Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Extreme verzuring na covid besmetting

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 apr 2022 12:21

wasbeer2006 schreef: 06 apr 2022 12:11
NuitKor schreef: 06 apr 2022 12:08

Het is gewoon niet slim om te blijven sporten bij een besmetting van een virus. Ook al zijn de klachten mild. Je lichaam kan dan alle energie gebruiken om te herstellen.
Ja ik wist alleen toen nog niet dat het corona was want ik testte dagen achter elkaar negatief en pas na een week een heel licht streepje terwijl bij de zelftesten van de rest van mijn familie echt binnen 10 seconde diep paars waren

Waarmee ik niet wil zeggen dat het slim was.
Ja dat maakt het lastig. Kreeg je pas die hoofdpijn en keelpijn na positief of ook al ervoor? Ik zag laatst iets op tv over long covid en wat ik wel merkwaardig vond was dat het allemaal mannen waren die zeiden "ik meld mij nooit ziek of nooit naar een dokter". Er moet bij die mensen vaak echt wat zijn voordat ze zeggen dat ze ziek zijn en rust nemen. Waarschijnlijk zijn ze dan ook met Covid te hard doorgegaan met werken terwijl het lichaam echt rust nodig had.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 06 apr 2022 12:53

Tsja wat zal ik zeggen.
December 2020 corona gehad, dus voor alle vaccinaties, een week nadat ik mij beter voelde weer heel rustig begonnen met sporten. Na een maand dacht ik te kunnen starten met een schema, maar na 1 week daarvan alweer moeten stoppen. Wat duurde mijn herstel van de trainingen lang. Na veel onderzoeken sport ik nu 1,5 jaar later weer regelmatig, maar wel op een bejaarden tempo. Mijn hartslag mag op de fiets nog steeds niet boven de 120 slagen uitkomen, anders is het herstel nog steeds te lang.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5220
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 06 apr 2022 13:26

Ik heb tijdens de besmetting (althans vanaf dat ik positief testte, steeds negatief en ook nergens last van behalve een kriebel in de keel) ook niet gesport. Bewust mijn rust gepakt. Maar ik kreeg pas 8 dagen na de eerste 'klachten', en toen was ik ook al positief getest, echte klachten. Voor zover je het klachten kunt noemen. 2 dagen dichte neus en neusspray gebruikt voor het slapen, af en toe hoofdpijn en vermoeid. Maar datzelfde heb ik ook als ik eens een keer goed verkouden ben. Alleen de vermoeidheid is langer gebleven. Ik mag nu mijn booster gaan halen, maar weet niet of het op dit moment nodig is....
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 apr 2022 08:52


wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 apr 2022 10:22

En ik ben het wel met hem eens. Die jonge moet je tegen zichzelf beschermen.
Als het goed is doet de ploeg dat.........

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 07 apr 2022 11:17

Om te kunnen luisteren naar je lichaam moet je het laten spreken. Onder spreken versta ik "testen" of op de "proefstellen." Medici kunnen meten tot ze een ons wegen maar geen enkele parameter spreekt het laatste woord; dat doet 't lichaam in z'n geheel en vooral is daarbij nodig dat de ervaren atleet de signalen die 't bewegende lijf afgeeft op juistheid weet te schatten. Toen Dumoulin zich moe voelde, loog zijn lichaam niet; hij had toen meteen in de rem moeten knijpen. Als Nils van der Poel zich tijdens een training ongewoon moe voelt dan breekt hij de training af en neemt twee rustdagen!

Mag ik Wout heel veel wijsheid toewensen bij het luisteren naar zijn lichaam?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 07 apr 2022 11:29

Die Van Ranst is nog erger dan "ons" hele OMT bij elkaar voor wat betreft overal een mening over te moeten ventileren en maar vooral zoveel mogelijk met de neus in de media verschijnen :-(

Klein_Verzet schrijft wijzere woorden m.i.

Al kan ik me voorstellen dat externe en interne druk om maar te starten een goed oordeel kan vertroebelen.
Nu lijkt het er nogal op dat herstel na Covid flink verschillend is tussen mensen. Zelf had ik zogezegd 1 maand nodig om te herstellen; zoonlief was veel zieker dan ik, maar was een week na infectie weer fris en liep alweer podium bij een regionale hardloopwedstrijd
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 apr 2022 11:44

Klein_Verzet schreef: 07 apr 2022 11:17 Om te kunnen luisteren naar je lichaam moet je het laten spreken. Onder spreken versta ik "testen" of op de "proefstellen." Medici kunnen meten tot ze een ons wegen maar geen enkele parameter spreekt het laatste woord; dat doet 't lichaam in z'n geheel en vooral is daarbij nodig dat de ervaren atleet de signalen die 't bewegende lijf afgeeft op juistheid weet te schatten. Toen Dumoulin zich moe voelde, loog zijn lichaam niet; hij had toen meteen in de rem moeten knijpen. Als Nils van der Poel zich tijdens een training ongewoon moe voelt dan breekt hij de training af en neemt twee rustdagen!

Mag ik Wout heel veel wijsheid toewensen bij het luisteren naar zijn lichaam?
Precies...er is geen handleiding voor het perfecte herstel. Je moet klachten vrij zijn voor je weer begint en het opbouwen gaat dan inderdaad door naar je lichaam te luisteren. Hoe voelt een inspanning. Gaat het niet zoals het zou moeten voelen, direct gas terug en extra rust. Totdat het wel weer gaat. Gedoseerd opbouwen in intensiteit en omvang. Ik had op een gegeven moment na 15 dagen nog het 100% gevoel terug op de fiets. Daarna direct nog 2 extra rustdagen genomen en vanaf het moment dat ik niet meer ochtends opstond met hevig hoesten kwam het goede gevoel ook terug. Vanaf daar weer verder opgebouwd.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 07 apr 2022 12:16

Ik heb alleen ervaring met influenza. Wandelen is altijd goed. Gewoon vanuit huis, zodat je altijd kunt omkeren als het tegenvalt. Als dat goed gaat en je verteert de inspanning goed, dan kun je aan fietsen denken. Eerder niet. Er is geen uniform recept dat voor iedereen geldig is

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 07 apr 2022 12:30

Ook hier is er duidelijk heel weinig bekend over de mogelijke gevolgen van een Corona infectie. Ga eens te raden bij de vele Long-Covid patiënten die nog helemaal niets kunnen. Ik heb zelf gelukkig een mildere vorm, maar als ik serieus zou gaan testen op mijn maximale, dan kan ik zeker de rest van de week afschrijven. Vele patiënten komen de dag niet eens door als ze een trap op of af moeten.
Dus ik geef van Ranst hierbij zeker gelijk.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 07 apr 2022 12:48

Klein_Verzet schreef: 07 apr 2022 11:17 Om te kunnen luisteren naar je lichaam moet je het laten spreken. Onder spreken versta ik "testen" of op de "proefstellen." Medici kunnen meten tot ze een ons wegen maar geen enkele parameter spreekt het laatste woord; dat doet 't lichaam in z'n geheel en vooral is daarbij nodig dat de ervaren atleet de signalen die 't bewegende lijf afgeeft op juistheid weet te schatten. Toen Dumoulin zich moe voelde, loog zijn lichaam niet; hij had toen meteen in de rem moeten knijpen. Als Nils van der Poel zich tijdens een training ongewoon moe voelt dan breekt hij de training af en neemt twee rustdagen!

Mag ik Wout heel veel wijsheid toewensen bij het luisteren naar zijn lichaam?
Helemaal gelijk.
Echter moet zijn ploeg dit wel goed begeleiden.
Na de laatste gevalletjes (Colbrelli, Declercq) is voorzichtigheid geboden.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 07 apr 2022 14:07

Theo hierbij suggereer je dat Colbrelli door corona gekomen is? Ik heb niet het idee dat er een verband is. Je kunt alles aan corona ophangen, maar er blijven ook nog andere ziektes.

Plaats reactie