dat je echt nekken.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 24 feb 2022 10:43

Vorig jaar april covid gehad, 2-3 nachten flink zweten door koorts en overdag ook wat koortsig/zwak/ziekjes. Minimale klachten dus... een aantal dagen daarna een rondje gemaakt van 30km en mijn gemiddelde kwam niet hoger dan 25km/u en was ook flink naar de klote de laatste 5km. Daarna elke rit wat vooruitgang maar het heeft zeker 5-6 weken voor ik mijn oude nivo had. Daarna ook geen last meer.

2-3 weken geleden positieve test gehad n.a.v. een natte neus en het feit dat ik op een feestje was geweest waar daarna veel mensen covid kregen. Verder totaal geen last maar wel een QR code gescoord wat misschien nog nodig is voor vakantie buitenland (Ik ben geen arts of helderziende maar ik denk dat mijn minimale klachten onder andere komen omdat ik sinds begin covid wat voedings supplementen extra ben gaan slikken (geen vaccinatie/booster).)

Zoals in dit topic al eerder aangegeven is myocarditis (ontstoken hartspier) één van de vaker voorkomende gevolgen van een covid besmetting en/of vaccinatie. Vermoeidheid, kortademigheid zijn symptomen daarvan. Mijn advies ; denk daar niet te licht over en ga naar je huisarts en bespreek het! Ik zou ook niet direct na een covid besmetting maximale waarden proberen te halen, accepteer dat je een virus hebt gehad en dat je lichaam daarvan moet herstellen.

Plaats reactie