Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

BB386evo bracket met GXP

missie
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 okt 2005 16:17

missie 22 jan 2022 21:36

Ik kocht onlangs een nieuwe race frame met BB386evo bracket.

Mijn crank is een Sram Force 22 GXP.

Welk bottom bracket met ik kopen om de 2 te doen passen ?

Ik vond dit, maar dat lijkt me nogal prijzig (ceramische BB op een reservefiets vind ik wat overkill): https://www.c-bear.com/nl/products/bott ... 6-sram-gxp

Wat is een andere mogelijkheid ? Een standaard BB386evo bracket en adapters voor GXP ? Maar vragen adapters niet om miserie ?

Thanks !

Gr,
Tom

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 jan 2022 21:46

C Bear, elke cent waard, gaat namelijk 3x langer mee dus is in the long run niet duurder…

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 22 jan 2022 22:29

Goedkopere optie is Token. Daar is ook een thread together versie van, maar die is niet leverbaar. Als je frame goed is niet nodig.
https://www.bike24.de/p1386830.html

Anders is de C-bear optie bij bike24 99euro. Mijn ervaring met C-bear is tot nu toe goed, maar ik heb m eigenlijk ook nog niet lang genoeg.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

missie
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 okt 2005 16:17

missie 22 jan 2022 22:38

thestudent schreef: 22 jan 2022 22:29 Goedkopere optie is Token. Daar is ook een thread together versie van, maar die is niet leverbaar. Als je frame goed is niet nodig.
https://www.bike24.de/p1386830.html
Bedankt ! Wat bedoel je met “als je frame goed is” ? Het betreft een nieuw Vitus Evo Vitesse frameset (ongebruikt, ongemonteerd).

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 23 jan 2022 06:23

Als je BB niet 100% goed is, gaat het ding lagers vreten en dan kan zo'n Token helpen.

Ik heb dat met mijn (Chinese) gravelfiets. Die is niet 100% goed en verzamelt water en modder in het BB, resultaat: vreet lagers. Met het gewone BB erin gingen die elke 500-1000km kapot. Ik heb er nu zo'n Token inzitten en daar houden de lagers het 2000-3000km mee uit, die zijn dan gewoon uit te tikken en te vervangen wat het allemaal een stuk eenvoudiger en goedkoper maakt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 23 jan 2022 08:26

Poeh dat is nog steeds heel snel TL@. Maargoed je ramt dat ding ook alleen door de bagger.

De tread together versie probeert de cups in de juiste lijn links rechts te forceren, wat helpt bij frames die de cups niet 100% recht tegenover elkaar hebben. Het helpt ook alles vast te houden als de gaten te groot zijn. Maar bij andere problemen, zoals gaten die te krap zijn of niet geheel rond helpt het niet. Wanneer je frame gewoon volgens spec is, dan functioneert de gewone press fit net zo goed als de thread together.

Dit is de andere.
https://www.bike24.de/p1386812.html

Je vind overigens heel veel reviews van... Ooh dit BB is slecht etc. Maar veel is afhankelijk van de frames. Lagers gaan tegenwoordig sneller stuk doordat zeker een kwart van de frames totaal niet in spec is. Niet eens doordat er zoveel vuil in komt. Overigens los je dat met BSA ook niet op. Want ook daar moeten de gaten nog recht tegenover elkaar komen en het liefst goed gevlakt worden. In de praktijk gebeurt dat vlakken ook niet veel meer.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

missie
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 okt 2005 16:17

missie 23 jan 2022 09:09

Hartelijk dank jongens, heel verhelderend allemaal. In principe, als het frame volgens spec is (laat ons daar van uitgaan) moet deze het heel goed doen: https://www.bike24.de/p1386830.html

Werkt dat beter dan met adapters ?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 23 jan 2022 09:12

Met een adapter gebruikt je eender welk bb386 bracket voor 30mm lagers. Maar in de lagers zet je dan weer een aluminium of delrin reduceerhuls naar de gxp maten. Heeft geen voordelen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 jan 2022 09:48

thestudent schreef: 23 jan 2022 08:26 Poeh dat is nog steeds heel snel TL@. Maargoed je ramt dat ding ook alleen door de bagger.

De tread together versie probeert de cups in de juiste lijn links rechts te forceren, wat helpt bij frames die de cups niet 100% recht tegenover elkaar hebben. Het helpt ook alles vast te houden als de gaten te groot zijn. Maar bij andere problemen, zoals gaten die te krap zijn of niet geheel rond helpt het niet. Wanneer je frame gewoon volgens spec is, dan functioneert de gewone press fit net zo goed als de thread together.

Dit is de andere.
https://www.bike24.de/p1386812.html

Je vind overigens heel veel reviews van... Ooh dit BB is slecht etc. Maar veel is afhankelijk van de frames. Lagers gaan tegenwoordig sneller stuk doordat zeker een kwart van de frames totaal niet in spec is. Niet eens doordat er zoveel vuil in komt. Overigens los je dat met BSA ook niet op. Want ook daar moeten de gaten nog recht tegenover elkaar komen en het liefst goed gevlakt worden. In de praktijk gebeurt dat vlakken ook niet veel meer.
Ik gebruik deze van Token. Hou er wel rekening mee dat je er nog een aparte tool voor nodig hebt, die alleen geschikt is voor Token. totaal was ik volgens mij even veel kwijt dan de C-bear.

missie
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 okt 2005 16:17

missie 23 jan 2022 11:32

NuitKor schreef: 23 jan 2022 09:48 Ik gebruik deze van Token. Hou er wel rekening mee dat je er nog een aparte tool voor nodig hebt, die alleen geschikt is voor Token. totaal was ik volgens mij even veel kwijt dan de C-bear.
Aha, een tool om er te kunnen inpassen dus (waarom is die Token anders dan anders als ik vragen mag) ?

Dan ga ik toch bij die c-bear belanden dus :-)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 jan 2022 11:55

missie schreef: 23 jan 2022 11:32
NuitKor schreef: 23 jan 2022 09:48 Ik gebruik deze van Token. Hou er wel rekening mee dat je er nog een aparte tool voor nodig hebt, die alleen geschikt is voor Token. totaal was ik volgens mij even veel kwijt dan de C-bear.
Aha, een tool om er te kunnen inpassen dus (waarom is die Token anders dan anders als ik vragen mag) ?

Dan ga ik toch bij die c-bear belanden dus :-)
Ja logisch. Ik kwam er pas achter toen ik dat ding al in huis had en met een lik montage vet probeerde in te draaien met een tool die ik nog had liggen, toen ik erachter kwam dat dat niet ging lukken. Retour kon dus niet meer.

Plaats reactie