Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

RD-5700 derailleur vervangen

Jelle94
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 nov 2018 20:58

Jelle94 12 jan 2022 20:27

Hallo,

Vandaag is van mijn achterderailleur de veer die de kooi op spanning houdt los geschoten. Bij thuiskomst gelijk een nieuwe achterderailleur besteld omdat dit een half jaartje geleden ook al gebeurde.

Zojuist de derrie uit elkaar gehaald, veer was in orde alleen het palletje was een beetje verbogen. Deze weer teruggebogen net als vorige keer en het spul weer in elkaar gezet. Hij lijkt het nu weer goed te doen alleen voor hoe lang.

Zijn er meer manieren om te zien of een achter derrie aan vervanging toe is? Ik ben zelf al een keer gevallen op de kant waar de achterderailleur zit en de vorige eigenaar heeft hem volgens mij een keer in de spaken gehad, te zien aan schades aan de binnenkant van de kooi.

Ik zit nu te twijfelen om hem te vervangen of de vervanging toch nog even uit te stellen. Scheelt toch weer 50€

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2253
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 12 jan 2022 20:50

Jelle94 schreef: 12 jan 2022 20:27Zijn er meer manieren om te zien of een achter derrie aan vervanging toe is?
Ik zou zeggen als hij stuk of krom is, en zo te horen voldoet deze aan beide criteria. Controleer ook vooral je pat als je dat al niet gedaan hebt, liefst met een patrichter.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 13 jan 2022 08:09

Vervangen!

Jelle94
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 nov 2018 20:58

Jelle94 13 jan 2022 10:14

Of hij krom ik kan ik niet direct zien. Er zit wel een beetje speling op. Ik zal dit vanmiddag vergelijken met de nieuwe.

De pat is afgelopen zomer nog gericht. Ik ga hem sowieso maar vervangen, altijd leuk om weer iets nieuws aan de fiets te hangen en dan weet ik zeker dat het weer goed is.

Schakelen was overigens nooit een probleem, dat deed hij altijd soepel. Ik wil alleen niet weer met een losgeschoten veer langs de weg staan en dan een singlespeed in elkaar knutselen om thuis te komen. Dat gebeurt natuurlijk nooit in de zomer maar uitgerekend op een vochtige winterdag met 3 graden.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 13 jan 2022 10:35

Tja. Als je dat palletje al twee keer teruggebogen hebt is er een grote kans dat het de volgende keer afbreekt. Vervang hem dan toch maar zou ik zeggen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 13 jan 2022 13:14

Als dit de tweede keer is, dan is het helder: vervangen en in de vuilbak ermee.

Plaats reactie