Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Ervaringen E-MTB

Gebruikersavatar
paul1
Forum-lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 30 mei 2010 20:50

Gebruikersavatar paul1 09 jan 2022 09:57

Gisteren een dagje E-MTB ( Specialized fully) gehuurd in het Zuid Limburgse heuvelland (Vijlen/Mechelen).
Was wel fun, maar zo anders als het rijden met gewone MTB. Ben hier zelf woonachtig en bekend met de routes.
Geef mij toch maar het lekkere gevoel van afzien op eigen kracht.
Is natuurlijk wel mooi alternatief als je door omstandigheden niet meer zo goed uit de voeten kan.
Wat zijn jullie ervaringen/meningen over rijden met E-MTB ?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 jan 2022 10:03

Ik heb totaal geen probleem met het feit op zich dat iemand ondersteuning (nodig) heeft om een mooie tocht te fietsen.
Waar ik wel een probleem mee heb is dat sommige E-Mtb-ers tijdens tochten eens even willen laten zien hoe goed ze (de fiets) wel is en roepen en tieren dat ze door willen.
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 09 jan 2022 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 09 jan 2022 10:11

Het is anders.
Zelf de nodige ervaring mee. Zo kon ik het parcours van de WK MTB marathon probleemloos en makkelijk rijden met een E-MTB. Op eigen kracht was ik daar een paar dagen mee bezig geweest.
Ik blijf me wel verontschuldigen als ik biologische fietsen omhoog inhaal. Denk dat diep in mij de overtuiging zit dat het valsspelen blijft. Terwijl ik er geen moeite mee heb om een shuttle of lift te gebruiken.
Ben helemaal vóór e-bikes.
Mogelijk is het wel een bedreiging voor de toegang van fietsers in natuurgebieden. Er gaan nu meer mensen verder in een gebied komen waar je er rust zou willen hebben.
In Frankrijk staan hoge boetes voor opvoeren. Denk dat dat een goede zaak is, maar handhaving zal in Nederland zeker weer een lachertje zijn.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
paul1
Forum-lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 30 mei 2010 20:50

Gebruikersavatar paul1 09 jan 2022 10:26

Recent toertocht gedaan. Hier waren ook een aantal E- bikers aan het pushen. Mateloos aan gestoord !

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 jan 2022 10:35

Ik vind een e-mtb prima als je m nodig hebt. Maar ze zijn zo ongelofelijk krachtig eigenlijk, dat het zeker niet alleen meer meekomen is. Ze zijn zelfs ruim sneller ongeacht wie erop zit eigenlijk. Turbo modus erop en alles wordt makkelijk. Ik vind het zowel een uitkomst als een nadeel op bepaalde routes. Als er een e-mtb achter me zit merk ik al dat ik ook niet snel geneigd ben ruimte te maken. Voor een sneller persoon op een gewone fiets zoek ik wel een plekje.

Mijn Vader zou er eigenlijk eens een moeten proberen. Dan kan hij weer eens mee op de mtb. Alleen dan weet ik ook dat ik eraf gereden ga worden ;-)

Ik ben alleen een beetje bang dat het op gegeven moment meer motorcross wordt. Want als mensen eenmaal iets bedenken loopt het eigenlijk altijd uit de hand. Het moet altijd harder en sneller.

Beetje Zoals de Autobahn. Een beetje 150-180 rijden is nog wel leuk, maar als er gasten 250+ willen doen dan is het meteen niet leuk meer.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 09 jan 2022 11:00

Ik ben helemaal voor een e-MTB. Heb er gelukkig zelf (nog) geen nodig voor de dingen die ik wil doen, maar in de Luikse Ardennen wordt het al snel heel zwaar voor veel MTB'ers. Het geeft dat publiek toch de kans om de schoonheid van de natuur hier te ervaren, het 'outside-is-free' gevoel, en er deel van uit te maken.

Alles staat of valt met de hoffelijkheid en het respect van de gebruiker van de paden... wandelaars, MTB'ers, e-MTBers... de theoretische verschillen in verplaatsingssnelheid zijn groot dus komt het neer op rekening houden met elkaar en met de natuur.

Trouwens, de e-MTB is zowat de standaard geworden hier vs de gewone... ik heb geen statistieken maar ik lijk minstens evenveel electrisch gemotoriseerde als door de mens aangedreven MTBs te zien rijden.
Laatst gewijzigd door raven14 op 09 jan 2022 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 09 jan 2022 11:02

Mijn ervaring met E-Mtb’s is zoals boven ook staat.
Ik ben aangereden op een single track omdat iemand met een e-mtb dacht me daar wel even in te halen. Gelukkig zelf niet gevallen en de ander is de bosjes in gevlogen maar chique was het niet.

Het lijkt een beetje op motorcrossen inderdaad. En omdat ze zoveel sneller gaan lijkt het begrip voor langzamere bikers bij sommige motorcrossers wat naar de achtergrond te gaan.

Zoals zo altijd verpest een klein clubje het voor de rest.

LVteS
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 dec 2021 22:41

LVteS 09 jan 2022 14:01

Toertocht gedaan met collega's in de Drunense duinen, waarbij zij op e-mtb's reden. Was anders niet mogelijk geweest. Het zal me benieuwen hoe het er over 10 jaar uitziet met lichtere accu's die toch meer bereik hebben.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 09 jan 2022 17:01

Als die e-MTB begrensd is op 25km/u (zoals wettelijk verplicht) dan heb ik er geen probleem mee want dan komen ze er bij mij toch nooit voorbij. Wanneer ze 40-45km/u rijden, wordt het iets helemaal anders.

Paar weken geleden kwam er zo'n veredelde cross-brommer mij voorbij (op een stuk waar er plaats was, dus was het probleem niet) en ik spring mee in het wiel (het waren de laatste 10km van een toertocht, dat kan ik wel tegen 40km/u), ik kon goed volgen maar de meneer op de brommer vond dat niet leuk (mijn probleem niet :D )
Na wat bochtjes op de limiet (voor hem, niet voor mij) komen we bij een groepje andere fietsers op een singletrack. Na 2 bochten moest meneer met de brommer er toch echt langs. Hij reed er 2 bijna de kant in en de eerste van het groepje kreeg gewoon een duw (hij was gelukkig wel recht gebleven)
Ik heb gewoon gewacht tot wanneer er plaats was (het moet leuk blijven voor iedereen)

Zelf heb ik 1 keer gereden met een e-MTB (zo een met nummerplaat en dus 45km/u maar wel wettelijk in orde), ding is loodzwaar en rijdt gewoon erg lomp. Niks voor mij.
Afbeelding

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 09 jan 2022 17:15

Moet nog steeds om de meute lachen die beweert dat je er ook zo hard op moeten werken.
Hebben geen idee wat 250w is.
Niet zijken maar reiden !

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 09 jan 2022 17:57

TL@ schreef: 09 jan 2022 17:01
....
Paar weken geleden kwam er zo'n veredelde cross-brommer mij voorbij (op een stuk waar er plaats was, dus was het probleem niet) en ik spring mee in het wiel (het waren de laatste 10km van een toertocht, dat kan ik wel tegen 40km/u), ik kon goed volgen maar de meneer op de brommer vond dat niet leuk (mijn probleem niet :D )

....
Maar telt dat nog wel, in het wiel zitten bij een e-bike? :D

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 jan 2022 18:34

pino schreef: 09 jan 2022 17:15 Moet nog steeds om de meute lachen die beweert dat je er ook zo hard op moeten werken.
Hebben geen idee wat 250w is.
Probleem is niet de 250w an sich maar de trekkracht ( torque ) die de motor toe kan voegen bij lage cadans. Juist op de mtb kom je in moeilijkheden op precies die momenten. Daar waar de snelheid wat terugloopt en je ineens veel kracht moet zetten om even een heuveltje te pakken etc. Daar waar je net voor een bocht snelheid verliest door mul zand. De plekken waar je dus moeite hebt om je cadans weer op te pakken en net even niet kan schakelen.
Die motor trekt je daar als het ware door. Zelfs bij de 25km/h begrensde versies. Natuurlijk gaat die begrenzing er makkelijk af. ;)

Maargoed zelfs een ongetraind iemand kan nog wel 150w of even 200w toevoegen aan die 250. Dus continu tegen 400-450w vechten gaat ons amateurs gewoon niet lang lukken. Voor even misschien. Maar ik ben geen Wout van Aert. :lol:
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie