Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zijn deze blokken versleten of niet? Magura

pino
Forum-lid
Berichten: 3365
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 09 jan 2022 09:16

Trommelremmen en rollerbrakes worden op de wereld alleen in Nederland en Noord-west Duitsland verkocht omdat ….. het baggerremmen zijn die soms wat vertragen.
Velgremmen maken gebruik van een veel grotere arm ( de velgradius) en werken bij een fatsoenlijke aluminium velg heel goed.
Door de komst van de hydraulische velgrem werd een grote stap gezet zoals Bart Brentjens met een Olympische titel in Atlanta (1996) aantoonde.
Slechts met de komst van goede hydraulische schijfremmen rond de laatste eeuwwisseling werd een volgende stap in goed remmen gezet.
Magura velgremmen waren en zijn de benchmark in velgremmen, heel veel MTb-ers beschouwden het als een mooie upgrade van hun velgremsysteem.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15935
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 jan 2022 10:36

beunharry schreef: 08 jan 2022 23:30 ....Doe mij maar een gewone ouderwetse trommelrem ..............
Dan weet jij echt niet wat goede remmen zijn.
Velgremmen, enig idee hoe de profs voor het schijfrem tijdperk hun fiets stopten?

Magura maakt, ook voor e-bikes, gewoon degelijke remmen.
Ontvet je velgen voor je nieuwe remblokken steekt en probleem is mogelijk opgelost.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 09 jan 2022 11:59

Fiets inruilen , klaar .

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 09 jan 2022 12:54

Dit zijn Magura HS33 remmen. Dit zijn de beste velgremmen ooit. Beter is er niet. Punt.

Met deze remmen heb ik in de Alpen mountainbike wedstrijden gereden. Feilloos werkend.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 09 jan 2022 13:20

Mwoah, rijd zelf op de woon werk fiets met Magura HS 11. Fiets is destijds verkocht als trekkingfiets.
Rijdt met deze fiets alleen maar verhard.

Binnen de kortse keren zuigers achter kapot.
Garantie of coulance, ho maar.
Laten maken, binnen no time weer defect.
Aangezien het zo snel twee maal kapot ging, niet meer laten maken.

Fiets nu al geruime tijd met uitsluitend voorrem, ook HS11 uiteraard.

Maar het enthousiasme van velen over Magura remmen deel ik niet.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 09 jan 2022 14:00

Nog even ééntje die ik nog niet gelezen heb in dit draadje: aluminium vijlsels
Een velg rem heeft twee delen die niet onbelangrijk zijn: de velg en de remschoen.

De velg moet glad zijn, vrij van bramen en ontvet. Er bestaan ontbraamsteentjes/gummetjes, waarmee je kleine alu vijlsels weg kunt poetsen, doe dit met enige regelmaat. Onderhoud is immers pro-actief beter dan reactief, denk maar aan die stadbus.

Die remschoentjes kunnen slijten, van magura zijn ze vrij hard en op je foto zien ze er niet versleten uit. Maar we kunnen het rem vlak niet zien. De metaal vijlsels kunnen blijven vast zitten in de remschoen. Waardoor je dus op een gegeven moment, metaal op metaal hebt en dus heel slecht remt.
Met een priem de schoentjes schoon peuteren, op ruwen met een schuurpapiertje en ontvetten, En vergeet niet die velg schoon te maken.

Dit klusje doe ik om de maand, en in natte periodes net zo vaak als mijn banden ontdoen van steentjes.

Mijn nieuwe fulcrum velgen lieten in het begin veel vijlsels los.
Magura, geen idee ik heb er een in de familie en icm 2x koga zweert ze erbij.

Alle remmen hebben regelmatig een beetje pro-actief aandacht nodig. En heb je het idee dat er iets aan de hand is ga dan niet fietsen zet m dan op slot en pak een andere.

beunharry
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 dec 2021 10:41

beunharry 09 jan 2022 16:04

thestudent schreef: 09 jan 2022 08:27 Wat een zeiktopic zo op de zondagmorgen.
Met alle respect, jij bent de enige dit zit te zeiken in dit topic. Als iets je niet aanstaat, kun je ook gewoon niet reageren ipv een topic van een ander te gaan zitten verpesten.

Ik vind het verbazend hoe mensen mij blijven vertellen dat die remmen goed zijn, als ik ze net vertel dat ze in 2 jaar tijd tot 3 keer toe totaal niet functioneerden.

Gaan jullie ook naar iemand toe wanneer z'n huis afbrand, om 'm te vertellen dat z'n huis absoluut niet kan branden? :P

Tot zo ver. Ik noteer maar dat de consensus was dat de blokken niet versleten waren, en deze remmen erg veel onderhoud- en afstelwerk nodig hebben.

Naar mijn mening maakt dat feit het slechte remmen.

Laten we er verder geen 'velgrem vs...' topic van maken. Dat ik velgremmen kut vind, was wel helder, dat anderen dat niet vinden, ook.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 jan 2022 16:14

Mijn Magura33 remmen doen het prima, ook in iets meer heuvelachtig gebied. Nog nooit het gevoel gehad dat ze "niets" deden. En ik maak echt niet alle iedere week of maand schoon

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 09 jan 2022 16:20

Tot ziens, Beun!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 jan 2022 16:30

Je zeikt over de kosten bij de fietsenmaker en dat ze niet functioneren. Kan zijn, maar tegelijkertijd kijk je duidelijk niet om naar je spullen. Wat er niet functioneert probeer je zelf niet eens uit te zoeken. Remmen is een simpel concept. Van 86 euro wordt die Fietsenmaker ook niet rijk hoor. Zeker niet met materiaal erbij. Dat die blokken niet versleten zijn weet je zelf ook wel. Als t goedkoper moet dan moet je het zelf doen. Een stel nieuwe blokken insteken stelt bijvoorbeeld niks voor, Ontluchten wat meer. Als de fietsenmaker blokken voor je moet steken gaat er iets verkeerd.

Verder is het altijd hetzelfde met vragen over stadsfietsen. Alles is te duur en het mag geen onderhoud nodig hebben.

Daal een keer een flinke berg af met trommelremmen en je weet waarom die dingen NIET geschikt zijn in de rest van de wereld.

Oh en ik vermaak me prima met dit soort topics. :lol:
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 09 jan 2022 16:36

beunharry schreef: 08 jan 2022 19:44 ...


Ontluchten was nonsense. Als er lucht in een remsysteem zit wordt het 'zompig' omdat lucht zich laat samenpersen en remvloeistof niet. Hiervan was op geen enkele manier sprake.

Bijvullen was eveneens nonsense. De zuigers maakten geewoon hun volle slag.

Dan de blokjes.. zie bijgevoegde foto. Volgens Banierhuis Vleuterweide waren deze blokjes totaal versleten. Dit werd vastgesteld binnen een halve seconde.

...
Waarom je niet kan remmen is veelal toch eenvoudig vast te stellen:
- De remvloeistof doet het niet meer (te veel lucht). Het is iets complexer dan lucht in de remleiding, de lucht kan ook opgelost zitten in de vloeistof. Maar je merkt toch bij testen of er voldoende remkracht is? Maar bij een fiets moet dat 2-3 jaar goed gaan zonder problemen. Bij 'goed' onderhoud zou ik wel niet zo lang wachten met ontluchten (wat eigenlijk vervangen is van de remvloeistof).
- de remblokjes zijn versleten.. ik kan het niet herkennen op de fotoos ;-). Laten we er vanuit gaan dat de remblokjes niet versleten zijn.

Wat we missen in je verhaal is de staat van de velgen. Een fotootje daarvan (zijn ze nog mooi vlak?) vertelt ook veel.

Als je idd pech hebt met velgremmen heb je een moment dat je zoveel vuil op je velg hebt dat je nauwelijks remkracht hebt. Als je dubbel pech hebt, is dat op beide wielen gelijktijdig. En als je dat merkt is het tijd de velg en remblokjes eens goed te kuisen en vetvrij te maken.

Daarnaast speelt ook de remtechniek wel mee in het plezier van de remmen. Beter kort krachtiger remmen dan veel slepend remmen om je velg en remblokjes goed lang samen te laten werken. Dan duw je ook het vuil dat zich opbouwt beter weg.

Los daarvan; als je geen vertrouwen hebt in je fietsenmaker zoek je best een andere. En je kan altijd vragen waarom hij vindt dat de remblokjes vervangen moeten worden en waarom ontluchten nodig is.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 09 jan 2022 16:37

Ps: vaststellen of remblokjes versleten zijn duurt idd niet langer dan een halve seconden. Ik zou me zorgen maken moest het langer duren.

Plaats reactie