Alles over vakanties op én met de fiets

Uitdagende toertocht

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 jan 2022 13:21

Met de indoortrainer.
- Race tegen jezelf.
- Geen invloed van de wind, als je de deuren en ramen dicht laat, op je "prestaties".
- Je rijdt zolang als je zelf wil
- Er zijn, behalve mogelijk jezelf, geen mensen die vals spelen

En anders ga je toch gewoon koersen, je hoeft het echt niet moeilijker te maken dan het is.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 jan 2022 13:45

JazzHands schreef: 19 jan 2022 11:25
marsman schreef: 19 jan 2022 07:59 Wat Pino al schreef, kijk even naar de Strava app. Ik denk dat dit is wat je zoekt.

Kort en bondig kun je hiermee ritten vastleggen en deze als zogenaamd segment vastleggen. Als je dezelfde route weer rijdt, kun je de tijden vergelijken. Er zijn al talloze segmenten beschikbaar waarop je jezelf kunt uitdagen en tegen anderen kunt strijden.

Ik heb hier in de polder een paar tijdritten uitgezet die ik elke zoveel weken weer eens ga rijden. Die segmenten heb ik al jaren en dat geeft een goed beeld hoe de conditie is. Als je de segmenten een beetje handig uitstippelt met weinig stoplichten ed, dan zijn de tijden behoorlijk goed vergelijkbaar.

Als je een goede gps computer koopt, zoals de Garmins, zie je tijdens het fietsen hoeveel sneller of langzamer je gaat tov jouw snelste tijd of die van anderen.

Als je een abbonement neemt, kun je ook selecteren op gewicht en leeftijd enzo. Echt heel leuk en als je competitief ingesteld bent en gewoon erg tof om te doen.

[…]
Ergo; Strava is wat je zoekt. Enjoy!

PS je kunt Strava ook gebruiken voor het hardlopen. Zelfde principe.
Ik rijd al vele jaren met Strava. Het probleem met Strava segmenten is dat de tijden die erop gereden worden niet te vergelijken zijn, m.u.v. misschien bergklimmetjes. Wind is bijvoorbeeld een zeer bepalende factor. (Ik ken zelfs lui die erop uit gaan met harde wind om segmenten te zoeken waarop ze met wind mee een KOM kunnen kapen). Daarnaast is er natuurlijk ook een groot verschil of je zo’n segment alleen doet, aan kop met de stuwende werking van de groep erachter, of kop-over-kop met een of meerdere fietsmaten.

Ik hoop dat ze ooit klassementen gaan opzetten met daadwerkelijk gemeten vermogen. Hoewel daarin natuurlijk ook weer gesjoemeld gaat worden (dat hoort kennelijk ook bij sport). Lijkt me dat je dan inderdaad richting een leuke competitie gaat. Precies zoals je het beschrijft. Alhoewel dit wel een andere soort competitie is dan die ik voor ogen heb. Ik ben meer gericht op langere afstanden. (Maar misschien dat je ook langere parcoursen op termijn kunt vastleggen in gps apps. Interessante markt voor de toekomst)

Voor hardlopen is Strava volgens mij weer wel redelijk betrouwbaar. Hoewel ook bij hardlopen wind een grote rol kan spelen.
Maar TS zoekt iets waar hij concrete doelen kan zetten, om persoonlijke records op te verbeteren.
Dus wat Marsman voorstelt qua Strava gebruik, sluit perfect aan!
Het argument van weersinvloeden en hoe andere gebruikers en op welk plekje je dan op de ranglijst staat - is irrelevant voor zijn persoonlijke record.

Maak een eigen segment, liefst in een rondje. En rijdt dat ding elke 2 weken of elke maand, om het hardst. Doe dat enkele jaren en je hebt vergelijkingsmateriaal. Tuurlijk, temperatuur is een belangrijke factor voor luchtweerstand. En wind speelt altijd mee, in richting en kracht. Maar als je hetzelfde ding vaak genoeg doet, krijg je vanzelf een aardige database met prestaties waarop je jezelf kunt testen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 19 jan 2022 14:14

Is wel echt een groot verschil hardlopen en fietsen, de manier waarop er aan wedstrijden wordt deelgenomen.
Bij lopen noemen ze vrijwel ieder evenement met een paar deelnemers een wedstrijd. Veelal gaat het deelnemers ook niet om de plaats waar ze eindigen in het veld, maar veel meer om hun eindtijd, of tijd per kilometer die ze lopen. Vrijwel altijd lopen ook alle categorien tegelijk en wordt er een klassement opgemaakt per leeftijdcategorie na afloop van de wedstrijd.
Bij fietsen, wielrennen, zijn de wedstrijden veelal per categorie en gaat het enkel en alleen om de plaats waar je finisht en dan tellen eigenlijk alleen nog de eerste 3 of 20 als het om premies gaat.
Cyclosportieven fietswedstrijden hebben dan iets van beide en worden door een deel van de deelnemer ook nog eens echt als toertocht gereden.
Het deelnemen aan echt toertochten met een wedstrijd idee is in ieder geval geen goed idee en zorgt voor veel overlast ergernis en gevaarlijke situaties.
Ach, ik zeg ook maar wat

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 19 jan 2022 21:39

ophetkantje schreef: 19 jan 2022 14:14 Is wel echt een groot verschil hardlopen en fietsen, de manier waarop er aan wedstrijden wordt deelgenomen.
Bij lopen noemen ze vrijwel ieder evenement met een paar deelnemers een wedstrijd. Veelal gaat het deelnemers ook niet om de plaats waar ze eindigen in het veld, maar veel meer om hun eindtijd, of tijd per kilometer die ze lopen. Vrijwel altijd lopen ook alle categorien tegelijk en wordt er een klassement opgemaakt per leeftijdcategorie na afloop van de wedstrijd.
Bij fietsen, wielrennen, zijn de wedstrijden veelal per categorie en gaat het enkel en alleen om de plaats waar je finisht en dan tellen eigenlijk alleen nog de eerste 3 of 20 als het om premies gaat.
Cyclosportieven fietswedstrijden hebben dan iets van beide en worden door een deel van de deelnemer ook nog eens echt als toertocht gereden.
Het deelnemen aan echt toertochten met een wedstrijd idee is in ieder geval geen goed idee en zorgt voor veel overlast ergernis en gevaarlijke situaties.
De charme van die loopjes is dat je er gestructureerd naar toe moet trainen en op het moment van zo’n loopje je helemaal moet geven (om bijvoorbeeld je eigen persoonlijke record op een afstand te verbeteren). Dat hele proces: de maandenlange training, het ernaar toe leven, de support die meeleeft en het moment van zo’n loop (marathon, halve marathon, 10k etc.) waarbij je je he-le-maal naar de klote werkt maakt het zo vreselijk leuk.
Ik zoek eigenlijk naar iets soortgelijks voor het wielrennen. Een uitdaging waarbij eigenlijk de reis ernaar toe, het trainen, het voorbereiden etc etc net zo belangrijk zijn. Volgens mij bieden precies cyclosportieven dit.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 20 jan 2022 07:41

Dan praat je in mijn ogen echt over of cyclo's of wedstrijden gaan rijden.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 20 jan 2022 07:56

Dat is toch prima. Ik heb een aantal jaar wedstrijden gereden. En dat heeft ook zijn charmes.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 20 jan 2022 08:50

Of je werkt toe naar iets echt megazwaar, Parijs-Brest of een everesting of zo. Dan ben je nadien ook echt choco.
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 jan 2022 09:11

JazzHands schreef: 19 jan 2022 11:25
marsman schreef: 19 jan 2022 07:59 Wat Pino al schreef, kijk even naar de Strava app. Ik denk dat dit is wat je zoekt.

knip

[…]
Ergo; Strava is wat je zoekt. Enjoy!

PS je kunt Strava ook gebruiken voor het hardlopen. Zelfde principe.
Ik hoop dat ze ooit klassementen gaan opzetten met daadwerkelijk gemeten vermogen. Hoewel daarin natuurlijk ook weer gesjoemeld gaat worden (dat hoort kennelijk ook bij sport). Lijkt me dat je dan inderdaad richting een leuke competitie gaat.
Dat hoop ik niet. Vermogen zegt niets over snelheid. Ik ben 67kg en zit redelijk aerodynamisch. Ik heb veel minder vermogen nodig dan iemand die hoger zit en zwaarder is. Dan nog heb je dat iemand die licht en smal is een veel lager vermogen kan produceren dan grotere mensen, terwijl die lichtere en smallere persoon (meer aero) wellicht sneller gaat, ook op het vlakke.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 20 jan 2022 09:24

Tochten als een luik-bastenaken-luik of cyclos in het noorden van frankrijk hebben toch wel een uitdaging. Er zit een beetje gezonde competitie gevoel bij.

Of een kleinere diekirch valkenswaard, er zijn er die m als toertocht rijden, er zijn er ook die het tempo omhoog schroeven.

Edit: hoe ziet het lijstje er op dit moment uit?dan heeft dit draadje nog nut voor andere lezers.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 20 jan 2022 12:43

Diekirch Valkenswaard en Luik-Bastenaken-Luik zijn beslist geen cyclos en van Diekirch Valkenswaard weet ik dat ze in het verleden heel veel last hebben gehad van de mensen die hem wel zo rijden, is een van de redenen, waarom het parkoers nu over Dld loopt in plaats van dwars door Belgie. De Belgische politie treed zeer hard op tegen deelnemers aan een toertocht die verkeersregels (bv stoplichten) negeren. Doe dit organisatoren nou juist niet aan. Toertochten zijn precies zoals ze heten, toertochten en dat de snelheid wat hoger ligt dan bij een ander dat is geen probleem, maar maak er geen wedstrijd van.
Als je wedstrijden wilt rijden doe dat dan in cyclo's of andere wedstrijden die ook zo genoemd worden. Doe ik, al jaren en geeft een super gevoel en aan de andere kant om de rust om een toertocht inderdaad als toertocht te rijden.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 jan 2022 12:48

Als je een klassement wil, als je je wil meten met anderen, ga dan koersen en laat de toertochten voor wie wil "toeren".
Wat is dat toch met die pseudo renners die zich willen meten met anderen maar dan toch niet echt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 20 jan 2022 13:20

Lcsmet schreef: 20 jan 2022 12:48 Als je een klassement wil, als je je wil meten met anderen, ga dan koersen en laat de toertochten voor wie wil "toeren".
Wat is dat toch met die pseudo renners die zich willen meten met anderen maar dan toch niet echt.
Dat is de categorie "indekken". Iemands k.o.m. proberen af te pakken met een bak wind in de rug en als het lukt, enorm pochen. En als het niet lukt, een excuus zoeken. Zo van, ja maar het is toertocht. Of, ik kwam een stoplicht tegen. Of,.... een stel bejaarden zat in de weg en toen moest ik wel even remmen.
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie