Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Tacx Flyx 2 loopt aan bij hoge weerstand

theomocking
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jul 2020 10:17

theomocking 24 jan 2022 11:31

Ik heb een Tacx Flux 2 van nu bijna 2 jaar oud. Tot nu toe geen last en ik ben er erg tevreden over.

Nu begint echter de Tacx wat geluiden te maken alsof ie ergens aanloopt. Dit komt vooral voor wanneer ik begin en bijvoorbeeld ga versnellen of bergop rij. Kortom, bij veel weerstand. Bij vlakke ritten op de Tacx app (of andere apps) is het uiteraard minder. Ik heb al ergens gelezen dat dit kan doordat de cassette niet goed (meer) is bevestigd maar dat heb ik nog niet gecheckt. Een andere fiets erop zetten geeft hetzelfde probleem. Het ritme van dat geluid is de cadans. Met een laag verzet en bergop gaat het dus sneller en hoor ik het wel. Het verdwijnt dus als ik in hetzelfde verzet op een vlakker stuk kom (en de weerstand dus vermindert) Ik heb ook de overtuiging dat het uit het apparaat komt.

Kent iemand dit probleem en wat er aan te doen? (behalve eventueel naar de leverancier brengen uiteraard)

1094
Forum-lid
Berichten: 1596
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 24 jan 2022 12:42

Heb iets soortgelijks gehad, heb contact opgenomen met tacx en een nieuwe gekregen

Gebruikersavatar
racedoc
Forum-lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 10 nov 2008 18:04

Gebruikersavatar racedoc 31 jan 2023 06:01

Klinkt als dezelfde klachten die ik heb gehad. Bij hogere vermogens klinkt het alsof er een eend begint te kwaken ;)

Mijn eerste Flux 2 vertoonde deze klachten na een jaar, heb de trainer rechtstreeks naar Tacx kunnen sturen (aangeschaft bij een Duitse webshop) en 2 weken later kreeg ik een refurbished model retour.
Het refurbished model begint echter ook na ongeveer een jaar weer hetzelfde geluid te maken. Ik heb Tacx hierover gisteren een mail verstuurd en verwacht vandaag antwoord. Vorige keer ook snel antwoord en prima door ze afgehandeld. Ik zit nu rond einde garantie en hoop wederom op een passende oplossing.

Volgens Tacx overigens moet bij dit geluid de weerstandseenheid (motor) vervangen worden. Lijkt mij een lager van het vliegwiel wat droog is gelopen of gewoon kapot is gegaan.

Plaats reactie