Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietsen combineren met voetbal -> blessures?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 17 jan 2022 17:54

Ik heb ook altijd gevoetbald en op het laatst voetbal en fietsen gecombineerd, nooit een centje pijn!
Het scheuren of verrekken van je hamstring heeft te maken met je warming up of het ontbreken daarvan. Van het fietsen gaat dat echt niet gebeuren!
Ook het voetballen op kunstgras geeft een verhoogde kans op die blessures, gewoon gras is " vergevensgezinder" voor je spieren.

Achillespees afscheuren heeft te maken met overstrekking van die spier, meestal is er al een beetje irritatie van de pees aanwezig geweest.
Mijn broer en zus hebben beide hetzelfde meegemaakt mbt afscheuren achillespees.
Zelf voetbalde ik de laatste jaren met kleine hakjes in de schoenen om die pezen te ontlasten, ook ik had daarvoor constant geïrriteerde achillespezen.
Gelukkig ben ik van afscheuren gevrijwaard gebleven, de irritatie verdween ook nadat ik die hakjes ging gebruiken.

Fietsen en zwemmen zijn de sporten waarbij je eigenlijk nooit blessures oploopt doordat er geen piekbelasting plaatvindt in de spieren.

Martijn10
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 apr 2020 17:04

Martijn10 17 jan 2022 18:16

Ik ben naar een sportdokter geweest, heb een scheurtje in mijn hamstring van +-2cm.
Ze zei dat veel fietsen de hamstring wat kan inkorten, terwijl je moet voetbal soms de hamstring heel explosief gaat strekken.
Dus inderdaad goed stretchen..
Andere factoren die jullie aanhalen zoals kunstgras (waar ik 80% van de tijd op speel) zullen er uiteraard ook wel mee te maken hebben.
Maar zoals ik zei, voordat ik fietsen en voetbal combineerde had ik nooit spierblessures.

Morgen naar de kiné, zal hem dezelfde vraag eens stellen ;)

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 18 jan 2022 13:40

Je wordt ook ouder hé! ;)

Martijn10
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 apr 2020 17:04

Martijn10 18 jan 2022 19:38

Kiné zegt ongeveer hetzelfde, door constant die trappende beweging kort je de hamstring wat in (ofzoiets :p)
Maar dat zou geen kwaad mogen kunnen, ik moet gewoon wat meer stretchen.

Plaats reactie