Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Speling nieuwe cassette

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 12 jan 2022 15:40

Afbeelding
Philippos schreef: 12 jan 2022 15:23 En voor het weer los draaien beveel ik de ploert van de Decathlon aan, heb je geen gedoe met slippende kettingen:
https://www.decathlon.nl/p/kettingzweep ... /_/R-p-200

Kun je jezelf ook nog eens mee verdedigen indien nodig.
Lijkt me net zo (on)handig als een gewone ketting. :mrgreen:
Ik gebruik al 30 jaar een ketting, nog nooit een 'slippende' ketting gehad.

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 12 jan 2022 16:42

Let wel: als er een vulring achter de cassette moet en die ontbreekt (zie ⬆), dan heeft het (loei)vast aandraaien van de lockring geen effect. Deze zal zich slechts vastdraaien op de body en niet op de tandwielen.

Jelle94
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 nov 2018 20:58

Jelle94 12 jan 2022 18:59

Zodra je het gereedschap hebt ook eerst even loshalen en checken of de locking niet scheef is opgedraaid. Zou jammer zijn als je hem nog vaster gaat zetten terwijl hij scheef zit.

kevindelange
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 aug 2021 12:15

kevindelange 18 jan 2022 12:41

Ik heb hem afgelopen vrijdag los gehaald, de lockring zat inderdaad vrij los (net niet met de hand los te draaien). Netjes de cassette uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Zat niet echt schade op de body, en lijkt geen vulringen te missen. Ook was het schroefdraad nog goed.

Alles weer in elkaar gezet, vast gezet op 40nm, en draaide weer top!

Zondag een aantal trails gedaan, en bij terugkomst even gecheckt, hij is zeker niet zo los als voorheen, maar ik zie dat hij alweer losser is gaan zitten.

Wat kan het probleem nog zijn? Moet ik er een beetje locktite op smeren?


Iets anders: ik heb de koppeling van de achterderailleur altijd aan staan, dit resulteert er wel in als je plots terugtrapt/abrubt de ketting stil laat staan de derailleur wat hapert omdat hij de ketting zo op spanning probeert te houden natuurlijk. Zou dit er voor kunnen zorgen dat de lockring losser gaat zitten? Aangezien deze ook natuurlijk ook op dat moment een "opdonder" aan de cassette geeft.

abdr
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 18 jan 2022 13:12

Zoals martinbo zegt mist er een vulring.

Dit kan gebeuren als een 11 speed MTB cassette op een 11 speed road naaf wordt gemonteerd zonder de benodigde spacer van 1,85mm.

Plaats reactie