Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Marmotte 2022

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 21 jan 2022 13:10

Ok, misschien zei ik het verkeerd, wat ik bedoelde is dat iedereen netjes zijn beurt op kop moet doen en je dus zo lekker door kunt rijden. Wat ik al een paar keer gezien heb is dat er dan een man of 6 flink doorrijd en de rest een beetje uit de wind krachten zit te sparen. Dus als je op kop rijdt gewoon een goede kopbeurt doen en dan weer achteraan sluiten. En als iedereen dat doet heeft iedereen met een geringe inspanning een mooie snelheid te pakken. Dus met zijn allen meedraaien en niet zelf al het kopwerk doen.

Eigenlijk dus precies wat jullie na dat klimmetje deden :).

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 21 jan 2022 17:57

jemig, ik ben al blij als ik de finish haal voordat het donker is...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 jan 2022 22:07

chris80 schreef: 21 jan 2022 13:10 Ok, misschien zei ik het verkeerd, wat ik bedoelde is dat iedereen netjes zijn beurt op kop moet doen en je dus zo lekker door kunt rijden. Wat ik al een paar keer gezien heb is dat er dan een man of 6 flink doorrijd en de rest een beetje uit de wind krachten zit te sparen. Dus als je op kop rijdt gewoon een goede kopbeurt doen en dan weer achteraan sluiten. En als iedereen dat doet heeft iedereen met een geringe inspanning een mooie snelheid te pakken. Dus met zijn allen meedraaien en niet zelf al het kopwerk doen.

Eigenlijk dus precies wat jullie na dat klimmetje deden :).
Dat is niet de mindset van veel deelnemers, wieltjes zuigen zit er bij velen goed in tijdens een cyclo. Ik vond het altijd lastig, je wilt ze er het liefst afgooien, maar je wilt ook niet je benen met een korte veel te intensieve inspanning vol laten lopen en uiteindelijk doe je toch weer meer dan eigenlijk verstandig is, maar ja beter dat dan een wieltjes zuiger worden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 21 jan 2022 22:27

Precies! Ik had het niet beter kunnen omschrijven. En ik zie het elke keer weer.

Meest bizarre wat ik heb meegemaakt was met Luik-Bastenaken-Luik. Wij reden met zijn 6en. Gewoon leuk tempo. Op een gegeven moment kijk ik achterom, zitten er 40 man in ons wiel :o . En inderdaad, niemand had nog overgenomen..

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 jan 2022 14:35

Trainen van je stoïceinse mindset ;-) (zou Mark Tuitert zeggen).
Je weet dat het gebeurd.., je hebt geen controle over de acties / inactivtiteit van anderen. Dus moet je het bij jezelf houden. En dan kan je kiezen of je meer energie er in stopt ondanks dat je anderen dan meeneemt. Of dat je er mee wacht tot de volgende klim.

Hangt natuurlijk enorm af of je voor top 10/100/300 plaatsing gaat op de cyclo. Of voor een bepaalde eindtijd. Of gewoon voor jezelf een dag lekker gefietst wilt hebben en jezelf goed moe gemaakt te hebben.
In alle gevallen is het leukste als je in een groepje zit waar iedereen mee kop doet en dat ook kan. Als je dan zelf op kop komt hoef je niet eens vol door te rijden.., je moet gewoon tempo houden en op een gegeven moment iets laten zakken en overgeven aan de volgende.
Maar als het niet zo gaat, moet je terug naar jezelf en besluiten wat jij gaat doen, ongeacht de rest om je heen.

Marmotte, ja ik zou een groepje willen tussen Glandon en Telegraph. En liefst ook van de Lautaret tot in Bourg. Makkelijk snelheid vasthouden, tijd om te eten en drinken. En prima om de kopbeurt te pakken, als ik dat kan. Maar als er boven mijn macht wordt gereden, maar ik wel kan aanhaken, laat ik me niet lossen natuurlijk.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 24 jan 2022 21:15

chris80 schreef: 21 jan 2022 22:27 Precies! Ik had het niet beter kunnen omschrijven. En ik zie het elke keer weer.

Meest bizarre wat ik heb meegemaakt was met Luik-Bastenaken-Luik. Wij reden met zijn 6en. Gewoon leuk tempo. Op een gegeven moment kijk ik achterom, zitten er 40 man in ons wiel :o . En inderdaad, niemand had nog overgenomen..
Nog erger, een grote groep flinke mannen in het wiel van een dame van 54 kg bij de Ötz richting Innsbruck. 🙄 En niemand die wilde overnemen ondanks alle signalen.

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 25 jan 2022 08:21

Als je niet meer op kop wilt rijden kan je gaan zitten signalen wat je wilt maar je kan beter gewoon je aan de kant gaan en je benen stil houden, dat is een stuk effectiever

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 25 jan 2022 08:46

Het dal tussen de Glandon en de Télégraphe is altijd hopen dat je in een wat snellere groep verzeild geraakt, die ook nog eens goed ronddraait. Na de eerste keer dat ik had deelgenomen (op reis met de familie, gewoon dag op voorhand ingeschreven en eigenlijk niet voorbereid) had ik me voorgenomen het jaar nadien wat beter voorbereid aan de start te komen met een bepaalde tijd als doel. Ik heb zeker de helft van het kopwerk voor mezelf moeten nemen, niemand trapte daar mee. Als je vooraan kunt starten heb je dat niet zo, dat zijn meestal snellere renners, dikwijls competitierijders.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 25 jan 2022 08:59

Als je met 30 man rijd kun je echt korte beurtjes maken, en lang uit de wind zitten. Als dat je de kop kost, dan wordt de telegraph, galibier, en alp echt niks meer. Maar er zijn ook altijd van die gasten die het lekker vinden op kop te rijden, blijven daar kilometers zitten. Mij best :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 25 jan 2022 10:45

rikkert schreef: 25 jan 2022 08:59 Als je met 30 man rijd kun je echt korte beurtjes maken, en lang uit de wind zitten. Als dat je de kop kost, dan wordt de telegraph, galibier, en alp echt niks meer. Maar er zijn ook altijd van die gasten die het lekker vinden op kop te rijden, blijven daar kilometers zitten. Mij best :-)
Als je met 30 man zit.., dan zal 25 man denken - prima, ik zit hier wel lekker.
En als je van kop af komt door domweg te stoppen met fietsen, en je laat je tot laatste wiel afzakken. Zie je dat bij de volgende weer niet overgenomen wordt totdat zo iemand besluit te stoppen met trappen.
Als je in zo'n groep zit, en je zit 10e plek. Maar je hebt wel goede zin, is het nog steeds een behoorlijke drempel om van 10e plek naar voren te rijden en je steentje bij te dragen, als de mannen voor je niets doen.

Kortom, bij jezelf houden. Het prima vinden dat je dat kopwerk doet. Ofwel laten afzakken en het prima vinden dat de groep minder vlot vooruit gaat dan zou kunnen. Scheelt je uiteindelijk een minuut, of misschien 2 op dat stuk. Meestal niet het verschil tussen goud of zilver en meestal zit je ook niet in de race voor de beste klassering in die gevallen. Beter zelf genieten en doen wat goed voelt (sparen of beuken, beide goed). Zodra het weer klimmen is, is het toch weer ieder voor zich.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Rtw2001
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 nov 2013 23:13

Rtw2001 25 jan 2022 12:02

amclassic-fan schreef: 21 jan 2022 22:07
chris80 schreef: 21 jan 2022 13:10
Dat is niet de mindset van veel deelnemers, wieltjes zuigen zit er bij velen goed in tijdens een cyclo. Ik vond het altijd lastig, je wilt ze er het liefst afgooien, maar je wilt ook niet je benen met een korte veel te intensieve inspanning vol laten lopen en uiteindelijk doe je toch weer meer dan eigenlijk verstandig is, maar ja beter dat dan een wieltjes zuiger worden.
Wieltjes zuigen klinkt allemaal wel erg negatief. Als ik rondfiets en iemand gaat in mijn wiel zitten vind ik dat helemaal prima. Ik heb er geen last van en ik doe er iemand een plezier mee. Andersom doe ik dat zelf ook. Achteraf bedank ik die persoon dan ook nog. Altijd positieve reacties terug.

Waarom zou je die mensen er af fietsen. Ok dan profiteert er iemand van jou....heb je weer een goede daad verricht :-).
Er is helemaal geen klassement bij de marmotte behalve goud zilver brons. Je krijgt geen punten voor een hogere positie of zo.

Toen ik de Marmotte fietste ook dat Maurienne dal achterin een groep gefietst. Niet om dat ik een snelle tijd wilde, maar omdat ik er zo snel mogelijk doorheen wilde. Het is echt het meest vervelende/lelijke stuk van de Marmotte.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 25 jan 2022 12:21

Als je met 1 iemand in het wiel zit, dan vind ik dat ook. Zit je met 30 man in het wiel, dan is dat toch iets helemaal anders.

Met de Tour de Namur een keer gehad, groepje van 30-40 man en niemand wilde rijden. Een keer gewoon gestopt met trappen en het tempo zakte van 35km/u naar 25km/u en iedereen maar omkijken en roepen maar niemand rijden.
Na een paar kilometer kwam mijn maat terug aansluiten (ik dacht dat die al dood en begraven was) en zij dat hij nog overschot had. Ik dus terug op kop, tegen 40km/u deze keer tot aan de voet van de klim naar de Citadel. We waren dan nog met een groepje van een man of 20 die me allemaal voorbij vlogen op de start van de klim. Gelukkig met mijn maat aan de kop :D (ik heb er nog een heel deel terug opgeraapt)

Ik begrijp dat wanneer je stuk zit, je geen werk meer doet maar met overschot neem je toch een beurtje voor je rekening, al is het maar 500meter.

Ik zou me in ieder geval doodschamen.
Afbeelding

Plaats reactie