Nou ik reed vroeger nog wel eens MTB marathons in de ardennen. Die waren toen nog getimed.
Ik startte voor mij doen altijd behoorlijk! 160 hr (toen 175 omslag) Alle kanten schoten ze voorbij.....
Eerste meetpunt altijd iets van 300ste
Twede meetpunt rond de 250
Derde 150
Finish meestal rond de 50
Dat zie ik bij GF's ook als ik in luik iemand van minimaal 10 kilo meer 5km/h harder omhoog zie fietsen dan levert ie minimaal 400watt, dat kan best. Maar niet een heel peloton en niet van klim 1 tm 15 oid, en die regel blijkt keer op keer waarheid.
Moraal, laat je niet gek maken die eerste meters.
Vermogen rijden kan, maar mijn klim vermogen is een stuk hoger dan mijn vlak vermogen en dat is bij vrijwel iedereen.
In de bergen wattage of hartslag volgen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja, dat kan. Maar dat is niet het punt. Gaat om het gemak waar dat mee gaat. Op het vlakke lijkt het me ook zo dat je (als is het maar gevoelsmatig), eenvoudiger je FTP haalt met wind tegen dan met de wind in de rug.raven14 schreef: ↑12 jan 2022 09:25Een hoog vermogen rijden kan je op het vlakke, aan 4%, aan 8%, aan 12%... iedereen zal wel zijn voorkeuren hebben, maar ondank al mijn hoogtemeters heb ik mijn beste 20 min en uurwaarde vorig jaar gewoon langs de Schelde gereden. Mijn VAM was tijdens dat ritje ontgoochelend laag
Het gaat hier over klimmen in de bergen, niet over rijden op het vlakke. Als ik op een klim van 8-10% rijdt dan is 800-1000 VAM voor mij een goed klimtempo. Rijd ik 4-6% dan heb ik meer moeite om dat te halen. Ik verwacht dat ik op de steilere klim ook sneller tegen mijn FTP van 270W zit te duwen en ik daar op een matige klim dezelfde moeite heb om dat te halen als een VAM van 800. Vandaar dat ik me nog steeds afvraag of een powermeter mij in de bergen iets extra's gaat brengen.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Dat bovenstaande is toch super logisch. Op een vlakkere klim kan je lang niet zo makkelijk dezelfde VAM halen. Je rijdt immers sneller, dus je hebt meer last van luchtweerstand. Dat is energie die je niet investeert in gewonnen hoogtemeters.
Ik klim ook redelijk onregelmatig en kijk dan liever helemaal niet op de vermogensmeter. Ik zorg liever voor een bepaalde flow in mijn hoofd dan dat ik naar die meter zit te staren. Stukken staan en zitten, schakelen anticiperen op de steile stukken. Ik weet zelf wel hoe hard ik moet rijden. Ik kijk dan af en toe eens naar de Normalized Power om te zien hoe hard we bezig zijn. Nadert de Normalized power FTP of zit je erboven dan ga je veel te hard. Strak 280w op mijn metertje willen zien werkt voor mij niet.
Ik gebruik de powermeter veel meer voor Analyse en Training dan voor Pacing. Als je in t begin in een snelle groep zit, gewoon niet op kop komen. Er is toch altijd wel een malloot die wel blijft gaan.
Ik klim ook redelijk onregelmatig en kijk dan liever helemaal niet op de vermogensmeter. Ik zorg liever voor een bepaalde flow in mijn hoofd dan dat ik naar die meter zit te staren. Stukken staan en zitten, schakelen anticiperen op de steile stukken. Ik weet zelf wel hoe hard ik moet rijden. Ik kijk dan af en toe eens naar de Normalized Power om te zien hoe hard we bezig zijn. Nadert de Normalized power FTP of zit je erboven dan ga je veel te hard. Strak 280w op mijn metertje willen zien werkt voor mij niet.
Ik gebruik de powermeter veel meer voor Analyse en Training dan voor Pacing. Als je in t begin in een snelle groep zit, gewoon niet op kop komen. Er is toch altijd wel een malloot die wel blijft gaan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat is niet gevoelsmatig dat is echt zo, daar hebben we al een keer een topic aan gewijd.
Heeft te maken met houding, die je vrij automatisch aanneemt en de weerstand in de beweging
- Goudhaantje
- Forum-lid
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52
De 2e helft is altijd een martelgang.
Lastige in een GF is (zeker in Italië) dat het aanvangstempo veel te hoog is. Zitten vaak ook gasten bij die de mediofondo of nog kortere afstand rijden en die gaan als gekken van start. Als je dit niet weet denk je dat je of mee moet gaan (fout!) of dat je slechte benen hebt en iedereen veel beter is (fout!). Op het vlakke is meeliften een prima tactiek maar zodra de eerste serieuze beklimmingen komen moet je ze gewoon laten rijden. Uiteindelijk raap je ze een voor een op. De regel is eigenlijk: voor elke minuut die je wint met een te snelle start op de eerste klim staan 10 minuten verlies op de laatste berg.
In mijn hoofd had ik idd ook de tactiek om in het begin mee te liften met zo'n snellere groepjes, alleen is het ook zaak om je daar al niet op te blazen natuurlijk. Maar als je dan al met bvb 35 gem. aan de eerste klim komt ipv 28 op je eentje, kan dat wel handig zijn.Erik1.0 schreef: ↑13 jan 2022 15:43 Lastige in een GF is (zeker in Italië) dat het aanvangstempo veel te hoog is. Zitten vaak ook gasten bij die de mediofondo of nog kortere afstand rijden en die gaan als gekken van start. Als je dit niet weet denk je dat je of mee moet gaan (fout!) of dat je slechte benen hebt en iedereen veel beter is (fout!). Op het vlakke is meeliften een prima tactiek maar zodra de eerste serieuze beklimmingen komen moet je ze gewoon laten rijden. Uiteindelijk raap je ze een voor een op. De regel is eigenlijk: voor elke minuut die je wint met een te snelle start op de eerste klim staan 10 minuten verlies op de laatste berg.
Nuttige info ivm de mensen die bvb de mediofondo rijden, ik ga er alles aan doen, om niet te forceren op die eerste klim. Voor het ego zal dat misschien niet zo goed zijn, maar uiteindelijk is mijn enige doel om uit te rijden binnen tijd dusja.
Totaal geen ervaring met klimmen in grillige bergen, maar als je vaak kortstondig extra vermogen moet leveren zou ik zeker een powermeter overwegen. In de hartslagmeting zit een vertragingsfactor waardoor je volgens mij te lang en te veel tijdens een rit in de anaerobe zone zou kunnen fietsen. Voor een korte rit is dat geen probleem natuurlijk, maar voor een langere rit lijkt me dat waardevolle weggegooide energie.
Denk dat de powermeter er inderdaad wel zal komen. Vind het ook heerlijk om na een Zwift-training bvb alle data wat uit te lezenJazzHands schreef: ↑15 jan 2022 13:57 Totaal geen ervaring met klimmen in grillige bergen, maar als je vaak kortstondig extra vermogen moet leveren zou ik zeker een powermeter overwegen. In de hartslagmeting zit een vertragingsfactor waardoor je volgens mij te lang en te veel tijdens een rit in de anaerobe zone zou kunnen fietsen. Voor een korte rit is dat geen probleem natuurlijk, maar voor een langere rit lijkt me dat waardevolle weggegooide energie.