Zijn deze blokken versleten of niet? Magura
Geplaatst: 08 jan 2022 19:44
L.S.,
Een tijd geleden kochten wij een Gazelle Vento Electrische fiets bij Banierhuis Vleuterweide.
In het verkoopgesprek heb ik al aangegeven dat ik niet vee vertrouwen heb in de velgremmen op een stadsfiets. Ik heb dat nog nooit langdurig goed zien werken. De verkoper verzekerde mij dat de remmen op deze fiets (magura) de beste wareen die hij ooit gezien had.
Inmiddels is het 2 jaar en 7900 km later. Ben ik al 3 keer bij de fietsenmaker geweest met een fiets die in zijn geheel niet remde. Maar dan ook echt he-le-maal NIETS. Levensgeevaarlijk dus. Zeker op een Electrische fiets die vrij standaard 25km/h rijdt (electra is afgegrenst op 24,6km/h).
De 1e keer heeft men 'onder coulance' de remblokken achter vervangen, ontlucht en vloeistoffen aangevuld.
De 2e keer heeft men remblokken voor en achter vervangen, ontlucht, vloeistoffen aangevuld. Dit koste 86 euro.
De 3e keer wilde men de 2e keer gaan herhalen.
Ik vond dat nogal gortig, 170 euro onderhoud over 2 jaar. Sowieso, 86 euro voor remblokjes en ontluchten/ bijvullen.
Hoewel het de fiets van mijn vrouw is en de afspraak is dat ik die remmen niet hoefde te onderhouden, toch maar zelf wat gereedschap gepakt.
Ontluchten was nonsense. Als er lucht in een remsysteem zit wordt het 'zompig' omdat lucht zich laat samenpersen en remvloeistof niet. Hiervan was op geen enkele manier sprake.
Bijvullen was eveneens nonsense. De zuigers maakten geewoon hun volle slag.
Dan de blokjes.. zie bijgevoegde foto. Volgens Banierhuis Vleuterweide waren deze blokjes totaal versleten. Dit werd vastgesteld binnen een halve seconde.
Volgens mij is er amper tot geen slijtage zichtbaar, maar mss zie ik het fout. Kunnen de maguro kenners op dit forum hun licht hier eens op laten schijnen?
Ik heb de remmn schoongemaakt, de locktite vervangen op de boutjes waarmee de zuigers aan het frame geklemd zitten, en e.e.a. afgesteld volgens een tutorial elders op dit forum, en nu werken deze remmen weer.
Nog steeds erg matig, maar er is IETS van remkracht.
Ik ben van plan om danwel een ouderwetse trommlrem in het voorwiel te plaatsen op deze fiets, of een schijfrem. Om zo een remsysteem te verkrijgen dat a) wél remt, b) niet 2 keer per jaar 86 euro aan onderhoud nodig heeft. Eventuele ervaringen met een dergelijke ombouw, hoor ik graag.
Een tijd geleden kochten wij een Gazelle Vento Electrische fiets bij Banierhuis Vleuterweide.
In het verkoopgesprek heb ik al aangegeven dat ik niet vee vertrouwen heb in de velgremmen op een stadsfiets. Ik heb dat nog nooit langdurig goed zien werken. De verkoper verzekerde mij dat de remmen op deze fiets (magura) de beste wareen die hij ooit gezien had.
Inmiddels is het 2 jaar en 7900 km later. Ben ik al 3 keer bij de fietsenmaker geweest met een fiets die in zijn geheel niet remde. Maar dan ook echt he-le-maal NIETS. Levensgeevaarlijk dus. Zeker op een Electrische fiets die vrij standaard 25km/h rijdt (electra is afgegrenst op 24,6km/h).
De 1e keer heeft men 'onder coulance' de remblokken achter vervangen, ontlucht en vloeistoffen aangevuld.
De 2e keer heeft men remblokken voor en achter vervangen, ontlucht, vloeistoffen aangevuld. Dit koste 86 euro.
De 3e keer wilde men de 2e keer gaan herhalen.
Ik vond dat nogal gortig, 170 euro onderhoud over 2 jaar. Sowieso, 86 euro voor remblokjes en ontluchten/ bijvullen.
Hoewel het de fiets van mijn vrouw is en de afspraak is dat ik die remmen niet hoefde te onderhouden, toch maar zelf wat gereedschap gepakt.
Ontluchten was nonsense. Als er lucht in een remsysteem zit wordt het 'zompig' omdat lucht zich laat samenpersen en remvloeistof niet. Hiervan was op geen enkele manier sprake.
Bijvullen was eveneens nonsense. De zuigers maakten geewoon hun volle slag.
Dan de blokjes.. zie bijgevoegde foto. Volgens Banierhuis Vleuterweide waren deze blokjes totaal versleten. Dit werd vastgesteld binnen een halve seconde.
Volgens mij is er amper tot geen slijtage zichtbaar, maar mss zie ik het fout. Kunnen de maguro kenners op dit forum hun licht hier eens op laten schijnen?
Ik heb de remmn schoongemaakt, de locktite vervangen op de boutjes waarmee de zuigers aan het frame geklemd zitten, en e.e.a. afgesteld volgens een tutorial elders op dit forum, en nu werken deze remmen weer.
Nog steeds erg matig, maar er is IETS van remkracht.
Ik ben van plan om danwel een ouderwetse trommlrem in het voorwiel te plaatsen op deze fiets, of een schijfrem. Om zo een remsysteem te verkrijgen dat a) wél remt, b) niet 2 keer per jaar 86 euro aan onderhoud nodig heeft. Eventuele ervaringen met een dergelijke ombouw, hoor ik graag.