Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

SPD-schoenplaatje losmaken van pedaal

MartinDDV
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 feb 2019 21:13

MartinDDV 24 jan 2022 08:49

Gisteren is na een val met de MTB een van mijn SPD-schoenplaatjes losgeraakt van mijn schoen. Als gevolg hiervan zit nu het plaatje nog wel ingeklikt, zonder dat er een schoen aan vast zit. Hoe krijg ik het plaatje nu alsnog uitgeklikt?

Ik heb al geprobeerd om met twee schroevendraaiers het plaatje alsnog de juiste draai te laten maken, maar dat leverde niets op. Ook met een tang had ik nog geen succes. Heeft iemand nog tips? Ik ben vast niet de eerste die dit overkomt, maar als ik erop zoek vind ik vooral tips hoe je moet uitklikken mét schoenen...

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 24 jan 2022 09:06

Eerst de veerspanning naar minimaal draaien. Tang op het plaatje. Dan schroevendraaier achter de veer aan de achterkant.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

MartinDDV
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 feb 2019 21:13

MartinDDV 25 jan 2022 08:48

Bedankt voor de tip. Heb het uiteindelijk voor elkaar gekregen met een inbussleutel zoals in de video op https://www.indoorcyclingassociation.co ... uck-cleat/.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 25 jan 2022 09:09

Ja maar zo bedoelde ik het gebruik van de schroevendraaier ook. Kan dus ook met de imbussleutel. Je moet inderdaad niet tussen de cleat en de veer gaan wrikken. Maar gewoon de veer naar achter trekken. De video is echter duidelijker natuurlijk.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie