Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

In de bergen wattage of hartslag volgen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27548
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 jan 2022 22:08

Ik rijd cyclo's voornamelijk op power, aangevuld met gevoel en soms HR. Maar eerlijk gezegd rijd ik ieder jaar minder op HR. Er zijn wel een paar "maren", waarvan sommige al genoemd zijn

- als je pas net met een PM rijdt, heb je eigenlijk weinig idee van wat je kan. Je PM kan dan wél heel nuttig zijn om te pacen op onregelmatige stukken en aan de voet van een klim (zonder PM begin je altijd te hard)
- je moet vooral niet overschatten hoe hard je moet beginnen. Denk niet dat je op FTP moet vertrekken, dat houd je niet vol. De toppers zitten dichter bij hun FTP maar vergeet niet dat zij veel korter op de fiets zitten! Zelf begin ik liever behoudend op ongeveer 70-80% FTP. Liever iets te zacht beginnen en versnellen verderop in de cyclo dan andersom. Maar je kan natuurlijk ook gewoon de Erben Wennemars-strategie hanteren en als een idioot van start gaan :D Ik denk dat je dan op de Croce d'Aune wel gaat schreeuwen om je moeder :lol:
- een goede dag en een minder goede dag kan zo maar 20-40w schelen. Zoals @Amclassic-fan al aangeeft, dit heb je vrij snel door en het is zaak dan meteen je plan om te gooien. Was je dus van plan aan 240w te klimmen moet je misschien wel terug naar 220 of zelfs 200 (fictieve waarden). Dit kan heel frutsterend zijn!
- houd er rekening mee dat je power daalt naarmate je hoger komt. Dit is normaal.
- verderop in de cyclo vind ik het makkelijker gewoon op gevoel te rijden, ik zet dan alle waardes uit beeld. Zoals eerder vermeld, het kan mentaal heel lastig zijn om waardes op je scherm te zien terwijl je enorm afziet die je op training fluitend haalt.
- net als HR wordt ook power beïnvloed door warmte en kou. Hou hier rekening mee! Bij extreem weer moet je de doelwaardes echt omlaag bijstellen.
- vergeet ook niet de boel na afloop goed te analyseren. Maak selecties van de 4 beklimmingen en kijk welke wattages je daar trapte. Match dit met je gevoel je weet of je te snel begonnen bent. Bereken het gemiddelde van alle beklimmingen en je hebt een mooi mikpunt voor de volgende keer. Als je geen trainingpeaks (of een soortgelijk programma) hebt, is het indrukken van de lapknop op je fietscomputer onderaan de klim en bovenop een aanrader!

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 10 jan 2022 22:22

In het hooggebergte rijd je op hartslag. In de heuvels is vermogen beter.
Waarom hartslag in de bergen:
Vanaf 1500 meter hoogte kun je te maken krijgen met zuurstofgebrek. Dan haal je je wattages niet meer. Daar kun behoorlijk ontregeld van raken. Waar het bij zo’n lange beklimming om gaat is dat je je motor niet op blaast. Door tot vlak onder de top net iets onder je hr-omslagpunt te blijven, die je dat perfect. De laatste kilometers ;(10-15) minuten kun je dan nog volle bak doortrekken.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5062
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 10 jan 2022 23:05

Ik begin altijd zo hard mogelijk en ga dan steeds iets harder...

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 10 jan 2022 23:51

Altijd rijden op wattage en een stukje gevoel, maar altijd bewust zijn van factoren die invloed kunnen hebben op je inspanning. Hartslag is onbetrouwbaar te veel factoren die je hartslag beïnvloeden.

Er zijn volgens mij wel een soort van berekeningen dat je bijvoorbeeld boven de 1000 meter 10% minder vermogen moet gaan trappen.

Ik begrijp niet zo goed waarom mensen hartslag als een betrouwbaar instrument zien.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3378
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 11 jan 2022 08:43

NuitKor schreef: 10 jan 2022 21:45
Grote nadeel met VAM is dat je verschillende percentages niet met elkaar kunt vergelijken.. zo is een hoge VAM bij 8% veel makkelijker dan bij 4%.
Inderdaad, VAM is geen goede leidraad om te pacen op het moment zelf. Misschien kan je er achteraf wel iets mee in analyse van resultaten vs gelijkwaardige cols, maar dan nog. Meewind vs tegenwind bvb kan al een groot verschil maken.
Laatst gewijzigd door raven14 op 11 jan 2022 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 11 jan 2022 08:44

Aspide83 schreef: 10 jan 2022 21:34 Ik vind al die getallen soms maar ingewikkeld. Wel leuk hoor. Maar je hebt echt wel tijd nodig om mee leren te fietsen.

Mijn vraag is: wat betekent het als je hartslag na een paar uur fietsen bijv. 15-20 slagen hoger is bij zelfde vermogen tov zeg maar tussen de 30ste-60ste minuut fietsen? Bijvoorbeeld als je Z2-Z3 fietst

Verder vind ik op de powermeter wel veel gecontroleerder fietsen dan op hartslag. Mits je de juiste zones in beeld hebt
Da's ontkoppeling. Hoe beter de vorm, hoe langer dat het duurt maar uiteindelijk gebeurt het toch.

Ik gebruik in een GF de PM om in het begin rustiger te rijden (werkt niet altijd) zodat ik op het einde nog over heb.

Meestal ben ik goed uitgerust voor de GF dus zijn mijn hartslagen altijd al hoger dan na een zware trainingsweek, daar kijk ik dus eigenlijk nooit naar.

Eens boven de 1500m laat ik het vermogen ook een beetje zakken
Afbeelding

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3524
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 11 jan 2022 08:57

Ik moet zeggen dat ik altijd op HS heb gereden (heb ook geen powermeter). Gevoel is wellicht persoonlijk, maar HS helpt mij om me een beetje in te houden, en dat blijk ik aan het eind hard nodig gehad te hebben :-). Dus op gevoel rijden, daar is zelfkennis voor nodig. Aan de andere kant, op HS of PM rijden omdat je weet dat je je anders over kop rijdt, is ook zelfkennis.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

moa
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 apr 2008 22:25

moa 11 jan 2022 08:57

Ik kijk tegenwoordig hoofdzakelijk naar het vermogen. Hartslag is van veel andere zaken afhankelijk (training, rust, voeding,) en is m.i. niet altijd de juiste indicator op het moment zelf. Een vermogensmeter is wel enkel nuttig als je er al wat ervaring mee hebt. Je leert welke wattages je hoe lang kan vasthouden. En dat is is wat nuttig kan zijn in een GF. Vooral belangrijk om niet over je toeren te gaan zodat je op het einde nog wat over hebt. Hartslag kan daar ook wel bij helpen maar dat is bij mij meer info over hoe ik me in t algemeen voel. Stijgt de hartslag voldoende bij inspanning, Zakt ie na een klim voldoende. Geraak je nog aan bepaalde zones?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27548
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 jan 2022 09:01

HarryuitHilversum schreef: 10 jan 2022 22:22 In het hooggebergte rijd je op hartslag. In de heuvels is vermogen beter.
Waarom hartslag in de bergen:
Vanaf 1500 meter hoogte kun je te maken krijgen met zuurstofgebrek. Dan haal je je wattages niet meer. Daar kun behoorlijk ontregeld van raken. Waar het bij zo’n lange beklimming om gaat is dat je je motor niet op blaast. Door tot vlak onder de top net iets onder je hr-omslagpunt te blijven, die je dat perfect. De laatste kilometers ;(10-15) minuten kun je dan nog volle bak doortrekken.
Hier sla je plank behoorlijk mis, want HR is van veel meer zaken afhankelijk dan power.

superfcb
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 okt 2021 18:56

superfcb 11 jan 2022 09:46

Wow, in ieder geval bedankt voor de vele reacties. Als ik het zo hoor, ga ik mij toch een PM aanschaffen en daar ervaring mee opdoen. In combinatie met HR zou dat min of meer moeten lukken dan, hoop ik. Die PM zou ik idd vooral gebruiken om mezelf in te tomen in het eerste stuk, want op gevoel zou ik te snel rijden in het begin en daarna de man met de hamer tegenkomen.

Door Zwift heb ik wel al een idee welke wattages ik bvb gedurende 2u30 kan volhouden, maar natuurlijk nog totaal geen idee wat dit zal geven na 5u, laat staan na de meer dan 10u die ik onderweg zal zijn gedurende de Sportful Dolomiti Race...

Moeilijk in te schatten hoe diep je mag gaan op een col en hoeveel recuperatie je dus haalt uit de afdaling en dal richting volgende col. Misschien dat de richtlijn van 70-80% van FTP (zal bij mij dan eerder 70% zijn) op een col een goede kan zijn voor mij. Heel spannend in ieder geval!

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3378
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 11 jan 2022 10:38

Je spreekt nu over Zwift wattages, ttz hetgeen je smart trainer meet, en dat dan indoor. Kans is reëel dat een PM zijn meting hiervan (gevoelig) afwijkt, en dat je outdoor ook andere waarden kan trappen dan indoor. Zoals al gezegd, kwestie van ervaring mee op te doen.
Afbeelding

el_loco
Forum-lid
Berichten: 968
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 11 jan 2022 11:44

Uiteindelijk zijn het toch `de benen` waar je vooral naar moet luisteren. Je kunt alles van te voren bedenken en op zo`n col gewoon veel harder gaan dan je dacht (en ook veel langzamer) Ik heb geen powermeter, dus daar kan ik niks over zeggen. Mijn beste cyclo`s heb ik wel gereden door vooral niet te sparen. Wel zorgen dat je niet `in het rood` rijdt, maar verder gewoon doen wat op dat moment goed voelt. In een groepje proberen te blijven werkt voor mij onder de streep beter dan eigen tempo. Maar dat is voor iedereen weer verschillend denk ik. De hartslagen die ik dan zag heb ik voor kennisgeving aangenomen, het zal wel, lekker fietsen.

De cyclo`s waar ik met de rem erop reed en het oog op de hartslagmeter waren eigenlijk steeds teleurstellend. Dan haal ik er gewoon niet genoeg uit. Maar ik had waarschijnlijk met een powermeter hetzelfde ervaren.

Plaats reactie