Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Hub-vraag over wielwissel van DT Swiss PR1600 naar Mavic Cosmic Pro SL UST

vangogh
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 okt 2006 16:15

vangogh 11 jan 2022 08:05

Hallo,

Mijn vrouw reed op simpele DT Swiss wielen en ik had nog een setje Mavic Cosmic Pro SL UST's liggen, dus ben die aan het omwisselen zodat ze een leuke wiel upgrade heeft. Moest eerst even tackelen dat de rijmschijf op het oude wiel geen centerlocks waren, maar dat is opgelost.

Nu loop ik tegen de vraag aan hoe de SRAM Force 11 speed cassette die op de DT Swiss hub kan overzetten naar het Mavic wiel. Ik had zelf een 12 speed SRAM Red cassette op het Mavic wiel zitten, dus ga er vanuit dat de Mavic hub geschikt was voor 12 speed(?). Moet ik nu een nieuwe Mavic hub voor 11 speed kopen, kan ik met een spacer werken of kan ik de DT Swiss hub inklikken in het Mavic systeem aan de as?

Een van de dingen die me opvalt is dat de Mavic hub geen groeven heeft waar je de cassette overheen zou schuiven. De hub heeft slechts een schroefdraad aan de as-zijde van de hub en is voor de rest glad. De 11 speed cassette zijn op de 3 grootste tandwielen na allemaal losse tandwielen met spacers ertussen.

Weet iemand hoe ik dit het beste aan kan vliegen/wat wel en niet compatibel is?

Dank!

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 11 jan 2022 08:14

Op je Mavic wiel zit nu een XDR body, alleen geschikt voor Sram 12sp cassettes.
Je zult dus een 11sp body voor Shimano en Sram moeten monteren om weer met 11sp te kunnen rijden.
Met 11sp is alles tussen Sram en Shimano uitwisselbaar kwa cassettes, bij 12sp is dat niet meer het geval.

vangogh
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 okt 2006 16:15

vangogh 11 jan 2022 12:34

OK, dank voor je reactie. Heb zitten zoeken naar welke dat dan moet zijn. Kom dan uit bij een Mavic ID 360 freehub. Daar ga ik het mee proberen!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 jan 2022 13:14

vangogh schreef: 11 jan 2022 12:34 OK, dank voor je reactie. Heb zitten zoeken naar welke dat dan moet zijn. Kom dan uit bij een Mavic ID 360 freehub. Daar ga ik het mee proberen!
Zou het dit kunnen zijn?
Je kan de binnenkant van de body alvast vergelijken met dat van de XDR body, want dat zou alvast hetzelfde moeten zijn.
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

vangogh
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 okt 2006 16:15

vangogh 13 jan 2022 10:40

Ook dank voor de tip. Heb nu de hub binnen, maar eerst nog de andere eraf.... Enig idee hoe ik dit los krijg? Foto van de hub-side en de non-hub side bijgevoegd. Dank!
Bijlagen
Non-drive.jpg
Drive side.jpg

Plaats reactie