Alles over vakanties op én met de fiets

Uitdagende toertocht

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 19 jan 2022 07:59

Wat Pino al schreef, kijk even naar de Strava app. Ik denk dat dit is wat je zoekt.

Kort en bondig kun je hiermee ritten vastleggen en deze als zogenaamd segment vastleggen. Als je dezelfde route weer rijdt, kun je de tijden vergelijken. Er zijn al talloze segmenten beschikbaar waarop je jezelf kunt uitdagen en tegen anderen kunt strijden.

Ik heb hier in de polder een paar tijdritten uitgezet die ik elke zoveel weken weer eens ga rijden. Die segmenten heb ik al jaren en dat geeft een goed beeld hoe de conditie is. Als je de segmenten een beetje handig uitstippelt met weinig stoplichten ed, dan zijn de tijden behoorlijk goed vergelijkbaar.

Als je een goede gps computer koopt, zoals de Garmins, zie je tijdens het fietsen hoeveel sneller of langzamer je gaat tov jouw snelste tijd of die van anderen.

Als je een abbonement neemt, kun je ook selecteren op gewicht en leeftijd enzo. Echt heel leuk en als je competitief ingesteld bent en gewoon erg tof om te doen.

Toertochten zijn niet zo’n goed middel om jezelf te testen. De meeste worden nu toch geannuleerd vanwege Corona. Verder is het elk jaar wel weer anders qua drukte. Ik heb ook heel wat prestatielopen gedaan en ik probeerde ze elke jaar dan weer sneller te lopen. Mijn ervaring is dat dit met toertochten niet zo goed gaat. Veel te veel opstoppingen, afgezet te kruispunten etc etc. Ook bij Cyclo’s is dat wel zo. Bij loopwedstrijden wordt het parcours afgezet, waardoor je hier geen last van hebt. Tijden zij dan veel beter vergelijkbaar.

Ergo; Strava is wat je zoekt. Enjoy!

PS je kunt Strava ook gebruiken voor het hardlopen. Zelfde principe.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 jan 2022 08:23

Ook bij Cyclo’s is dat wel zo
Dat hangt sterk van de cyclo af. Bijvoorbeeld in Duitsland is een cyclo altijd over een afgesloten parcours (wettelijk vastgelegd). In Italië vrijwel altijd.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 19 jan 2022 08:39

Wat vergelijkbaarheid van tijden betreft... ik ben het ermee eens dat 2 of 3 minuten verschil op het grote parcours van de 3 Ballons niet veel zal zeggen, maar als ik een kwartier sneller ben dan in een vorige editie (en het parcours is niet gewijzigd), dan heb ik echt wel harder gereden.

Dat heb je met marathons (en andere loopwedstrijden) ook he - de ene marathon is de andere niet. Parcours, weersomstandigheden... Mijn beste marathon qua tijd was zeker niet mijn sterkste marathon ooit. En ik vermoed dat mijn beste 10km-tijd gelopen is op een parcours dat niet exact 10km lang was :D

Dat gezegd zijnde... die lange Strava segmenten zijn inderdaad wel leuk om als referentie te gebruiken. Er zijn er hier in de buurt ook een paar van 30-50km lang waar hard voor wordt gevochten, al dan niet individueel.
Afbeelding

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 19 jan 2022 11:25

marsman schreef: 19 jan 2022 07:59 Wat Pino al schreef, kijk even naar de Strava app. Ik denk dat dit is wat je zoekt.

Kort en bondig kun je hiermee ritten vastleggen en deze als zogenaamd segment vastleggen. Als je dezelfde route weer rijdt, kun je de tijden vergelijken. Er zijn al talloze segmenten beschikbaar waarop je jezelf kunt uitdagen en tegen anderen kunt strijden.

Ik heb hier in de polder een paar tijdritten uitgezet die ik elke zoveel weken weer eens ga rijden. Die segmenten heb ik al jaren en dat geeft een goed beeld hoe de conditie is. Als je de segmenten een beetje handig uitstippelt met weinig stoplichten ed, dan zijn de tijden behoorlijk goed vergelijkbaar.

Als je een goede gps computer koopt, zoals de Garmins, zie je tijdens het fietsen hoeveel sneller of langzamer je gaat tov jouw snelste tijd of die van anderen.

Als je een abbonement neemt, kun je ook selecteren op gewicht en leeftijd enzo. Echt heel leuk en als je competitief ingesteld bent en gewoon erg tof om te doen.

[…]
Ergo; Strava is wat je zoekt. Enjoy!

PS je kunt Strava ook gebruiken voor het hardlopen. Zelfde principe.
Ik rijd al vele jaren met Strava. Het probleem met Strava segmenten is dat de tijden die erop gereden worden niet te vergelijken zijn, m.u.v. misschien bergklimmetjes. Wind is bijvoorbeeld een zeer bepalende factor. (Ik ken zelfs lui die erop uit gaan met harde wind om segmenten te zoeken waarop ze met wind mee een KOM kunnen kapen). Daarnaast is er natuurlijk ook een groot verschil of je zo’n segment alleen doet, aan kop met de stuwende werking van de groep erachter, of kop-over-kop met een of meerdere fietsmaten.

Ik hoop dat ze ooit klassementen gaan opzetten met daadwerkelijk gemeten vermogen. Hoewel daarin natuurlijk ook weer gesjoemeld gaat worden (dat hoort kennelijk ook bij sport). Lijkt me dat je dan inderdaad richting een leuke competitie gaat. Precies zoals je het beschrijft. Alhoewel dit wel een andere soort competitie is dan die ik voor ogen heb. Ik ben meer gericht op langere afstanden. (Maar misschien dat je ook langere parcoursen op termijn kunt vastleggen in gps apps. Interessante markt voor de toekomst)

Voor hardlopen is Strava volgens mij weer wel redelijk betrouwbaar. Hoewel ook bij hardlopen wind een grote rol kan spelen.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 19 jan 2022 11:34

raven14 schreef: 18 jan 2022 22:05 Vandaag zijn er in de Lage Landen weinig of geen gravel races. Maar er komt, net zoals bij de Gran Fondos, een competitief gravel luik met eveneens een UCI WK waaraan iedereen (mits gekwalificeerd) kan deelnemen.

Ook in Europa (en zeker in de Benelux) zullen er kwalificatiewedstrijden hiervoor worden georganiseerd. Dit is niet voor elite renners, maar echt voor iedereen, net zoals bij het Gran Fondo WK. Kalender voor 2022 volgt in de komende weken.
Ik zie dat er op CycloWorld een onderscheid gemaakt wordt tussen cyclo’s en toertochten in de categorie Gravel. Zijn cyclo’s per definitie de races waarnaar je verwijst? Stikt er trouwens van als ik de kalender zo bekijk. (Helaas allemaal in Amerika)

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 19 jan 2022 11:55

De gravel race scene in de US is al een paar jaren volop in ontwikkeling. Hier moet het nog allemaal beginnen. Nu ja, die 'echte' gravelparcours zoals je in de States volop kan vinden, dat zal in de Lage Landen toch net wat anders zijn.
Afbeelding

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 19 jan 2022 12:13

Wist niet dat dat zo populair was in Amerika. Zie er wel naar uit dat dat hier van start gaat. Heb je al zicht op een concrete cyclo die hier in de buurt van NL gereden gaat worden en die open is voor iedereen?

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 19 jan 2022 12:22

Installeer veloviewer.
Aan de hand van je Strava segmenten krijg je een score tov anderen. Competitie genoeg dan om je score omhoog te krijgen. Maar segmentje of niet: breng een ander niet in gevaar voor een kommetje.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 19 jan 2022 12:32

Ziet er indrukwekkend uit.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 19 jan 2022 12:48

Wat ik tot op heden nog mis hier, zijn de duathlons en triathlons. Dat zijn altijd wedstrijden en bijna altijd over een afgesloten parcours
Als je toch al fanatiek loopt en nu wilt fietsen, is dat zeker een uitdaging.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 19 jan 2022 13:06

JazzHands schreef: 19 jan 2022 11:25
marsman schreef: 19 jan 2022 07:59 Wat Pino al schreef, kijk even naar de Strava app. Ik denk dat dit is wat je zoekt.

Kort en bondig kun je hiermee ritten vastleggen en deze als zogenaamd segment vastleggen. Als je dezelfde route weer rijdt, kun je de tijden vergelijken. Er zijn al talloze segmenten beschikbaar waarop je jezelf kunt uitdagen en tegen anderen kunt strijden.

Ik heb hier in de polder een paar tijdritten uitgezet die ik elke zoveel weken weer eens ga rijden. Die segmenten heb ik al jaren en dat geeft een goed beeld hoe de conditie is. Als je de segmenten een beetje handig uitstippelt met weinig stoplichten ed, dan zijn de tijden behoorlijk goed vergelijkbaar.

Als je een goede gps computer koopt, zoals de Garmins, zie je tijdens het fietsen hoeveel sneller of langzamer je gaat tov jouw snelste tijd of die van anderen.

Als je een abbonement neemt, kun je ook selecteren op gewicht en leeftijd enzo. Echt heel leuk en als je competitief ingesteld bent en gewoon erg tof om te doen.

[…]
Ergo; Strava is wat je zoekt. Enjoy!

PS je kunt Strava ook gebruiken voor het hardlopen. Zelfde principe.
Ik rijd al vele jaren met Strava. Het probleem met Strava segmenten is dat de tijden die erop gereden worden niet te vergelijken zijn, m.u.v. misschien bergklimmetjes. Wind is bijvoorbeeld een zeer bepalende factor. (Ik ken zelfs lui die erop uit gaan met harde wind om segmenten te zoeken waarop ze met wind mee een KOM kunnen kapen). Daarnaast is er natuurlijk ook een groot verschil of je zo’n segment alleen doet, aan kop met de stuwende werking van de groep erachter, of kop-over-kop met een of meerdere fietsmaten.

Ik hoop dat ze ooit klassementen gaan opzetten met daadwerkelijk gemeten vermogen. Hoewel daarin natuurlijk ook weer gesjoemeld gaat worden (dat hoort kennelijk ook bij sport). Lijkt me dat je dan inderdaad richting een leuke competitie gaat. Precies zoals je het beschrijft. Alhoewel dit wel een andere soort competitie is dan die ik voor ogen heb. Ik ben meer gericht op langere afstanden. (Maar misschien dat je ook langere parcoursen op termijn kunt vastleggen in gps apps. Interessante markt voor de toekomst)

Voor hardlopen is Strava volgens mij weer wel redelijk betrouwbaar. Hoewel ook bij hardlopen wind een grote rol kan spelen.
Ik gebruik de segmenten alleen maar om mijn eigen (solo gereden) tijden te vergelijken. De meeste toptijden zijn inderdaad discutabel. Als je een rondje uitstippelt, dan speelt de wind niet zo'n rol. Volgens mij is er geen maximum lengte verbonden aan een segment.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 19 jan 2022 13:16

scottwilko schreef: 19 jan 2022 12:48 Wat ik tot op heden nog mis hier, zijn de duathlons en triathlons. Dat zijn altijd wedstrijden en bijna altijd over een afgesloten parcours
Als je toch al fanatiek loopt en nu wilt fietsen, is dat zeker een uitdaging.
Duathlon is zeker iets wat ik overweeg. Punt is dat als je gaat voor een flinke afstand op de fiets je tegelijk ook een kolere eind moet rennen :D . Kortere afstanden als 10 k. L / 40 k. F worden meteen zo’n oefening waarbij je tegen de anaërobe drempel aan moet schurken. Is niet zo mijn dingetje.

Plaats reactie