Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietsen met "verse" knie (na operatie)

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 30 mar 2022 19:15

Korte update:
Vandaag afspraak met de orthopeed gehad en analyseren wat de "prik" had gebracht. Dat had in feite weinig tot niets gebracht, de pijn vooral met lopen op Tenerife maakte langere stukken wandelen onmogelijk. Trap af alleen volledig vasthouden aan leuning en heuvel af alles behalve feest. Fietsen was ook niet top qua klimmen, ook gevoelig in knie.
Dus ik zou volgende maand al geholpen kunnen worden, maar stel het ondanks de ongemakken en vooral pijn uit tot medio oktober.
Wil toch deze zomer met de motor op pad (anders 3 maanden niet), beetje fietsen, concerten van oa Rammstein, Guns and Roses, Iron Maiden waar de kaarten onder dikke laag stof liggen.
Begin juli een afspraak om in detail eea verder te bespreken, maar wordt een volledige prothese. Tussenoplossing is er absoluut niet, daarvoor is de boel te veel naar de kl*te.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 31 mar 2022 17:19

Om te beginnen sterkte

Ik heb 2 maatjes die in dezelfde leeftijdsegment zitten als jij en ik. Beide vorig jaar een nieuwe knie en ze doen weer alles.
Persoonlijk snap ik de onzekerheid maar ook het ongeduld. Zeker na twee van die klote Corona jaren. We willen dingen doen (concerten snap ik helemaal)
Daarnaast geeft ouder worden ook het gevoel dat je geen tijd wil verliezen. Alleen een nieuwe knie (naast m'n twee maatjes ook bij m'n schoonmoeder) is niet even een andere trapas en geduld is iets waar niet ieder even goed in is. Jij en ik zeker niet :)

Ik snap je afweging om het uit te stellen. Zelf ben ik van het loket als iets toch moet gebeuren dan maar de gifbeker gelijk aan de lippen. Alles wat morgen moet maar vandaag kan zorg ik dat het gister gedaan is. Dat zorgt voor mentale frisheid en die is misschien wel belangrijker dan fysieke ongemakken.

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 31 mar 2022 18:25

Een kennis, 70+, beide knieën een prothese, onbekend of het halve of hele zijn, na revalidatie zit hij weer op de racefiets. Maakt weer ritjes van 70 a 80km.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 01 apr 2022 10:25

@Gastheerg: Normaal ben ik ook van "liever vandaag dan morgen". Maar de wil om deze zomer niet te laten verpesten door revalidatie etc is groter dan de ongemakken en pijn die ik zal hebben. In verleden al vaker operatie(s) zoals verwijderen ijzerwerk juist in de winterperiode laten doen. Gelijk extra stimulans om nog beter mijn best te doen met revalideren richting het voorjaar.
@0475: Dat is waar ik op hoop, misschien nog met iets meer km's. Maar het knopje gaat al langzaam om na Tenerife vorige week. Weet dat ik met minder/langzamer uiteindelijk ook genoegen moet nemen.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 02 apr 2022 10:37

Ik snap het wel en ik kan natuurlijk niet inschatten hoe pijn/ongemak je nu hebt. Hoe dan ook veel sterkte gewenst!

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 04 apr 2022 00:22

Om in staat tzijn om zonder pijn te fietsen moeten je knien 120° plooien.Bij 110° met een vrouwenfiets naar e winkel a 5a7km/u en met nog pijn (en hinder) bij de bovenste passage van de trappas pedaal(punt van 12uur.
l. Met 110° plooibaarheid kan wel op de tacks.Het zadel verhogen helpt ook wel wat
Maar ik heb slechts een pijnvrije plooibaarheid van 80°(al 5jaar)dus ik kan niet fietsen. :dislike:

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 04 apr 2022 08:55

ottorongo schreef: 04 apr 2022 00:22 Om in staat tzijn om zonder pijn te fietsen moeten je knien 120° plooien.Bij 110° met een vrouwenfiets naar e winkel a 5a7km/u en met nog pijn (en hinder) bij de bovenste passage van de trappas pedaal(punt van 12uur.
l. Met 110° plooibaarheid kan wel op de tacks.Het zadel verhogen helpt ook wel wat
Maar ik heb slechts een pijnvrije plooibaarheid van 80°(al 5jaar)dus ik kan niet fietsen. :dislike:
Extreem korte cranks (150 mm) geprobeerd? Sorry, ik kan niet berekenen of dat voldoende zou zijn.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 04 apr 2022 10:14

De buiging kan ik met fietsen halen, dat is niet het probleem. 80 graden is idd erg weinig.
Het is wel zo dat ik makkelijker de buiging op de fiets kan maken, maar los van de fiets is het een ander verhaal.
Laat ik dat (fietsen redelijk gaat) maar heel hard koesteren.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 04 apr 2022 15:31

ottorongo schreef: 04 apr 2022 00:22 Om in staat tzijn om zonder pijn te fietsen moeten je knien 120° plooien.Bij 110° met een vrouwenfiets naar e winkel a 5a7km/u en met nog pijn (en hinder) bij de bovenste passage van de trappas pedaal(punt van 12uur.
l. Met 110° plooibaarheid kan wel op de tacks.Het zadel verhogen helpt ook wel wat
Maar ik heb slechts een pijnvrije plooibaarheid van 80°(al 5jaar)dus ik kan niet fietsen. :dislike:
Dan kan een ROM pedaal uitkomst bieden!
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 19 jul 2022 19:57

Nog een weekje of 12 en mag Fredje zich met tandenborstel, Ipad en krukken melden bij Annatommie mc in Utrecht om de complete knieprothese te krijgen.
Gisteren een zeer uitgebreid en best ook fors gesprek met behandelend chirurg. Daarbij heel expliciet gevraagd werd of ik het echt wil, want inmiddels er beetje achter dat de ingreep toch fors is. Ik zeg wel eens gekscherend: Het is "maar" mechanisch dingetje en chirurg is vast een goede doe-het-zelver. :winkie:
Moet toch serieus rekening houden met forse revalidatie en eerste weken muv fysio en oefeningen is het veel bank hangen.
Ook naar toekomst toe paar beperkingen (balsport niet zo slim etc.), maar MTB ondanks schokbelasting geen probleem. Zelfs een voorjaarsfietsvakantie zou tot de mogelijkheden horen.
Met tevredenheid percentage van 85% geloof ik in goede afloop, want Fredje gaat ervanuit dat hij bij die 85% zit.
Tot die tijd proberen in goede conditie te blijven en kan er weinig mis gaan. :-q

Afbeelding

Voor de liefhebber een (technisch) filmpje over wat ze gaan doen en niet bang zijn: Geen bloed, maar wel indrukwekkend. https://youtu.be/loPOxEtcqhw
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1339
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 19 jul 2022 20:04

Mooi kutt allemaal voor je, Fred
hun fietsen.

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 19 jul 2022 20:57

Daar gaat dan je carrière als professioneel voetballer.

Plaats reactie