Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietsen combineren met voetbal -> blessures?

Martijn10
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 apr 2020 17:04

Martijn10 16 jan 2022 14:59

Verhoog ik mijn kans op blessures door fietsen voetbal te combineren?
Ik zal even mijn situatie uitleggen.

Net voor de corona begon ben ik begonnen met (afentoe) te fietsen, gecombineerd met voetbal (2x training, 1x match).
Toen het seizoen stil gelegd werd ben ik intensiever begonnen met fietsen, ongeveer 8000 km op 1,5 jaar.
Nu is het voetbalseizoen terug begonnen en heb ik van juli tot december niet meer gefietst, nu wou ik terug beginnen om het fietsen te combineren met voetbal.
Heb nu een paar keer gefietst en ondertussen heb ik al een blessure opgelopen aan mijn hamstring tijdens een match (ik vermoed een scheurtje, ik moet nog naar de dokter gaan).
Kan dit met mekaar te maken hebben of is het puur toeval?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 16 jan 2022 15:08

Fietsen is doorgaans een sport met maar weinig spier blessures. Typische wielren blessures zijn botbreuken en schaafwonden van valpartijen. Gebroken sleutelbeen en polsbreuk staan waarschijnlijk met stip op 1. Hamstring blessures zie je eigenlijk zelden.
Live fast; die young. mijn blog

Martijn10
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 apr 2020 17:04

Martijn10 16 jan 2022 15:11

rob74 schreef: 16 jan 2022 15:08 Fietsen is doorgaans een sport met maar weinig spier blessures. Typische wielren blessures zijn botbreuken en schaafwonden van valpartijen. Gebroken sleutelbeen en polsbreuk staan waarschijnlijk met stip op 1. Hamstring blessures zie je eigenlijk zelden.
Neen met enkel te fietsen heb ik inderdaad nooit blessures gehad.
Mijn vraag was meer of de combinatie van fietsen/voetbal de kans op blessures verhoogt.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5349
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 16 jan 2022 15:21

Nou hamstringblessures zijn inderdaad zeldzame op de fiets. Maar er is een klein dingetje.

Tijdens het fietsen gebruik je veel spieren maar onder een heel repeterende korte slag. Je been strekt namelijk niet volledig. Hierdoor merk je vaak vrij weinig van stijve of 'verkorte' spieren. Maar als je met stijve spieren ineens gaat voetballen kan de kans op blessure en spierscheuring wel hoger zijn. Terwijl de spieren just sterker zijn dan voorheen.

Dus mijn advies is veel rek en strekwerk van de beenspieren.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2847
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 16 jan 2022 17:21

Wat student zegt herken ik ook bij mijzelf. Na afloop van het volleybal seizoen (medio april) tot de start in september veel fietsen. In september voelde ik direct dat er meer gerekt moest worden omdat een aantal spiergroepen strak aanvoelden itt het einde van het seizoen in april.

hayes

hayes 16 jan 2022 22:03

Hm. Ik heb geen ervaring met voetbal.
Maar ik probeer(de) regelmatig wat te lopen.

Nu niet meer. Iedere keer ik zelfs maar een paar km loop krijg ik last van de linker hamstring. Tijdens het fietsen helemaal geen last van. Maar trappen aflopen (op dus niet) is pijnlijk. En korte hevige bewegingen met linkerbeen --> pijnscheut.

Klinkt wel logisch dat het met verkorte spieren zou te maken hebben. Ik moet bekennen dat ik na het fietsen, behalve een km'tke uitrijden, niets doe. Moet je dan gaan stretchen na het fietsen?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5349
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 16 jan 2022 22:09

Rekken en masseren. Hoeft niet ingewikkeld te zijn.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 17 jan 2022 07:45

Tuurlijk verhoog je de kans op blessures, ik zou gewoon stoppen met voetbal dat verkleint het risico aanzienlijk ;-)
Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5349
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 17 jan 2022 09:01

Voetbal is ook een aparte sport. Qua blessuregevoeligheid is het beter om gewoon vol op je bek te gaan op t gras, dan om te spelen op schoenen met noppen. Bijna geen andere sport met zo veel spierscheuringen en knie en andere ligament blessures als voetbal. Het gaat altijd hetzelfde, de voet blijft netjes vast geplant op het gras staan en het lichaam draait een onnatuurlijke kant op met spierscheuringen als gevolg. En dan moet je ook nog de hele tijd wat anders doen dan lopen met je voeten, dat helpt ook niet natuurlijk.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 17 jan 2022 09:39

Ik heb ook ooit een stevige hamstringblessure opgelopen bij voetbal. Als revalidatie moest ik toen fietsen. :)

Verder wat thestudent zegt: Rekken na het fietsen.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 17 jan 2022 11:47

Ik combineer zelf hockey en fietsen (beiden tegenwoordig niet op hoog niveau) en heb eigenlijk het gevoel dat het uitstekend te combineren is. Maar dat je wel goed moet letten op voldoende rust tussen de activiteiten. En zoals de Student al aangaf, goed rekken & strekken (doe ik zelf vaak ook niet altijd even goed).

Over het algemeen kan fietsen NA voetballen zonder problemen. Vaak rijdt je met een (lichte) fietsrit juist alle spierpijntjes uit je benen.

Maar als je gaat voetballen terwijl je spieren nog vermoeid zijn door een zware fietsrit/training van de avond ervoor kan ik me wel voorstellen dat je meer risico loopt op blessures.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 17 jan 2022 17:16

Ik voetbal(wedstrijdje of 12 per jaar, meestal max een helft) en ik fiets (8-10k per jaar). Een wedstrijd voetballen (bierelftal -nivo) daags na een redelijke fietsrit is niet bevorderlijk, alles stijf en stram. Ondanks goed rekken en goeie warming up. Fietsen daags na het voetbal is geen enkel probleem.

Enkele jaren geleden wekenlang tijdens het fietsen een tikje gevoeld aan de linkerkant. Diverse zaken geprobeerd om euvel te achterhalen, crank, zadel, pedalen enz... Ook de fietsenmaker naar fiets laten kijken, kon ook niets vinden.
Halverwege de wedstrijd achillespees totaal afgescheurd, geen duel, geen sprint, geen bal of tegenstander in de buurt. Zeer waarschijnlijk maandenlang rond gelopen met een ingescheurde achillespees (dus ook trainingen, wedstrijden enz) totdat het helemaal door was. Enkele maanden daarvoor namelijk een rare crash meegemaakt met de mtb waarbij de achterkant van mijn voet onder de trapper kwam... Zeer waarschijnlijk is dat het beginpunt geweest, verder geen last of pijn.
Volgens kenners (helaas ik nu ook) de vervelendste blessure die je maar kunt bedenken aan je onderstel, komt ook niet meer goed ondanks operatie, fysio, oefeningen, trainingen... Pees blijft stijver, dikker, korter en pijn na flinke inspanningen, echter kan ik er wel alles mee (voetbal, hardlopen, fietsen)

Plaats reactie