Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Waterdicht Integrated balhoofdlager welke is goed ?

turbo66
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 06 jul 2006 11:46

turbo66 17 jan 2022 13:15

Ik ben op zoek naar een kwalitatief goed waterdicht balhoofdlager. Balhoofdlager van Mantel (XLC) zit er nu vanaf april 2021 in, voelt nu al korrelig aan, geen speling, maar loopt niet mooi rond.

Heb een integrated balhoofd met alle kabels( hydraulisch en Di2) door het frame, cockpit heen. Ik zie er nu al tegenop om het balhoofd te vervangen...... :evil: De kabels om door het stuur heen te krijgen was een drama, ga ze er niet uit halen...
Zal de hydraulische remkabels bij de remcilinders los halen en door het frame heen terug trekken. lagers verwijderen, nieuwe plaatsen, kabels er doorheen en opnieuw door het frame heen trekken en dan maar hopen dat mijn kabels niet te kort zijn :o

Daarom op zoek naar een kwalitatief goed lager die goed waterdicht is en ik niet ieder jaar moet vervangen.
maat 52 x 1.5 x 8 x 45 x 45

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 17 jan 2022 13:47

Ik herken IS52, maar wat die 45 x 45 moet betekenen..? Een prima en duurzaam headset is Cane Creek 40.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1217
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 17 jan 2022 14:22

45 is de schuine hoek die het lager aan de binnen- en buitenkant heeft, het is altijd 45 of 36°.

Die kabels door vork en stuur is wel een kleine nachtmerrie als je die lagers moet vervangen.
Ik durf niet te zeggen of kabels losmaken aan de remklauwen makkelijker gaat zijn. Het blijft sowieso een vervelend klusje.

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 17 jan 2022 14:51

Twijfel of waterdichte balhoofdlagers wel bestaan. Hooguit goed met vet insmeren als barrière tegen vocht en vuil.

Ik zou eerder eens nagaan waarom je lagers zo snel de geest geven. Zet je soms de hoge druk spuit er op van dichtbij?

Na een poetsbeurt of kletsnatte rit haal ik een doekje door de spleet tussen frame en vork beneden en de stuurpen boven om water dat daar blijft “plakken” wegviel halen.

Mooi hè zo’n geïntegreerde cockpit. Ik zou er toch echt voor kiezen om het stuurlint los te halen en remleidingen aan de grepen los te halen. Als je het bij de remklauwen doet zou het zo maar kunnen dat je voor het weer plaatsen het bottembracket/trapas er uit moet halen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 jan 2022 14:56

Goed insmeren met marine grease (buitenkant).

Seal eruit halen en extra vet bij doen (binnenkant).

1x per jaar alles schoonmaken.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 17 jan 2022 17:29

Remleidingen bij de schifters losmaken is een stuk makkelijker!
Verder zoals Havana al zegt, buitenkant "sealen" met Marine grease zodat vocht van buitenaf geen kans heeft om binnen te dringen.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 17 jan 2022 18:12

havana schreef: 17 jan 2022 14:56 Goed insmeren met marine grease (buitenkant).
Heb je een advies voor dat vet? Ik heb ze de laatste vervanging in wit montagevet gezet. Dat zie ik nu bij het onderste lager bruin eruit lopen.
Nu is vervangen bij mijn fiets kwestie van 10 minuten, maar toch irritant.
Dogma F

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 17 jan 2022 19:07

Als die remleidingen door het stuur moeten, is het echt makkelijker om ze aan de remklauwkant los te maken.

Normaal gezien ziet enkel het onderste lager af, daarvoor moet enkel de voorste remleiding los.

Die van mijn BMC zit er al 2 jaar (bijna 20.000km) in en draait nog als nieuw. Die van mijn gravelfiets moet 2-jaarlijks vervangen worden (kabels buitenom dus makkelijker) maar die ziet vooral slecht weer en geregeld de hogedrukspuit.
Ik smeer er wel marinevet aan bij het groot onderhoud (jaarlijks)
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 jan 2022 19:24

Ramon73 schreef: 17 jan 2022 18:12
havana schreef: 17 jan 2022 14:56 Goed insmeren met marine grease (buitenkant).
Heb je een advies voor dat vet? Ik heb ze de laatste vervanging in wit montagevet gezet. Dat zie ik nu bij het onderste lager bruin eruit lopen.
Nu is vervangen bij mijn fiets kwestie van 10 minuten, maar toch irritant.
Pot Eurol van 10€ doe je je hele leven mee.

turbo66
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 06 jul 2006 11:46

turbo66 17 jan 2022 19:50

Dank allemaal :winkthumb:

@klimmer, Zal eens kijken bij Cane en Creek
@dwangarbeider, eens.
@0475 geen hogedruk, gewoon met slang schoonspuiten. spuit hem zelfs droog met lucht. Bracket is er zo uit. Kabels loshalen bij shifters en dan kabel door het stuur eruit trekken is een no go!!!! 3 avonden zitten kl.ten om de kabels er doorheen te krijgen..... en dan heb ik nog Di2
@Havana, hoe haal je de seal eruit ?, 1x per jaar schoon maken, zit ik iet op te wachten, Bij gewoon headset piece of cake
@ramon, Precies dat bruine water heb ik ook en geeft al aan dat het mis is..... lagers roesten :o

Conclusie, Het is een probleem van water in het balhoofd en dat er eigenlijk geen goede oplossing voor is. Goed invetten met waterafstotend vet zoals Havana/0475 aangeven is belangrijk maar dat had ik al gedaan.
Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem.....

Moet er wel bijzeggen dat deze fiets zeer intensief wordt gebruikt bij weer en wind, weken met 500 km zijn geen uitzondering.

Is dit dan de oplossing ? https://canecreek.com/product/hellbender-bearings/

turbo66
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 06 jul 2006 11:46

turbo66 17 jan 2022 19:54

TL@ schreef: 17 jan 2022 19:07 Als die remleidingen door het stuur moeten, is het echt makkelijker om ze aan de remklauwkant los te maken.

Normaal gezien ziet enkel het onderste lager af, daarvoor moet enkel de voorste remleiding los.

Die van mijn BMC zit er al 2 jaar (bijna 20.000km) in en draait nog als nieuw. Die van mijn gravelfiets moet 2-jaarlijks vervangen worden (kabels buitenom dus makkelijker) maar die ziet vooral slecht weer en geregeld de hogedrukspuit.
Ik smeer er wel marinevet aan bij het groot onderhoud (jaarlijks)
Je bent mijn hero !, nooit aan gedacht maar idd. onderste lager is alleen de voorremkabel, dat scheelt een hoop werk :winkthumb:
Bovenste lager is nog prima.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 17 jan 2022 20:14

turbo66 schreef: 17 jan 2022 19:50 Conclusie, Het is een probleem van water in het balhoofd en dat er eigenlijk geen goede oplossing voor is. Goed invetten met waterafstotend vet zoals Havana/0475 aangeven is belangrijk maar dat had ik al gedaan.
Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem.....
Nee, je bent niet de enige met dit probleem. Ik vervang eigenlijk ook ieder jaar het onderste balhoofdlager.

Plaats reactie