Alles over vakanties op én met de fiets

Uitdagende toertocht

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 28 jan 2022 20:51

Ik heb het idee dat de TS op zoek is naar iets dat er niet is. Elke marathon is 42 km en 195 m. Waar je ook komt.
Dus je kunt je meerdere malen per jaar meten met jezelf. In fietsen en cyclo’s heeft elke rit zijn eigen afstand en hoogtemeters. Je kunt je alleen maar meten met je eerdere prestaties in hetzelfde evenement. En dan nog kan het zijn dat de route is aangepast. Een tocht als de Velomediane heeft bijna altijd hetzelfde parcours maar er zitten ook altijd kleine verschillen in. Ook de Marmotte heeft door de jaren heen vaak kleine verschillen gehad in de route.

Bovendien komen er bij fietsen heel ander dingen kijken. Materiaal, kledingkeuze, voeding, een goed verzet. Maar ook parcourskennis, techniek van het afdalen, een slimme tactiek maken een snelle tijd. En natuurlijk pech als een lekke band of valpartij. Of welk parcours ligt je? Er zijn zoveel factoren die een prestatie maken.

Die tijden zoals hardlopers zich vergelijken heb je nauwelijks in het fietsen.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 29 jan 2022 12:45

Herman_N schreef: 28 jan 2022 20:51 Ik heb het idee dat de TS op zoek is naar iets dat er niet is. Elke marathon is 42 km en 195 m. Waar je ook komt.
Dus je kunt je meerdere malen per jaar meten met jezelf. In fietsen en cyclo’s heeft elke rit zijn eigen afstand en hoogtemeters. Je kunt je alleen maar meten met je eerdere prestaties in hetzelfde evenement. En dan nog kan het zijn dat de route is aangepast. Een tocht als de Velomediane heeft bijna altijd hetzelfde parcours maar er zitten ook altijd kleine verschillen in. Ook de Marmotte heeft door de jaren heen vaak kleine verschillen gehad in de route.

Bovendien komen er bij fietsen heel ander dingen kijken. Materiaal, kledingkeuze, voeding, een goed verzet. Maar ook parcourskennis, techniek van het afdalen, een slimme tactiek maken een snelle tijd. En natuurlijk pech als een lekke band of valpartij. Of welk parcours ligt je? Er zijn zoveel factoren die een prestatie maken.

Die tijden zoals hardlopers zich vergelijken heb je nauwelijks in het fietsen.
Daar ben ik me zeker van bewust (zie openingspost). De vraag was dan ook of er als een soort tegenhanger ook prestatietochten bij het fietsen zijn waar je je op kunt richten. Waar je voor kunt trainen en waar je flink je tanden in kunt zetten. Het doel daarbij hoeft niet een objectieve vergelijkbare prestatie te zijn. Het doel is meer dat je na de rit het gevoel hebt al het mogelijke gedaan te hebben om het resultaat neer te zetten dat je hebt neergezet. In die zin is er misschien dan weer wel een mogelijke vergelijking met de runs die worden georganiseerd voor hardlopers.

Heb inmiddels geleerd dat de toertochten die overal worden georganiseerd in Nederland daarvoor niet geschikt zijn. Cyclo’s en tijdritten zijn daarvoor echter weer wel geschikt. Jammer is dat de eerste categorie op plekken ver buiten Nederland worden georganiseerd. (Schleck experience in Luxemburg is een uitzondering)

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 29 jan 2022 13:08

Hoe kom je erbij dat cyclo's altijd ver buiten Nederland georganiseerd worden? Havana postte al eerder dit bericht met cyclo's dichtbij huis: https://www.cycloworld.cc/nieuwsartikel ... -huis/1315

Dit zijn stuk voor stuk allemaal topevents. Sparkassen Münsterland, Velomediane, Rad an Ring. Allemaal superritten met goede organisatie, daar wordt gewoon serieus hard gefietst.
Mocht je je afvragen of er echt hard gereden wordt? Bekijk deze video maar eens van de Sparkassen Münsterland Giro: https://www.youtube.com/watch?v=5EtEg_tWx2o

Bovendien, en dat is wellicht voor meer mensen nieuws: er wordt dit jaar eindelijk weer eens een cyclo in Nederland georganiseerd: https://www.cycloworld.cc/nieuwsartikel ... cyclo/1918

Succes met uitzoeken.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 29 jan 2022 13:23

Kijk ook eens naar de Charly Gaul in Luxemburg. Veel leuker en veiliger dan de Schleck imho.
Afbeelding

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 29 jan 2022 14:32

Beiden bedankt! Wel erg geïnteresseerd nu in de cyclo in R’dam.

ErnstH
Forum-lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 11 mei 2016 22:55

ErnstH 29 jan 2022 20:10

Op Circuit Zandvoort wordt ook hard gefietst: https://cyclingzandvoort.nl/

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 02 feb 2022 09:50

Ik begrijp je zoektocht goed JazzHands. Sinds een jaar of 3 is wielrennen mijn sport geworden in plaats van voetbal en hoe zeer ik geniet van de ontspanning vind ik het competitiedeel toch ook elk mooi. Zeker aangezien ik zo gewend was om elke week naar een belangrijke wedstrijd toe te leven.

Voor mezelf heb ik meerdere manieren gevonden om hiermee om te gaan.

Allereerst rijd ik dit jaar de Marmotte. Dat is voor mij echt zeer vergelijkbaar met een marathon omdat je goed kan inschatten wat je tijd waard is (ten opzichte van het veld maar ook door de indeling goud, zilver en brons) en de voorbereiding die het vergt. Tot nu toe haal ik daar met planning, tijdsdoel en naar toeleven heel veel uit. Dus hoewel het een afstand reizen is en wat geplan zou ik het zeker aanbevelen. Om daar naar toe te leven heb ik ook wat toertochten gepland (Ronde van Vlaanderen en Elfstedentocht) alleen de afstand daarvan geeft me al een gevoel van "ik moet er klaar voor zijn".

Daarnaast heb ik een paar challenges die ik zelf ook leuk vind. Ik heb wat korte segmentjes in de buurt zoals het Kopje en wat bruggen waar ik graag elk jaar mijn tijd verbeter. Maar uitdagender en leuker vind ik de wat grote segmenten (van een half uur tot een uur) die je ook zelf kan aanmaken. Daar probeer ik ook naartoe te plannen om daar vol te gaan en te kijken of ik mezelf verbeter. Wat me daarbij zelf heel veel helpt is een powermeter, waardoor je een goed beeld hebt van je progressie ook als het een keer tegenzit met wind ofzo (hoewel ik natuurlijk probeer daar rekening mee te houden). Daarnaast ga ik elk jaar naar limburg en de ardennen op een dagtripje en probeer dan altijd op een paar heuvels (Eyserbosweg, Redoute) mijn record te verbeteren. Ook rijd ik elk jaar een rondje Markermeer 150km en wil daar dit jaar voor de eerste keer een hoog gemiddelde rijden. Tot slot ga ik elk jaar met vrienden op fietsvakantie waar natuurlijk je toch een beetje strijd tegen elkaar en zeker als je bergen voor een tweede keer doet tegen je eigen tijd.

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 02 feb 2022 17:08

marksi schreef: 02 feb 2022 09:50 Om daar naar toe te leven heb ik ook wat toertochten gepland (Ronde van Vlaanderen en Elfstedentocht) alleen de afstand daarvan geeft me al een gevoel van "ik moet er klaar voor zijn".
Elfstedentocht is een lange zit maar het is zo niet vergelijkbaar met de Marmotte :mrgreen:

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 02 feb 2022 20:04

Nee begrijp ik, maar is vooral uren op de fietsgewenning en de basis vergroten.

NielsH1
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 dec 2013 13:21

NielsH1 03 feb 2022 12:59

marksi schreef: 02 feb 2022 09:50 Ik begrijp je zoektocht goed JazzHands. Sinds een jaar of 3 is wielrennen mijn sport geworden in plaats van voetbal en hoe zeer ik geniet van de ontspanning vind ik het competitiedeel toch ook elk mooi. Zeker aangezien ik zo gewend was om elke week naar een belangrijke wedstrijd toe te leven.
Net als bij voetballen kan je ook als wielrenner lid worden bij een club en deelnemen aan wedstrijden. Dat kunnen clubwedstrijden zijn, interclubwedstrijden, trainingskoersen, tot wedstrijden van de bond aan toe. In alle verschillende disciplines die je kan bedenken. Beperk je blik dus niet alleen tot cyclo's en toertochten.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 03 feb 2022 13:04

marksi schreef: 02 feb 2022 09:50 Ik begrijp je zoektocht goed JazzHands. Sinds een jaar of 3 is wielrennen mijn sport geworden in plaats van voetbal en hoe zeer ik geniet van de ontspanning vind ik het competitiedeel toch ook elk mooi. Zeker aangezien ik zo gewend was om elke week naar een belangrijke wedstrijd toe te leven.

Voor mezelf heb ik meerdere manieren gevonden om hiermee om te gaan.

Allereerst rijd ik dit jaar de Marmotte. Dat is voor mij echt zeer vergelijkbaar met een marathon omdat je goed kan inschatten wat je tijd waard is (ten opzichte van het veld maar ook door de indeling goud, zilver en brons) en de voorbereiding die het vergt. Tot nu toe haal ik daar met planning, tijdsdoel en naar toeleven heel veel uit. Dus hoewel het een afstand reizen is en wat geplan zou ik het zeker aanbevelen. Om daar naar toe te leven heb ik ook wat toertochten gepland (Ronde van Vlaanderen en Elfstedentocht) alleen de afstand daarvan geeft me al een gevoel van "ik moet er klaar voor zijn".

Daarnaast heb ik een paar challenges die ik zelf ook leuk vind. Ik heb wat korte segmentjes in de buurt zoals het Kopje en wat bruggen waar ik graag elk jaar mijn tijd verbeter. Maar uitdagender en leuker vind ik de wat grote segmenten (van een half uur tot een uur) die je ook zelf kan aanmaken. Daar probeer ik ook naartoe te plannen om daar vol te gaan en te kijken of ik mezelf verbeter. Wat me daarbij zelf heel veel helpt is een powermeter, waardoor je een goed beeld hebt van je progressie ook als het een keer tegenzit met wind ofzo (hoewel ik natuurlijk probeer daar rekening mee te houden). Daarnaast ga ik elk jaar naar limburg en de ardennen op een dagtripje en probeer dan altijd op een paar heuvels (Eyserbosweg, Redoute) mijn record te verbeteren. Ook rijd ik elk jaar een rondje Markermeer 150km en wil daar dit jaar voor de eerste keer een hoog gemiddelde rijden. Tot slot ga ik elk jaar met vrienden op fietsvakantie waar natuurlijk je toch een beetje strijd tegen elkaar en zeker als je bergen voor een tweede keer doet tegen je eigen tijd.
thx voor het delen van je ervaring. Inspirerend.

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 03 feb 2022 15:23

marksi schreef: 02 feb 2022 20:04 Nee begrijp ik, maar is vooral uren op de fietsgewenning en de basis vergroten.
Is wel een goede zitvlaktraining ja :mrgreen:

Plaats reactie