Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietsen met "verse" knie (na operatie)

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 15 feb 2023 09:46

Tja otterongo: Jouw verhaal is stuk minder florissant dan het verhaal van mij. Daaruit mag ieder afleiden dat dergelijke ingreep voor een ieder verschillend uitpakt.
Herstel zeg ik wel eens 4 factoren: Chirurg (die moet zijn kunstje doen), Fysio (die moet je begeleiden bij herstel), Patiënt (die moet zijn best doen) en als laatste de factor geluk. Ik denk dat voor mij alle 4 uitkomt, maar nogmaals : Ik ben er ook nog niet.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 10 apr 2023 17:27

Morgen alweer 6 maanden terug dat Fredje een "verse" knie kreeg, dus nog een update. Niet bang zijn, volgende update zal na bezoek chirurg zijn als het oktober is.
Ten opzichte van 2 maanden terug redelijk progressie kunnen boeken al ben ik er nog niet.
Het meeste "last" is vooral de koude start als ik tijdje gezeten heb etc. De eerste meters blijven dan lastig, maar het aantal meters steeds minder. Dus positief.
Qua fietsen mag ik zeker niet klagen met inmiddels aantal ritten van iets meer dan 4 uur en tot iets boven de 100 km. Maar dat deed ik 6 weken terug ook al en verder/langer lijkt er niet van te komen. Natuurlijk was het "mooie" voorjaar daar debet aan en op 1 of andere manier lijkt het knopje ook wat om te zijn.
Denk dat langer/verder misschien zou kunnen zonder al te grote problemen, maar ik kan de "drive" niet meer vinden zoals destijds na mijn bovenbeenbreuk in 2013. Toen was het "comeback en podium halen".
Nu meer "Ik zie wel hoever ik kom" en ritje van 3 uurtjes is ook leuk en meer tijd voor wat anders. Weet ook dat terug op niveau komen van voor operatie niet meer gaat lukken en dan maar was langzamer in de rondte.
Iets met verstand komt met de jaren? Maar kan ook maar zo zijn dat er ineens weer een rit van 6 uur of 150 km op de teller staat.
Wat nog wel goed te merken is, blijft het verschil kracht. Niet gedacht dat je zoveel aan kracht zou inleveren, maar daar wordt samen met Lijf&Visie in Soest hard aan gewerkt. Nog steeds 2 maal per week vol aan bak en ook veel langer dan de standaard 30 minuten. Kan/mag mezelf daar in de zaal goed uitleven. Daarbij weet mijn fysio ook de leukste/meest gemene oefeningen voor Fredje te verzinnen en soms vraag ik wel eens: Heb je echt zo'n hekel aan me :mrgreen:

Los van het fietsen natuurlijk het lopen, dat gaat steeds beter. In ieder heel wat beter dan voor de operatie, want toen was 400 meter al pijnlijk, nu al tot zo'n 2 km gelopen zonder problemen.
Afgelopen periode ook weer op de motor gekropen en dat echt 100% pijnloos, maar komt ook mede door de andere motor. Maar wel lekker gevoel om pijnloos de km's te kunnen maken.
Komende tijd nog door met fysio, de boel versterken en op naar bijvoorbeeld de (staande) concerten in juli en natuurlijk eind september de USA-campertrip met minder achter het stuur, maar meer lopen in aantal natuurparken.

Overall durf ik te zeggen dat ingreep een goede keuze is geweest en ook goed uitgepakt heeft. Zijn eigenlijk 3 factoren die het succes bepalen:
A: De chirurg, heeft hij goed "gesleuteld"?
B: De fysio, weet hij/zij je goed op weg te helpen?
C: De patient zelf, die moet ook eea doen en laten (het doen geen probleem, het laten was soms een dingetje).

Maar misschien kan ik er de factor D aan toevoegen en dat is geluk. Volgens mij ook in orde. :winkthumb:

Afbeelding
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 20 nov 2023 18:42

Heel eerlijk gezegd had ik niet al te veel twijfel over de knie. Vorige maand vooral in de USA mogen ervaren hoe lekker het is om pijnloos 10 tot 15 km te kunnen lopen en was geen vlak asfalt.
Maar toch vandaag min of meer het "slotakkoord" van afgelopen periode.
Vandaag was namelijk de afspraak bij de orthopeed die in oktober 2022 een "verse" knie wist in te bouwen.
Hoe het verging tussen half oktober en ongeveer nu: blader maar lekker terug :mrgreen:
Vandaag de eindcontrole en "even voelen" etc , foto's en ook zijn mening was: Dik in orde.
Dus kan dit hoofdstuk definitief en vooral positief afgesloten worden. Besef dat het niet voor iedereen op gaat, maar ik heb absoluut geen spijt dat ik de ingreep op relatief lage leeftijd (toen 62 jaar) heb laten doen.
Voorlopig kan Fredje wel weer even met het stuk ijzer vooruit.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Plaats reactie