Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietsen met "verse" knie (na operatie)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 jul 2022 07:51

Iemand uit mijn directe familie is gisteren onder het mes gegaan voor een nieuwe knie.
Hij is 69 en rijdt/reed ongeveer 5000 km met de E-bike en gaat/ging nog 2 keer badminton spelen per week.
Het laatste jaar kon hij niet pijnvrij meer stappen, fietsen esomsn badminton spelen lukte nog wel. Met wandelen moest hij soms na 500 mtrs terug even gaan zitten om de pijn te laten minderen en het terug beginnen stappen deed dan hels veel pijn.
De laatste maanden is/was de pijn bijna niet meer weg.
Volgens de dokter kan hij na de operatie alles blijven doen.
We zullen het zien.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 20 jul 2022 10:33

Meerdere oudere personen in mijn buurt omgeving hebben dit soort operaties ondergaan. De één kon na een paar dagen al voorzichtig lopen de andere na een half jaar nog steeds problemen. Inmiddels zie je bij geen van deze personen dat ze een kunstknie hebben, lopen en fietsen doen ze weer zonder pijn.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 21 jul 2022 14:14

Dank voor reactiea, dat ik niet meer kan voetballen komt goed uit. Heb ik nooit gekund en heb ook niks met voetballen.
Blij dat de medische wetenschap in staat is om dit soort operaties uit te voeren en prijs me daar best gelukkig mee. Fietsen gaat momenteel best wel en ik zal 1 van de weinige patiënten zijn die met 15.000 km per jaar voor een verse knie gaat, maar er is meer dan fietsen.
Hoop en ga ervan uit dat bij normale activiteiten zoals lopen en staan ik erop vooruitga en daar wil ik dus best een tijd(je) voor "lijden". Vooruitkijken en tot aan de operatie proberen zo goed mogelijk in conditie te zijn, want gezond en met goede conditie een operatie ingaan is altijd goed.
Heb 1 voordeel: Hoef niet bang te zijn voor de linkerknie, want die is toch een naar de "kl*te".............
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 23 jul 2022 17:35

Ik moet woensdag naar de huisarts deze keer vanwege mijn rechter Knie. Sinds eind februari er last van en elke dag pijn. Trap op lopen is een dingetje. Linker knie dat weet ik ja dat er artrose in zit. Ben nu 60 maar of ze bij mij al opereren denk het bijna niet. Ook met wandelen moet ik nu vaker een pauze pakken vanwege de pijn. Fietsen gaat moeilijk ook vanwege pijnklachten. Het word er niet leuker op.
Ghost Nivolet 6LC

Michiel123
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 okt 2022 17:19

Michiel123 10 okt 2022 17:21

Hoi Fred,

Ben je inmiddels geopereerd? Ik heb een beetje dezelfde uitdaging als jij; fiets ook best veel en heb vorige week een halve knieprotese geplaatst gekregen.
Ben dus benieuwd waar jij staat in jouw proces..
Mijn wil is dat ik in ieder geval per 2023 weer volop kan fietsen.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 11 okt 2022 09:03

Michiel123 schreef: 10 okt 2022 17:21 Hoi Fred,

Ben je inmiddels geopereerd? Ik heb een beetje dezelfde uitdaging als jij; fiets ook best veel en heb vorige week een halve knieprotese geplaatst gekregen.
Ben dus benieuwd waar jij staat in jouw proces..
Mijn wil is dat ik in ieder geval per 2023 weer volop kan fietsen.
Nog niet, ben vandaag 11-10 rond het middaguur aan de beurt. Dus kan er nog weinig over zeggen. ;)
Edit 18:45u, operatie geslaagd. Alles goed gegaan volgens chirurg.
7F33E3FB-162C-4E9F-9DCE-4287365D08EF.jpeg
16C34748-F144-40CF-ABCC-56BF15771E8F.jpeg
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 13 okt 2022 07:44

Je hebt fotogenieke knieën 😂

Mooi dat het goed is gegaan 👍

Mijn pa was twee weken terug aan de beurt voor nieuwe knie en die loopt nu al weer bijna beter dan voor de operatie.

Maar met knieën (weet ik ook uit eigen ervaring) is het na-traject waarschijnlijk nog belangrijker dan de operatie zelf. Dus neem de fysio heel serieus (al vermoed ik dat deze tip volledig ten overvloede zal zijn)

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 13 okt 2022 13:18

Update, want vanmorgen voor extra check naar neuroloog geweest. Reden hiervan was dat ik na de operatie geen gevoel in linker voet had en compleet “verlamd” was. Hetzelfde gevoel als in dec. 2020 met de klapvoet, wat uiteindelijk redelijk genezen is. (Wel destijds de spierziekte HMSN geconstateerd, wat niet echt mee helpt).
Ondanks “dode” voet wel woensdag rond de middag naar huis. In de loop vd middag meer pijn in knie omdat die verdoving uitgewerkt raakte, maar ook voorzicht iets gevoel in voet en kwam ook iets beweging in.
Na onrustige nacht met veel pijn ondanks bak medicijnen, vanmorgen de controle neuroloog. Zit nog wel verschil in voeten, maar ging ervan uit dat met een aantal weken het gevoel en kracht van voor de operatie terug komt al blijft dat achter door de HMSN. Dus goed nieuws.
Verder voorlopig bank hangen, met de Ipad op schoot en TV kijken met de 3 katten om me heen.
Ben er wel achter dat ingreep toch forser is en meer impact heeft dan ik vooraf had gedacht.
Maar…….. ook dat komt weer goed.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 13 okt 2022 14:43

Rustig herstellen Fred.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 13 okt 2022 15:14

Fred, de narcose is niet niks. (Je wordt ook een jaartje ouder) En wat dacht je van alles wat "even" aan de kant gelegd is van je been om die prothese er in de krijgen?
Vooral de tijd nemen om bij te komen.
Geduld, het is een schone zaak. Veel succes met bankhangen.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 15 okt 2022 13:06

Maar geduld is eindig, bij mij toch ik geef het op (oefeningen/hoop op beterschap) :dislike:

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 15 okt 2022 14:23

ottorongo schreef: 15 okt 2022 13:06 Maar geduld is eindig, bij mij toch ik geef het op (oefeningen/hoop op beterschap) :dislike:
Maar bij Fred is het geduldig zijn nog maar net begonnen.
Bij jou is het niet geworden wat je gehoopt had? Dat zou heel erg zuur zijn.

Plaats reactie