Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Balhoofdlagers CAAD13 vervangen

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 17 jan 2022 07:54

De balhoofdlagers van mijn CAAD13 lijken aan vervanging toe te zijn. Na wat onderzoek lijkt dit een klusje te zijn wat ik gemakkelijk zelf kan doen.

Het enige dat wellicht wat lastig kan zijn is het laten zakken van de voorvork. Ik weet niet of de rem- en derailleurkabels lang genoeg zijn.

Moet ik nog ergens rekening mee houden?
Heb ik bijvoorbeeld speciaal vet nodig om in de cups te doen, of kan dit met het standaard vet wat ik ooit heb aangeschaft om kogellagers te smeren?

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 17 jan 2022 10:27

Of het "mag" weet ik niet maar ik heb het altijd met gewoon lagervet gedaan.
Lekker overmatig, wat teveel is komt vanzelf naar buiten.
Dat scheelde, voor mij, enorm veel met kraken.
De bollenvelden hier in de polder bevatten zeer veel zand en dat vond ik regelmatig terug in mijn balhoofd. ;)

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 17 jan 2022 14:44

Ik haal altijd de voorste remhoef los van de vork (ik veronderstel dat het velgremmen zijn), dan stuurpen met stuur verwijderen van de vork en dan kun je in principe de hele voorvork uit het frame trekken.

Marine grease biedt wat langer weerstand tegen natte smurrie, maar als je lang en veel in slecht weer rijdt, is er eigenlijk geen wondermiddel.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 18 jan 2022 07:41

dwangarbeider schreef: 17 jan 2022 14:44 Ik haal altijd de voorste remhoef los van de vork (ik veronderstel dat het velgremmen zijn), dan stuurpen met stuur verwijderen van de vork en dan kun je in principe de hele voorvork uit het frame trekken.
Het zijn schijfremmen en daar zit mijn enige twijfel. Of ik de vork ver genoeg kan laten zakken.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 18 jan 2022 07:55

Maar je stuur komt er toch ook vanaf? Die kan je met een bandje aan je voorvork zetten.

Een grote maat fiets heeft een groter balhoofd, er bestaat altijd zoiets als een knippex en nieuwe kabeltjes ;)

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 18 jan 2022 07:57

asmeets schreef: 18 jan 2022 07:41
dwangarbeider schreef: 17 jan 2022 14:44 Ik haal altijd de voorste remhoef los van de vork (ik veronderstel dat het velgremmen zijn), dan stuurpen met stuur verwijderen van de vork en dan kun je in principe de hele voorvork uit het frame trekken.
Het zijn schijfremmen en daar zit mijn enige twijfel. Of ik de vork ver genoeg kan laten zakken.
Dat is geen probleem. De enige kabel(leiding) waarmee je te maken hebt is de voorrem. Die loopt buitenom naar de vork (tenzij geïntegreerde cockpit) en dus krijg je ruimte genoeg als je het stuur loshaalt.
Dogma F

Plaats reactie