Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Handgespaakte set - 650b vs 700c

Den Deze
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:14

Den Deze 08 jan 2022 11:38

Mijn gravelbike (Rove LTD) kwam standaard met 650b wielen (WTB-velg met 105-naven); bombproof maar aan de zware kant.
Ik overweeg om een handgespaakte set aan te schaffen, maar ik twijfel tussen opnieuw 650b of toch 700c.
Bij de 700c gaat de geometrie/gevoel van mijn fiets toch wat veranderen (kan positief of negatief zijn)?

Ik gebruik mijn fiets voor vrijwel alles...
Woon-werk, ritjes op het asfalt, gravelritten, etc...

Qua naven gaat voorkeur naar DT-Swiss (350 of 240), Hope kan evt ook.
Een iets hogere velg maakt het estetisch wel af, maar die heb je helaas niet in alu-velgen (max 25mm?).

Iemand tips voor een goede extra wielset?
Budget ligt rond de 800€.

Mijn 'droomwielen' liggen financieel niet binnen handbereik (Duke World Runner Carbon 38R) :mrgreen:
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 25543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 jan 2022 11:40

Mijn mening is dat 650 geen voordelen heeft behalve dat je bredere banden kwijt kunt. Het op snelheid houden is merkbaar lastiger.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 2681
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 08 jan 2022 12:11

+1. Voor het quasi-MTB werk zou het een overweging kunnen zijn, maar als je nu al een 650B set hebt, zou 700c mijn keuze zijn.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2272
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 08 jan 2022 12:16

Als je al een 650b set hebt, dan is het, lijkt mij, logischer om een 700c set er naast te houden.

Overigens, de 105 naven zijn inderdaad bombproof, de WTB velgen niet. Genoeg WTB velgen mogen vervangen vanwege scheuren bij de spaak gaten. Houd ze dus goed in de gaten.

Tip: de WR38, WR45 en WR50 van Duke zijn gewoon de WR38, WR45 en WR50 van LightBicycle (de Flyweight versie) met een Duke logo erop.

Verder heeft Havana gelijk. Ik merk hetzelfde met mijn 650b maar ben er wel bij mee ivm de brede banden. MIJN gevoel is dat ze minder log aanvoelen dan 700c maar je moet meer arbeid leveren om ze op gang te houden. Voor lange rechte stukken op snelheid iets minder geschikt, voor parcoursen met veel bochten en regelmatig optrekken zijn ze wel fijn. MIJN mening weer.
Lynskey Cooper
Koga Miyata Adventure Frankenbike
Sonder Camino AL

www.instagram.com/vanspeykwheels/

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5924
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 08 jan 2022 12:28

+1

Ik heb mijn 650b wielen deze winter zelfs helemaal niet gebruikt. 700c met 42mm banden rijden een stuk aangenamer dan de 650b met 47mm banden. Beter op snelheid te brengen en bollen overal makkelijker over.

Ik zou de 650b enkel nog gebruiken met MTB-banden (2 inch) voor een parcours met (heel) veel (grote) stenen, die heb je niet in Vlaanderen dus de 650b-wielset gaat waarschijnlijk niet meer gebruikt worden (en naaf donor worden voor iets anders)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid
Berichten: 3729
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 08 jan 2022 12:33

Ik heb ook een 650b set. Shimano GRX, naast m’n hope 700c set. Afgelopen jaar denk ik 3x gebruikt. 1x Limburg (blij mee!) en 2x op het kroondomein. Daar denk ik er voordeel bij te hebben. (Maar met de nodige twijfel).
Ik overweeg steeds al ze te verkopen. Maar kan er nog niet toe komen. Misschien toch maar eens op marktplaats zetten….

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 5272
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 08 jan 2022 13:51

650B wielen op een gravelbike waarmee de meesten lekker rap over het onverhard willen raggen, vind ik een beetje overkill, en echte mtb routes neem je niet met je gravelfiets.
Juist op die routes heb je dan meer controle met 650b, de uitdagende en moeilijke secties en juist daar zie je de gravelbikes niet.
Ik neem dan liever een 700 setje met wat minder bredere banden, omdat je ook op het asfalt door wil rijden en daar merk je juist met 650b wat meer weerstand.
Vandaar dat de 650b setjes onder de forumleden hier, steeds vaker in de "kast" blijven en men alleen maar gebruik maakt van de 700c wielsets... ;)

Den Deze
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:14

Den Deze 08 jan 2022 14:03

Keuze zal 700c worden, alleen nog even bekijken welke velg ik zou kunnen gebruiken.
De meeste mensen in de regio zie ik met GR531 rijden, zijn er 'betere' alternatieven?
GR531 zit met een 350-naaf rond de 1700gr
Duke World Runner (alu versie) zit met diezelfde naaf rond de 1570gr.
Prijsverschil tussen beiden ligt rond de 70€

Natuurlijk is aspect 'bombproof' > zeer lichte, maar meer fragiele wielen.
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5924
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 08 jan 2022 14:13

Ik heb een setje gespaakt met een DT Swiss M 462 29 velg:
Afbeelding

Met DT 350 naven. Gewoon stevig setje, niet te duur en niet al te zwaar.

Misschien dat ik volgend jaar nog een setje carbon velgjes aanschaf van bij Light Bicycles
Afbeelding

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2272
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 08 jan 2022 14:42

De Duke WorldRunner 25 zijn 22mm intern. De GR531 zijn 24mm intern. Dat maakt ze zwaarder. Dat is niet appels met appels vergelijken.

Als je niet veel geeft om velghoogte, ben je beter af met een XR391. Stevige velg (XC), 25mm intern maar aardig licht qua gewicht.

Naven: als het licht, sterk en niet heel duur moet zijn, ERASE.
Lynskey Cooper
Koga Miyata Adventure Frankenbike
Sonder Camino AL

www.instagram.com/vanspeykwheels/

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2840
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 08 jan 2022 16:20

“Alert” …… afwijkende mening 😅

Ik rijd eigenlijk alleen met 650b (50-54mm banden): snelheid doet mij niet zoveel meer. Er zijn er altijd die sneller zijn, maar met degenen waarmee ik fiets moet ik meestal toch wachten (niet vanwege talent, maar gewoonweg door de velen kilometers die ik maak). Liever vaak met een overkill op pad, dan een keer met te weinig de job moeten doen (gaat ik vele situaties op 🤪). Daarnaast ogen vette banden in een gravellaar zo veel beter….
Overigens is een setje 700c in het geval van Ts wel logischer vanwege eventuele inzetbaarheid.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Den Deze
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:14

Den Deze 08 jan 2022 16:44

Eind mei ga ik deelnemen aan een gravelevent (Smugglers Path), 165km gravel.
Ik denk dat de 700c wielen daar wat beter voor de dag komen dan de 650b wielen.
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021

Plaats reactie