Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Stuurpen vervangen

MariusH
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 jun 2021 01:00

MariusH 16 jan 2022 11:32

Hallo forumleden,

Sinds ongeveer 1,5 jaar ben ik tevreden eigenaar van een Lapierre Xelius SL600 Disc (maatje L). Vind vooral het frame erg fijn (en mooi ook, maar dat vinden we allemaal van onze fiets 😉 ). Heb inmiddels de wel de wielen vervangen door halfhoog carbonsetje).

https://www.lapierrebikes.com/de-en/o/x ... disc-2020/

Deze fiets is gebouwd voor comfort. Het enige ‘minpuntje’ daardoor is dat ie wat ‘braaf’ aanvoelt. Tom Boonen testte dit model ooit. Hij noemde de fiets ‘traktor-achtig’ en zei over de bochten dat ‘je hem er aan zijn haren doorheen moet sleuren’. Dat herken ik wel.

Op zich passen die eigenschappen prima bij de ritjes die ik maak. Ik zou alleen iets soepeler door de bochten willen gaan. Wellicht tijd voor een bochtencursus, maar ander materiaal kan ook helpen.

Ik zit er over te denken om een kortere stuurpen (huidige is 110mm) te monteren om de fiets wat wendbaarder te maken. In hoeverre gaat dat me wat opleveren, ook gezien het ontwerp van het frame? En waar moet ik verder rekening mee houden bij het kiezen van een nieuwe stuurpen?

Jullie tips en ervaringen zijn van harte welkom. Alvast bedankt 🙂

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 16 jan 2022 12:02

Dat gaat je in principe weinig opleveren. De stuurpen maakt veel minder uit dan mensen denken voor het stuurgedrag van de fiets. Daarvoor moet je het echt in de combinatie Wielbasis, front center, de zitpositie op de fiets en vooral de Trail ( naloop ) van de vork/frame combinatie zoeken. Pas bij hele korte stuurpennen ga je dat echt goed merken. Dat gaat alleen niet in combinatie met je Fietspositie.

Hoe groter het trail getal is des te trager de fiets stuurt. Maar meer trail is wel stabieler als je in de bocht leunt. Nu kan eigenlijk alleen een vork met meer offset het trail getal verkleinen. Hierdoor wordt de fiets gevoeliger voor stuurimput. Dat trail getal bevindt zich meestal tussen de 45-70mm maar extremen van 40 en 80 zijn ook wel mogelijk. De meeste fietsen doen netjes rond de 50-55mm. Dat is nou eenmaal wat de gemiddelde mensen ervan verwachten. Nu weet ik deze getallen voor de Lapierre dus niet, maar ik verwacht eigenlijk niets geks.

Nu zie ik zo snel aan de geometrie van de Fiets niet heel veel raars. In essentie is de geometrie vrij laag en lang zelfs. Behalve dat een zitbuishoek van 72.5 graad voor deze maat wel redelijk 'slack' ten opzichte van een gemiddelde fiets. Maar ook niet extreem ver weg van gemiddeld. En 410 achtervorklengte is ook niet heel vreemd of extreem lang. Het kan wel zijn dat deze fiets door bepaalde aspecten ook weinig gewicht op het voorwiel heeft in combinatie met jou huidige fietspositie. Dat kan je het gevoel geven dat je de voorkant mee in de bocht moet trekken. Terwijl an sich de geometrie op andere aspecten vrij normaal lijkt.

https://www.bikeradar.com/reviews/bikes ... -0-review/
In deze review lees ik dan weer wat anders dan jou ervaring.

Edit: Nu valt me op dat de nieuwere en "pro" versie van het frame de Xelius SL8.0 precies een paar interessante aanpassingen heeft TOV van het SL600 frame. Ze hebben vast naar feedback van de profs geluisterd.
Laat dat nou net de zibuishoek een volle graad gestegen naar 73.5 En de achtervork korter naar 405. Je zou er eigenlijk eens eentje moeten testen.
73 graden en een offset van 50 geeft een trail van 53mm. Nu is de vraag wat de offset van de SL600is.
SL600Afbeelding
SL8.0Afbeelding

en verdomde waarom teken je dat lijntje voor de vork offset maar zet je het getal niet in de tabel :roll: ( de franse slag weer )
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

MariusH
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 jun 2021 01:00

MariusH 16 jan 2022 12:57

@TheStudent

Dank voor je uitgebreide antwoord! Heel verhelderend.

Waarschijnlijk is dit een gevalletje ‘het materiaal de schuld geven van de eigen onkunde’. Ik ga eerst maar eens een bochten cursus doen dit voorjaar, en misschien op termijn eens nadenken over die pro versie. Beetje zonde om na 1,5 jaar een goede fiets ‘weg te gooien’. Als ik over een paar jaar met meer fiets skills nog steeds niet helemaal het juiste gevoel heb in de bochten kan ik mezelf altijd nog een mooie nieuwe racer gunnen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 16 jan 2022 13:06

Ik heb veel verschillende fietsen. Ze gaan allemaal wel iets anders een bocht om. Nu is zenuwachtig stuurgedrag veel irritanter in mijn ogen dan een fiets die moeilijk door krappe bochten wil. Want het zijn vooral de mooie bochten op snelheid waar je met een stabiele fiets uiteindelijk veel harder door gaat. Het kan wel zijn dat je met een gewichtsverandering op de fiets lekkerder gaat sturen. Maar daarover zou ik het ook met een bikefitter hebben, want dat kunnen wij vanaf hier ook niet beoordelen.
De getallen waar het om gaat zijn heel gemiddeld allemaal voor deze fiets. Nou is de nieuwe dus nog iets agressiever gemaakt, maar dat maakt die fiets niet per se super veel anders.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_a ... ical_trail

En tom boonen op een fiets is wat anders dan hoe jij of ik ooit op een fiets kunnen zitten. Dus daar moet je je niet te veel van aantrekken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie