Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Fietsbroek

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5212
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 12 jan 2022 16:01

El Pistolero schreef: 12 jan 2022 15:23 Ik koop ze altijd in de aanbieding. Heb ook jaren probleemloos gereden met de Kiss air zeem van Castelli, het instap model.
Ik had de bodyfit pro zeem. Maar wil eigenlijk wel een wat betere.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5212
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 12 jan 2022 16:04

marsman schreef: 12 jan 2022 15:43 Side step, ik heb even geleden ook een zadelmeting gedaan omdat ik best wat zitklachten had. Daar kwam de Arione uit, sindsdien kan ik met elke broek fijn rijden. Het is dus niet alleen de broek die het verschil maakt.
Ja, heb ik laatst ook gedaan. Ben nu zadels aan het testen van Prologo. Maar bij mij stond mijn bekken scheef en dat is nu recht gezet. Daar heb ik wel blessure door opgelopen (scheef staan). Het lastige is dat de rest van je lichaam nu ook weer opnieuw zijn weg moet vinden. Maar dit staat los van het schuren van de zeem.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

mugman
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 29 jun 2011 08:12

mugman 12 jan 2022 17:00

Ik heb niet alles gelezen maar wat mij vaak opvalt is dat iedereen wonderen verwacht van een zeem maar de zitpositie en zadel negeren.
Een juiste snit van boek en een daarbij behorende zeem is zeker van belang maar vergeet een juiste positie niet.
Je hebt maar een paar contactvlakken met jouw fiets waarvan het zitgedeelte een deel is wat bij velen te veel beweegt.
Er wordt veel geld aan kleding en andere opsmuk uitgegeven, doe het zelf ook, maar bespaar een keer een goed tenue en laat een juiste fietsmeeting doen.
Deze heb je voor ca. €250,- (schoen-drukmeeting, zadel etc.) en je zult een enorm verschil waarnemen.

Ook bij staan de bekken scheef (beenlengte verschil) maar door de schoenplaatjes aan te passen, op te vullen aan 1 zijde, zooltjes en een totaal andere zit qua zadel zit ik als herboren terwijl ik echt dacht fijn te zitten.
Nooit problemen gehad maar wilde mijzelf een keer juist laten neerzetten. Wel veel geld aan een nieuwe fiets uitgeven en dan zelf het zadel afstellen vond ik een beetje kort door de bocht.
Die zeem komt daarna wel :D
En probeer a.u.b. eens een iets korter zadel ;)
Wij als recreanten schuiven veel en door jezelf iets meer in positie te dwingen voorkom je het glijden en schuren

franciscus82
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 27 mar 2017 07:51

franciscus82 12 jan 2022 18:06

JPAR schreef: 12 jan 2022 13:55 Voor de mensen die met Sportful, Castelli, Santini rijden: welke zeem hebben jullie in de broeken?

Het is zo spijtig dat je nu niet even naar een winkel kunt om te vergelijken. Waarschijnlijk online maar bestellen en dan weer retourneren :?
Sportful de TC Pro, Comfort Pro en Bodyfit Pro. De meest eenvoudige, de Comfort Pro, bevalt het meeste.

Die q365 is de Dottore, inderdaad op futurum te vinden inclusief lovende reviews.

hayes

hayes 12 jan 2022 18:56

mugman schreef: 12 jan 2022 17:00 Ik heb niet alles gelezen maar wat mij vaak opvalt is dat iedereen wonderen verwacht van een zeem maar de zitpositie en zadel negeren.
Een juiste snit van boek en een daarbij behorende zeem is zeker van belang maar vergeet een juiste positie niet.
Je hebt maar een paar contactvlakken met jouw fiets waarvan het zitgedeelte een deel is wat bij velen te veel beweegt.
Er wordt veel geld aan kleding en andere opsmuk uitgegeven, doe het zelf ook, maar bespaar een keer een goed tenue en laat een juiste fietsmeeting doen.
Deze heb je voor ca. €250,- (schoen-drukmeeting, zadel etc.) en je zult een enorm verschil waarnemen.

Ook bij staan de bekken scheef (beenlengte verschil) maar door de schoenplaatjes aan te passen, op te vullen aan 1 zijde, zooltjes en een totaal andere zit qua zadel zit ik als herboren terwijl ik echt dacht fijn te zitten.
Nooit problemen gehad maar wilde mijzelf een keer juist laten neerzetten. Wel veel geld aan een nieuwe fiets uitgeven en dan zelf het zadel afstellen vond ik een beetje kort door de bocht.
Die zeem komt daarna wel :D
En probeer a.u.b. eens een iets korter zadel ;)
Wij als recreanten schuiven veel en door jezelf iets meer in positie te dwingen voorkom je het glijden en schuren
Klopt wel.
Maar als je met broek A goed zit en met broek B niet in dezelfde positie, ligt het toch echt aan de broek.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 12 jan 2022 22:16

mugman schreef: 12 jan 2022 17:00 Ik heb niet alles gelezen maar wat mij vaak opvalt is dat iedereen wonderen verwacht van een zeem maar de zitpositie en zadel negeren.
Een juiste snit van boek en een daarbij behorende zeem is zeker van belang maar vergeet een juiste positie niet.
Je hebt maar een paar contactvlakken met jouw fiets waarvan het zitgedeelte een deel is wat bij velen te veel beweegt.
Er wordt veel geld aan kleding en andere opsmuk uitgegeven, doe het zelf ook, maar bespaar een keer een goed tenue en laat een juiste fietsmeeting doen.
Deze heb je voor ca. €250,- (schoen-drukmeeting, zadel etc.) en je zult een enorm verschil waarnemen.

Ook bij staan de bekken scheef (beenlengte verschil) maar door de schoenplaatjes aan te passen, op te vullen aan 1 zijde, zooltjes en een totaal andere zit qua zadel zit ik als herboren terwijl ik echt dacht fijn te zitten.
Nooit problemen gehad maar wilde mijzelf een keer juist laten neerzetten. Wel veel geld aan een nieuwe fiets uitgeven en dan zelf het zadel afstellen vond ik een beetje kort door de bocht.
Die zeem komt daarna wel :D
En probeer a.u.b. eens een iets korter zadel ;)
Wij als recreanten schuiven veel en door jezelf iets meer in positie te dwingen voorkom je het glijden en schuren
Had ook laatst een zeer uitvoerige bikefit (€€) laten doen maar werkelijk he-le-maal niets mee opgeschoten. Geloof wel dat in de marge er zeker winst geboekt kan worden door een juiste bikefit, maar zou daar dan toch ook geen wonderen van verwachten. Het wordt tegenwoordig ook wel erg opblazen dat bikefitting heb ik het idee. Zo’n fietsfluisteraar (grapje) biedt interessante extra inzichten, maar je er helemaal door laten leiden is al even erg. Niks mis met het gevoel hier en daar.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 13 jan 2022 13:27

Ik denk dat een bikefit enkel nuttig is als je klachten hebt (of je graag meer aero op de fiets zit) en dan ook enkel bij iemand die echt uitlegt waarom een bepaalde verandering nodig is.

Ik heb, jaren gelden, mijn bikefit gedaan bij Henk van Body2Bike in Hamont-Achel (hij is al even gestopt en naar het buitenland verkast, dacht ik) en dat was een top ervaring. Dynamische fit, uitleg bij alles, stretch oefeningen mee naar huis gekregen en advies voor de volgende fiets (de fiets die ik toen had was te groot, te hoog en te kort).
Ik was toen al jaren aan sukkelen met een zere rug en had al verschillende 'bikefits' bij verschillende fietsenmakers gehad en het werd steeds erger.

Net omdat ik goede uitleg had gekregen en zelf begreep wat er mis was, heb ik de 2 jaar daarna geleidelijk aan mijn positie kunnen veranderen (en de fiets zelf ook) om tot pijnvrije positie te komen. Mijn prestaties op de fiets zijn daardoor ook enorm vooruit gegaan.

Ik merk echter ook dat er meer prutsers zijn die beweren je goed op de fiets te kunnen zetten dan dat er echte vakmensen zijn.
Afbeelding

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 13 jan 2022 14:52

Als het gecombineerd wordt met een goede/vakkundige kennis van het lichaam dan kan ik me zeker voorstellen dat het iets zeer grondigs kan toevoegen. Maar dat gaat dan verder dan het meten van een paar hoeken en afstanden volgens mij. Dan gaat het meer over een totale assessment van de fietshouding, waarbij de fiets dan “slechts” een van de parameters is.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 13 jan 2022 17:50

TL@ schreef: 13 jan 2022 13:27 .........

Net omdat ik goede uitleg had gekregen en zelf begreep wat er mis was, heb ik de 2 jaar daarna geleidelijk aan mijn positie kunnen veranderen (en de fiets zelf ook) om tot pijnvrije positie te komen. ...........
Ik heb dezelfde ervaring maar dan met Jan Engels van Fit-Concept in Bonheiden (B)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 13 jan 2022 18:44

Die zit hier vrij dichtbij. Ik zet hem bij m'n favorieten, indien iemand nog eens advies vraagt (krijg die vraag nogal vaak ;-) )
Afbeelding

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5212
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 15 jan 2022 11:49

Vandaag de Q36,5 essential binnen gekregen (een van de weinige opties in maat L). Bij deze broek plooit hij in het kruis en voelt de zeem vrij ruim en dik bij mijn liezen. Maar voor de lengte is hij wel goed (ik ben 1,93m). Ik snap dat passen over een boxer anders zit dan in het echt, maar ik ben bang dat ik straks weer hetzelfde probleem krijg als met de Alé. Zou ik een maat kleiner moeten proberen of zal dat niks uitmaken voor de zeem?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

franciscus82
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 27 mar 2017 07:51

franciscus82 15 jan 2022 20:30

JPAR schreef: 15 jan 2022 11:49 Vandaag de Q36,5 essential binnen gekregen (een van de weinige opties in maat L). Bij deze broek plooit hij in het kruis en voelt de zeem vrij ruim en dik bij mijn liezen. Maar voor de lengte is hij wel goed (ik ben 1,93m). Ik snap dat passen over een boxer anders zit dan in het echt, maar ik ben bang dat ik straks weer hetzelfde probleem krijg als met de Alé. Zou ik een maat kleiner moeten proberen of zal dat niks uitmaken voor de zeem?
Plooien is voor mij gelijk aan retouren. Misschien dom maar heb je hem ook geprobeerd in een fiets houding? Veel van mij broeken lijken als ik er gewoon in sta ook te ruim. Qua maat kan ik me niet voorstellen dat je kleiner moer gaan. Ben 181 bij 74kg en heb een M van q365, wel dus die Dottore, een ander model. Had er in mijn eerdere reactie op je misschien moet bij vermelden dat ik die Essential echt helemaal niks vond...

Plaats reactie